واژه‌ی theatron یونان باستانی است، به معنای محل اجرای تئاتر و theatroma به معنای تماشاست. تئاتر نمایش صحنه ای است با رخدادی درونی و بیرونی به مثابه ی ارتباط هنری بین بازیگر و تماشاگر (پاکباز، 1385: 261).
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
44 صفحه
کد:
159 mt


قسمت هایی از این مقاله:

تعریف تئاتر

واژه‌ی theatron یونان باستانی است، به معنای محل اجرای تئاتر و theatroma به معنای تماشاست. تئاتر نمایش صحنه ای است با رخدادی درونی و بیرونی به مثابه ی ارتباط هنری بین بازیگر و تماشاگر (پاکباز، 1385: 261). از واژه ی تئاتر در زبان آلمانی هم، می توان محل نمایش را منظور نظر داشت و هم پروسه بازی تئاتر و همچنین گروهی از بازیگران را که کار تئاتر را انجام می دهند، یعنی گروه نمایشی (اسلین، 1918: 167 ).

منظور از تئاتر، يک مجموعه‌ی هنری يا يک نظام سازمان‌يافته‌ی هنری است که پيش از هر چيز به متن يا نمايشنامه و سپس به کارگردان نياز دارد و شامل بازيگری، صحنه‌آرايی، مجسمه‌آرايی، موسيقی، سخنوری، نورپردازی، نقاشی، معماری... می‌شود. اگر عبارت " هرگاه A نقش B را برای C بازی کند یک نمایش شکل گرفته است " را برای تعریف نمایش بپذیریم وابستگی غیر قابل انکار هنرهای نمایشی به سه مقوله (بازیگر، نقش و تماشاگر) مشخص می‌شود.[۳]براین اساس تئاتردر ساده‌ترین تعریف شکلی از نمایش است که علاوه بر این سه عامل وابسته به عوامل دیگری چون " محل نمایش، متن نمایشی، زمان اجرا و فرایند تولید تا ارائه دارد" با این تعریف نمایش‌های غیر داستانی در ردیف تئاترها قرار نمی‌گیرند. تئاتر امروزه از نظر ساختار و شکل ارائه گستردگی فراوانی یافته و شکل‌های گاه بدیعی چون (تئاتر خیابانی، تئاتر محیطی، تئاتر مواجه، تئاتر پوچیو...) که برخی از آنها در شکل اجرا و تعدادی نیز در ساختار نمایشنامه دست به نو آوری زده‌اند. تئاتر کلاسیک چهار نوع دارد: تئاترگفتاری که تراژدی – کمدی و نمایش از انواع آن هستند، تئاتر موزیکال که شامل اپرا، اپرت و موزیکال می شود، (رقص –تئاتر) یا بالت و در نهایت تئاتر عروسکی (هولتن، 1364: 56 ).

ویژگی اساسی تئاتر در آنست که تماشاچی جزو جدا نشدنی آن است. تئاتر بدون تماشاچی تاتر نیست. در تئاتر کلاسیک تماشاگر صاحب نظر است. یا آن را می پذیرد و از طریق تحسین آن را تایید می کند یا بدون تحسینی خاص آن را رد می کند. تئاتر می تواند مذهبی، اجتماعی، سیاسی یا زیبا شناسانه باشد. اما تئاتر در درجه اول یک رشته هنریست و بنابراین آزاد است.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.