نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

در این قسمت نمونه تحلیل آماری فصل چهارم پایان نامه ارشد رشته روانشناسی با spss آمده است که می توانید برای آشنایی با تجزیه تحلیل آماری آن را بررسی نمایید.

موضوع پایان نامه:

تبیین آموزه های دینی والدین در رشد اخلاقی کودکان دبستانی براساس نظریه کولبرگ

از آنجا که پژوهش حاضر به تبیین آموزه های دینی والدین در رشد اخلاقی کودکان دبستانی می پردازد.

در این فصل به بررسی نتایج حاصل از نمونه60 نفری (30 نفر دختر و 30 نفر پسر) که توسط آزمون رشد اخلاقی کلبرگ و پرسشنامه سنجش دینداری خدایاری فرد و پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفته اند می پردازیم، و جداول داده های آماری در دو سطح (الف) توصیفی و (ب) استنباطی ارائه خواهد شد.

نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

جدول 4-1 نشان می دهد که در اولین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (اطاعت / تنبیه) 4 نفر در سنین بین 7-9 سال و 3 نفر در سنین بین 10-12 سال هستند. در دومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (لذت گرایی نسبی) 23 نفر در سنین بین 7-9 سال و 8 نفر در سنین بین 10-12 سال هستند.

در سومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (دختر خوب/پسرخوب) 3 نفر در سنین بین 7-9 سال و 15 نفر در سنین بین 10-12 سال هستند.

در چهارمین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (پایداری نظم اجتماعی و قدرت) 4 نفر در سنین بین 10-12 سال هستند.

نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

جدول4-2 نشان می دهد که در اولین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (اطاعت / تنبیه) 4 نفر دختر و 3 نفر پسر هستند.

در دومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (لذت گرایی نسبی) 14 نفر دختر و 17 نفر پسر هستند.

درسومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (دختر خوب/پسرخوب) 10نفر دختر و 8 نفر پسر هستند. در چهارمین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (پایداری نظم اجتماعی و قدرت) 2 نفر دختر و 2 نفر پسر هستند.

نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

همانطوری که در فصل 3 گفته شد مادران براساس میزان مذهبی بودن شان و تربیت دینی به چهار گروه تقسیم می شوند؛ « گروه 1؛ مادر فردی مذهبی بوده و در تربیت دینی فرزندش تلاش کرده است»، « گروه2؛ مادر فردی مذهبی بوده و در تربیت دینی فرزندش تلاش نکرده است»، « گروه 3؛ مادر فردی مذهبی نبوده ولی برای تربیت دینی فرزندش تلاش کرده است»« گروه 4؛ مادر فردی مذهبی نبوده و برای تربیت دینی فرزندش تلاش نکرده است». جدول4-3 نشان می دهد که در اولین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (اطاعت / تنبیه) 2 نفر گروه 2 و 5 نفر گروه 4 هستند.

در دومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (لذت گرایی نسبی) 14 نفر گروه 1 ، 11 نفر در گروه 2، 4 نفر در گروه 3 و 2 نفر در گروه4 هستند. درسومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (دختر خوب/پسرخوب) 10 نفر گروه 1 ، 3 نفر در گروه 2، 5 نفر در گروه 3 هستند. در چهارمین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (پایداری نظم اجتماعی و قدرت) 2 نفر در گروه 1 هستند.

نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

جدول4-4 نشان می دهد که میانگین و انحراف استاندارد نمرات دینداری مادران دانش آموزان دختر در اولین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (اطاعت / تنبیه) به ترتیب برابر 75/237و 82/150است. میانگین و انحراف استاندارد نمرات دینداری مادران دانش آموزان دختر در دومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (لذت گرایی نسبی) به ترتیب برابر 07/406و 49/158است. میانگین و انحراف استاندارد نمرات دینداری مادران دانش آموزان دختر درسومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (دختر خوب/پسرخوب) به ترتیب برابر 80/388و 37/127است.

میانگین و انحراف استاندارد نمرات دینداری مادران دانش آموزان دختر در چهارمین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (پایداری نظم اجتماعی و قدرت) به ترتیب برابر412 و 66/46است. میانگین و انحراف استاندارد نمرات دینداری مادران دانش آموزان پسر مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (اطاعت / تنبیه) به ترتیب برابر33/257 و 40/153است. میانگین و انحراف استاندارد نمرات دینداری مادران دانش آموزان پسر در دومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (لذت گرایی نسبی) به ترتیب برابر 70/432و 55/109است.

میانگین و انحراف استاندارد نمرات دینداری مادران دانش آموزان پسر درسومین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (دختر خوب/پسرخوب) به ترتیب برابر75/419 و 37/127است. میانگین و انحراف استاندارد نمرات دینداری مادران دانش آموزان پسر در چهارمین مرحله رشد اخلاقی کلبرگ (پایداری نظم اجتماعی و قدرت) به ترتیب برابر 519 و 01/41 است.

ب)داده های استنباطی به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، از روش ضریب همبستگی و آزمون خی دو با استفاده از نرم افزار-22 SPSS به کار گرفته شده است. هر یک از جداولی که در این زمینه خواهدآمد بیانگر آزمون فرضیات در خصوص رابطه آموزه های دینی والدین با رشد اخلاقی و همچنین بررسی تعامل جنسیت و تربیت دینی در ویژگی های فوق خواهد بود.

فرضیه اول: «بین دینداری مادران و رشد اخلاقی کودکان دبستانی رابطه وجود دارد». برای بررسی رابطه دینداری مادران و رشد اخلاقی کودکان دبستانی ازروش همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج در جدول 4-5 گزارش شده است.

نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

جدول 4-5 نشان می دهد که مولفه های التزام دینی ، عواطف دینی و باور دینی و دینداری کلی مادران همبستگی مثبت و معنی داری(p<0/01) با نمرات رشد اخلاقی کودکان دارد. بنابراین فرضیه اول پژوهش مورد تایید قرار می گیرد. همچنین جدول 4-5 نشان می دهد که نمره های دینداری نزدیک به 32 درصد واریانس نمره های پاسخ دهندگان در استدلال اخلاقی را تبیین می کند.

فرضیه دوم: «تحول اخلاقی کودکان دبستانی در چهارچوب مراحل مشخص و با ترتیب و توالی یکسان مطابق به مراحل رشد اخلاقی کلبرگ صورت می گیرد». برای بررسی رابطه مراحل رشد اخلاقی کلبرگ و سطوح سنی متفاوت از روش خی دو (مجذور کا) استفاده شد. نتایج در جدول 4-6 گزارش شده است.

نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

 

نتایج جدول4-6 نشان می دهد بین مراحل رشد اخلاقی کلبرگ و سطوح سنی متفاوت رابطه معنادار وجود دارد (40/19=x2 ، p<0/01،3df=). و این بدان معناست که درک کودکان از مسائل اخلاقی با بالا رفتن سن رشد می یابد. وتحول اخلاقی کودکان دبستانی در چهارچوب مراحل مشخص و با ترتیب و توالی یکسان مطابق به مراحل رشد اخلاقی کلبرگ صورت می گیرد.

فرضیه سوم:«بین مراحل رشد اخلاقی کلبرگ و تربیت دینی رابطه وجود دارد». برای بررسی رابطه مراحل رشد اخلاقی کلبرگ و تربیت دینی مادران از روش خی دو (مجذور کا) استفاده شد. نتایج در جدول 4-7 گزارش شده است.

نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

 

نتایج جدول4-7 نشان می دهد بین مراحل رشد اخلاقی کلبرگ و تربیت دینی رابطه معنادار وجود دارد (098/37=x2 ، p<0/01،9df=).این بدان معناست که مادران کودکانی که مذهبی بوده اند و در تربیت دینی فرزندان شان تلاش بیشتری کرده اند کودکانشان با افزایش سن مطابق با مراحل کلبرگ رشد می یابند و رشد آنها سریعتر از مادرانی است که مذهبی نبوده و برای تربیت دینی فرزندشان تلاش نکرده اند.

فرضیه چهارم: «بین آموزه های دینی والدین و رشد اخلاقی کودکان با متغیر جنسیت رابطه وجود دارد». برای بررسی رابطه بین آموزه های دینی والدین و رشد اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر از روش همبستگی برای دوگروه استفاده شد. نتایج در جدول آمده است.

نمونه تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss

 

جدول 4-8 نشان می دهد همبستگی بین دینداری والدین و رشد اخلاقی دانش آموزان دختر 497/0r=و برای دانش آموزان پسرکمی بالاتربرابر 645/0 r= می باشد. این رابطه در سطح P

 

 

 

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.