بدون نگاهی کوتاه به تاریخ پیش از اسلام نمی‌توان در فضای کاشان، که خود‌به‌خود برای سده‌های نخستین دوره اسلامی، تاریخی نانوشته دارد قرارگرفت و نفس کشید.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
57 صفحه
کد:
224 mt


قسمت هایی از این مقاله:

 

بدون نگاهی کوتاه به تاریخ پیش از اسلام نمی‌توان در فضای کاشان، که خود‌به‌خود برای سده‌های نخستین دوره اسلامی، تاریخی نانوشته دارد قرارگرفت و نفس کشید. تاریخ پیش از اسلام کاشان از دو بخش پیش از تاریخ و تاریخی درست شده‌است که در منابع مربوط به ایران باستان جای آن خالی است. دست‌آوردهای باستان‌شناسی فراتر از هزاره پنجم پیش از میلاد به این‌سو، در نیمه سده بیستم میلادی، از سیلک پیش از تاریخ، ناگهان دیار کاشان را به صورت کهن‌ترین زیستگاه ایرانی و شاید بستری درآورد و مطرح کرد و از کاشان نگین انگشتری تاریخ ایران را تراشید. در این فصل با گذری بر تاریخچه کاشان و شناخت ویژگی‌های معماری این شهر باستانی، به معرفی و بررسی تزئینات برخی از ابنیه غیر مذهبی آن می‌پردازیم. این ابنیه شامل خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، حمام‌ها، بازارها، کاروانسراها و تیمچه‌هاست. با توجه به اینکه تعداد این آثار کم نیستند و متأسفانه برخی از این آثار تخریب شده‌اند، از هر بخش چندین بنای شاخص که دارای نقوش گیاهی هستند معرفی و تزئینات معماری آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در یک جمع بندی، کاشان بعد از اسلام در سه دوره به اوج و ترقی می‌رسد: یکی در دوره سلجوقیان، آن هم به دلیل آن‌که بعضی از وزرای آنان کاشانی بوده‌اند. دوره دوم، رونق هنری و فرهنگی کاشان در عهد صفوی است. دوره سوم رونق هنری و فرهنگی کاشان مربوط می‌شود به عصر قاجارها. در ایام حکومت سلاطین قاجاریه است که معماری سنّتی کاشان رشد و توسعه چشمگیری می‌یابد. در این میان سهم عنایت امیرکبیر، در دوران صدارت کوتاه ایّامش، در آبادانی کاشان، سهمی همیشه ماندگار و جاودانه است. کاشان در کنار این آبادانی و رونق، شهری غریب بوده‌است- شهری ناشناخته و گمنام. کاشان را می‌شود به همیشه ایام به موزه تشبیه کرد که همه چیز از گل تا مخمل و معماری و هنر و ادب در اوج اعتلا و رونق داشته است. اما غریبی و غربت همه‌گاه مانع از معرفی ارزش‌های نهفته در این شهر گردیده‌است. کاشان هنوز آنچنان که شایسته و بایسته است مورد ارزیابی قرار نگرفته‌است. (سرمدی،1372: 19)

تزئینات ساختمانی آن خود بخش بزرگی از هنر این سرزمین را تشکیل می‌دهد. «رسمی‌بندی‌ها» ، «قطاربندی‌ها» ، مقرنس‌کاری و شکل‌های بدیعی که معماران کاشانی با آجر به‌‌وجود می‌آوردند و طراحی‌های ساختمان، یعنی فرم و شکل ساختمان، بیانگر هنر معماری کاشان است. معماران هنرمند کاشانی غیر از گچبری‌ها و هنر طاقبندی با قوس‌ها و فرورفتگی‌هایی که با ابتکارات خودشان در سقف‌ها و دیوارها به‌کار می‌بردند، فرم‌های بدیعی در معماری به‌وجود می‌آوردند که نه تنها زیبا و چشم‌نواز، بلکه در آرام‌بخشی ساکنان خود نقشی عظیم داشته‌است.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.