آموزش تحلیل آماری چند متغیره در spss بحث مهمی است که بسیاری از محققان و تحلیل گران خواهان انتشار مطلب در این زمینه بودند.

تحلیل چند متغیره : شاید مهمترین شکل های تحلیل آماری ، به ویژه در این مرحله از توسعه علوم رفتاری ، تحلیل چند متغیری و تحلیل عاملی است .

تحلیل چند متغیری یک اصطلاح کلی است که برای مشخص کردن خانواده ای از روش های تحلیل به کار میرود که خصوصیت اصلی آن تحلیل همزمان k متغیر مستقل با m متغیر وابسته است .

برای مثال ، اگر تحلیی چهار متغیر مستقل و دو متغیر وابسته داشته باشد که هم زمان بررسی بشوند ، یک تحلیل چند متغیری است .

می توان استدلال کرد که روش های چند متغیری از تمام روش های تحلیل برای پژوهش رفتاری عملی قویتر و مناسب ترند .

استدلالی که این بیان را تایید می کند طولانی است و ممکن است ما را از مسیر اصلی منحرف سازد .

این استدلال اساساً بر این اندیشه مبتنی است که مسایل رفتاری تقریباً دارند و نمی توان آنها را با شیوه ی دو متغیری-یعنی رویکردی که هر بار تنها یک متغیر مستقل و یک متغیر وابسته را در نظر می گیرد- حل کرد .

این موضوع در بسیاری از پژوهشهای تربیتی که پیچیده اند ، برای مثال نماینگرهای ذیادگیری و پیشرفت ، هوش ، انگیزش ، طبقه اجتماعی ، آموزش ، جوّ سازمان مدرسه و کلاس ، و نظایر آن ، بسیار نمایان می شود .

به طور مسلم متغییرهای از این قبیل با یکدیگر کار می کنند ، بعضی وقتها نیز علیه یکدیگر غالباً به شیوه ی ناشناخته ، تا بر یادگیری و پیشرفت ، تاثیر بگذارند .

به بیان دیگر ، برای تبیین پدیده های پیچیده روانشناسی ، اجتماعی ، آموزش و پرورشی به ابزارهای طراحی و تحلیلی ای نیاز است که از قابلیت برخوردار با این پیچیدگی که بالاتر از همه در چندگانگی متغیرهای مستقل و وابسته جلوه گر می شود ، برخوردار باشند .

استدلال مشابهی را می توان با پژوهش روانشناسی و اجتماعی مطرح ساخت . این استدلال و واقعیت پشت سر آن مسئولیت سنگینی را به دوش افرادی که روشها و رویکردهای پژوهشی را آموزش می دهند . و یا می آموزند می گذارند .

مطالعه و آموختن فقط یک رویکرد که اساساً بار دو متغییر ی دارد دور از واقعیت و حتی غلط است . اما ، روشهای چند متغیری ، با واقعیت رفتاری همسانند سعی دارند درک پیچیدگی و دوشاری موضوع را منعکس سازند .

تا آنجا که به این کتاب مربوط می شود ، ضرورت پداگوژیکی ایجاب می کند سعی شود مبانی تفکر ، طراحی ، روشها ، و تحلیل از طریق یک رویکرد دو متغیری اصلاح شده مطرح گردد و تا آنجا که ممکن است این شیوه به مفاهیم و روشهای چند متغیری گسترش یابد و امیدوار شد که دانشجویان پس از تسلط کافی به مبانی ، موضوع را بعداً پیگیری خواهند کرد .

رگرسیون چند متغیری ، احتمالاً تنها سودمندترین شکل روشهای چند متغیری ، تاثیرهای مشترک و مجزای متغیرهای مستقل را بر متغیر تحلیل می کند .

قبلاً یک مثال آموزشی و پرورشی ارائه شد . این روش عیناً در سایر انواع پژوهش رفتاری نیز ب کار می رود .

همانطور که در فصل قبل دیدیم کتوایت از رگرسیون چند متغیری برای مطالعه ی اثرهای ارتباط ، شهرنشینی ، آموزش و پرورش ، و کشاورزی بر رشد سیاسی استفاده کرده است .

لیو و سسکین از آن در مطالعه اثرهای آلودگی هوا و طبقه اجتماعی بر فنای انسان استفاده کرده اند . از این روش شاید به خاطر انعطاف پذیری ، توان آماری ، و کاربرد کلی اش در بسیاری از انواع مسایل تحقیق ، درصدها مطالعه استفاده شده است .

لذا این نکته را نمی توان در این کتاب نادیده گرفت . خوشبختانه ، درک ، یادگیری ، و استفاده از آن- با توجه به میل کافی برای این کار- چندان دشوار نیست .


 

 

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.