موسیقی درمانی نوزادان در روانشناسی

 نتایج موثر موسیقی درمانی باعث شدند ایمان بسیاری از متخصصان، مانند دکتر فرد شوارتز ، به موسیقی و ارزش های آن در نوزدان تقویت شود.

دکتر شوارتز یکی از متخصصان بیهوشی بخش نوزادان بیمارستان پیدمونت در آتلانتا، گئورگیا  است:

او میگوید: آنچه مادر مورد موسیقی انجام می دهیم استفاده از موسیقی برای کاهش استرس نوزادان است. و این نتیجه طی انجام مطالعاتی بدست آمده است. موسیقی الگوهای رفتاری نوزاد پریشان زودرس را تغییر میدهد. احتمال دارد بازوان نوزاد، ضرب دیده و نیاز به انرژی و کالری داشته باشد که برایشان بسیار گرانبها است.

این بچه ها اغلب پوستی آبی رنگ دارند. زمانی موسیقی می نوازید، نوزادان دیگر با دست و پایشان به زمین نمی کوبند و در حالت بیداری آرام می شوند و یا به خواب آسوده ای فرو می روند.

از این طریق میزان اکسیژن بدن به خوبی بالا می رود و از این طریق و حتی ممکن است خودمان متوجه این نکته نشویم.

هزینه بالای مراقبت از نوزادان زودرس در ایالات متحده آمریکا در حدود ۵/۳ میلیارد دلار در سال است.

اگر بتوانیم موسیقی را به واحدهای مراقبتی ویژه ببریم، شاید بتوانیم ۱۰ تا ۱۵ درصد در این هزینههای کلی صرفه جویی کنیم.

از آغاز سال ۱۹۹۸، برای معالجه نوزادان زودرس، آنها را تحت موسیقی درمانی قرار می دهند.

دکتر شوارتز ادامه می دهد: "ما یک سیستم داریم. کنار هر نوزاد یک سیدی می گذاریم. سیدی، روی دیوار نصب و سپس خروجی آن به بلندگوی کامپیوتر فرستاده می شود. هزینه کلی این سیستم موسیقی برای هر نوزاد بین ۴۰۰ تا 500 است. این سیستم تا حد زیادی خودکار است. فقط کافی است پرستار دکمه هایی مثل دکمه دسیدی شماره \ و دکمه سیدی شماره リY فشار ܠܣܢ."

"دوست داریم کاری سادهتر از این را شروع کنیم. شاید بهتر باشد صدایی را که نوزادان در رحم مادر می شنوند، شبیه سازی کنیم.

برای اکثر نوزادان زودرس، که در واحدهای مراقبتی ویژه قرار دارند، می توانیم از صدای شبیه سازی شده رحم مادر و صدای زنانه استفاده کنیم.

شاید لازم باشد این کار ۲۰ تا ۲۹ هفته صورت گیرد."

مادر است که باعث می شود نوزاد به خوبی به آنها پاسخ نشان دهند. و شاید بهتر باشد شرایطی آشنا ایجاد شود تا بچه خیلی احساساتی نشود و فشار زیادی روی او نیاید."

دکتر شوارتز این گونه نتیجه گیری می کند:

"شما می توانید به صفحه نمایش کامپیوتر نگاه کنید. می توانید ببینید حدود یک دقیقه ضربان قلب کاهش مییابد، میزان اکسیژن بالا می رود و، اغلب، تغییر رفتاری بلافاصله دیده می شود. سطوح انرژی در خون بالا رفته و اوج می گیرد. همین امر باعث رشد سریع تر بچه میشود."

بر این نکته اشاره دارد که لالایی مادر به صورت مکرر و با صدای ملایمی و دلنواز خوانده می شود:

"همه ما صدای لالایی را که با قرهنی نواخته می شود، شنیده ایم. انجام این کار خیلی سخت نیست.

موسیقی و آهنگ شیرین لالایی از یک سری عبارتهای کوتاه و تکراری تشکیل شده است.

بنابراین فرکانس آهنگ شیرین و شیوه ملودی ممکن است کمی بالا و پایین رود.

این موضوع اثر شگفت انگیزی دارد.

" همچنین روانشناسی انگلیسی به نام جان اسلوبودا  تحقیقات گسترده ای در زمینه پارامترها صورت داده و در باب تأثیرات هیجانی و زبان موسیقی یک کتاب جالب و مقاله های مختلفی نوشته است.

او اجزای موسیقی را مورد مطالعه قرار داده است.

این اجزاء سبب می شوند مردم واکنش های معینی مانند تغییرات اخلاقی، یا احساس خوابآلودگی یا غم داشته باشند.

او همچنین پارامترها و دلایلی را که موسیقی باعث می شود مردم احساس افسردگی، سوگواری و غم داشته باشند، مورد تجزیه s تحلیل قرار داده است.

دکتر تونی ویگرام اعتقاد دارد پارامترهای شفافی در موسیقی وجود دارند.

این پارامترها در عبارات مختلف و ساختار ملودیها تجلی پیدا می کنند و در ریتم های کوتاه و پشت سر هم و هماهنگ پدیدار می شود.

او اعتقاد دارد که می توان اثر موسیقی را به وسیله پارامترهای ذکر شده تشخیص داد.

بدین علت، مطالعه موسیقی و مهارت استفاده از موسیقی tils شیوه درمانی است.

دکتر ویگرام میگوید: "متخصصان موسیقی درمانی باید همانند موسیقیدان ها دوره های آموزشی را طی کرده و مهارتهای لازم را بدست آورند، زیرا باید پارامترهای مربوط به فعل و انفعال خود با مراجعه کنندگان استفاده کنند."

طبق شواهد موجود موسیقی باروک برای هماهنگی با ضربان قلب تصنیفاتی دارد که روی بدنی که قادر به پاسخگویی است، اثر شفابخشی دارد.

پروفسور داله تیلور، مدیر مطالعات موسیقی درمانی در دانشگاه واسکونسین ایو کلیر در ایالات متحده، نحوه تأثیر موسیقی روی مغز را مورد مطالعه قرار داد.