هر یک از فصل های یک رساله یا پایان نامه دارای سه بخش مجزا است:

مقدمه، که در آن به خوانندگان می گویید که قصد بیان چه چیزی را دارید (اغلب به یک پیش سازمان دهنده اشاره دارد)؛ بخش اصلی، که در آن مطالب خود را با آنها می گویید؛ و خلاصه که در آن بیان می کنید که چه چیزی را به آنها گفته اید.

به عنوان مثال فصل چارچوب نظری و مرور ادبیات به عنوان مهم ترین فصل برای داشتن خلاصه باید با خلاصه کوتاهی از ادبیات مرور شده، خاتمه یابد.

بنابراین، خلاصه فصل ادبیات تحقیق، یک دید کلی از ادبیات تاریخی، نظری و تجربی را ارائه می دهد که از تحقیق شما پشتیبانی می کنند.

انجام این کار، منطق تحقیق شما را تقویت می کند و سؤالات و فرضیه های آن را که برای خواننده مشهود است، مستدل می سازد.

هنگام نوشتن قسمت بیان مسئله در فصل اول و توضیح چارچوب نظری سؤالات یا فرضیه های تحقیق، یا زمان تعیین زمینه پژوهش در یک رساله یا پایان نامه کیفی، باید از خلاصه فصل دوم استفاده کنید.

به همین دلیل توصیه می کنیم که کار روی چارچوب نظری و مرور ادبیات را پیش از نوشتن فصل اول شروع کنید، برای این که شما نیاز دارید بدانید که چه کارهای پژوهشی صورت گرفته است و آن کارها به چه نحوی با مسئله تحقیق شما ارتباط دارد.

اسکات بارِت (2000) مثال خوبی را از یک خلاصه فصل چارچوب نظری و مرور ادبیات در رساله اش ارائه نموده است.

 

یک مثال برای خلاصه نویسی فصل پایان نامه :

خلاصه طبق گفته لوکاس (همانطور که به وسیله تِلِم در سال 1995 ذکر شد) تحقیق درباره پیاده سازی فناوری اطلاعات از طریق چهار نسل شکل گرفته است:

نسل اول با ایجاد مدل هایی مانند نظریه اقدام منطقی (Fishbeion & Ajzen, 1975)، مدل پذیرش فناوری (Davis, 1989) و نظریه رفتار برنامه ریزی شده (Ajzen, 1985) نشان داده شد.

نسل دوم تحقیقات روی آزمون و بسط مدل های اصلی مانند مدل بسط داده شده پذیرش فناوری (Mirris, 1996)، نظریه تجزیه شده مدل رفتار مستدل (Taylor & Todd, 1995) و مدل پذیرش روانشناختی (Malhota, 1998) متمرکز شده بود.

مشخصه های نسل سوم تحقیقات فناوری اطلاعات این بود که روی عوامل مرتبط با پیاده سازی از قبیل چارچوب ویسچِر (1991) و مدل ادراکات از کاربرد مؤثر (Barrett, 1999) متمرکز شده بود.

نسل چهارم تحقیقات، بسط یک پروژه را بررسی می نماید، و به مسائلی مثل روابط بین طراحان، کاربران و تأثیر MIS بر یک سازمان می پردازد.

مثل مدل تناسب فناوری شغلی (Dishaw & Strong, 1999)، مدل یکپارچه کاربرد ریز کامپیوتر (Igbaria et al., 1997) و مدل یکپارچه TAM/TTF (Dishaw & Strong, 1999).

طبق گفته جانسون و دیوید (1990)، «MIS اصطلاحی است که در رشته مرتبط با فعالیت دانش آموزان به خوبی تعریف نشده است.

مرور نشریه های آموزش عالی، موقعیت های فراوانی را نه برای MIS یا سایر سیستم های اطلاعات کامپیوتر محور، بلکه برای کاربردها و مزایای رایانه و ریزرایانه ها نشان می دهد» .

بر اساس چارچوب نظری و مرور ادبیات مربوط، اکثر تحقیقات روی ارزیابی و یا روی پیش بینی پذیرش و به کارگیری کاربردهای فناوری خارج از حوزه مدیریت آموزشی متمرکز شده اند.

تلم (1990) در رابطه با خطرات احتمالی متکی بودن بر مدل های سیستم اطلاعات بسط داده شده در خارج از رشته آموزش هشدار داده است.

روشن و بدیهی است که ابزارهای قابل قبول و معتبر برای ارزیابی موفقیت سیستم های اطلاعات که کاربرد آن را اندازه گیری، پیش بینی و توضیح می دهند، و بیان می کنند که چرا افراد فناوری را قبول یا رد می کنند، بیش از پیش اهمیت دارد.

با به دست آوردن درک بهتر در رابطه با این که چگونه مفاهیم سهولت استفاده درک شده، سودمندی درک شده، متغیرهای بیرونی و تجارب پس از پذیرش روی کاربرد سیستم تأثیر می گذارند، درک نظری بیشتری درباره فناوری حاصل می شود.

درک این نفاهیم می تواند موفقیت پیاده سازی MIS را در محیط مناسب برای حمایت از میل به پذیرش و به کارگیری این سیستم ها ارتقا دهد (Barrett, 2000,pp. 64-64) .

خلاصه بارت، یک دید کلی از نظرات محققان مختلف درباره موضوع انتخابی محقق ارائه می کند و توضیح می دهد که چگونه پایان نامه مؤلف به فهم آن کمک می کند.

خلاصه وی، این امکان را به حواننده می دهد که با یک چارچوب نظری و مرور ادبیات پیچیده و جامع و چگونگی پشتیبانی آن از تحقیق فعلی مؤلف، آشنا شود.