موضوع پیشنهادی مقاله علوم تربیتی درباره شهروندی دیجیتال به عنوان یک متغییر مهم و قابل اعتنا در این بخش ارائه شده است که امیدواریم بتوانید نهایت استفاده را ببرید.

مفهوم شهروندی دیجیتال

با انقلاب ارتباطات دیجیتال و تسهیل و سرعت ارتباطات و دسترسی به منابع اطلاعاتی، و با نتایج این انقلاب با تأثیرات مثبت بر فرد و جامعه در صورتی که وسایل ارتباطی و فناوری مدرن به صورت بهینه مورد بهره برداری قرار گیرد، اثرات منفی آن با شورش علیه قواعد اخلاقی، کنترل های قانونی و اصول اساسی که امور زندگی انسان ها را تنظیم می کند، پدیدار می شود.
اگر ما قبلا توانستیم منافع فرزندانمان را بشناسیم و روابط آنها را با دیگران زیر نظر داشته ایم، آنها در حال حاضر در حال برقراری ارتباط با ناشناخته های دیجیتال که خطر بالقوه قوی، و ممکن است سایت های مشکوک خطرناک فهرست، و آن را تبدیل شده است تقریبا غیر ممکن است برای نظارت بر همه چیز آنها را از صفحات و افرادی که آنها با گسترش قرص، گوشی های هوشمند دستی و تلفن همراه در همه زمان ها و مکان ها تماس بگیرید، به خصوص اگر ما به یاد داشته باشید که مطالعات علمی ثابت کرده اند که میزان کودکان و نوجوانان با استفاده از این دستگاه ها ممکن است به هشت ساعت در روز برسد، به خصوص اگر ما به یاد داشته باشید که میزان کودکان و نوجوانان با استفاده از این دستگاه ها ممکن است به هشت ساعت در روز برسد، به خصوص اگر ما به یاد داشته باشید که میزان کودکان و نوجوانان با استفاده از این دستگاه ها ممکن است به هشت ساعت در روز برسد، به خصوص اگر ما به یاد داشته باشید که میزان کودکان و نوجوانان با استفاده از این دستگاه ها ممکن است به هشت ساعت در روز برسد. از ساعاتی که با والدین و معلمانشان می گذرانند، بنابراین واقعا قوی ترین چیزی است که فرزندانمان را تحت تاثیر قرار می دهد و برای ما باقی می ماند که انتخاب کنیم یا این اثر زمانی منفی است که به فرزندانمان اهمیت نمی دهیم یا هدایت نمی کنیم، یا مثبت وقتی قوانین استفاده را به آنها آموزش می دهیم، آنها را هدایت می کنیم و از آنها در برابر خطرات محافظت می کنیم.
بنابراین ما نیاز وخیم به یک سیاست تشویقی پیشگیرانه، پیشگیرانه در برابر خطرات فناوری و انگیزه برای استفاده بهترین از مزایای آن داریم. ما در اینجا در مورد سیاست جدیدی صحبت نمی کنیم که باید برای اولین بار بنویسیم و کسی پیش از ما نگفته است، اما در مورد آنچه در دنیای توسعه یافته مفهوم شهروندی دیجیتال نامیده می شود صحبت می کنیم.
بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند بریتانیا، ایالات متحده و کانادا به دانش آموزان خود در مدارس موضوعات مربوط به شهروندی دیجیتال در چارچوب برنامه درسی آموزش دیجیتال آموزش می دهند و ما در همان چارچوب پروژه توسعه یافته توسط استرالیا با شعار "ارتباط با اعتماد: توسعه آینده دیجیتال استرالیا" را پیدا می کنیم که برای جهانی شدن آموزش شهروندی دیجیتال به دانش آموزان با آموزش والدین و معلمان بر اساس یک طرح یکپارچه ملی فراهم می کند و فرانسه قصد دارد موضوع شهروندی دیجیتال را به یک مسئله بزرگ ملی تبدیل کند.

تعریف شهروندی دیجیتال

شهروندی دیجیتال مجموع قوانین، کنترل ها، استانداردها، هنجارها، ایده ها و اصولی است که در استفاده بهینه و درست از فناوری دنبال می شود که شهروندان جوان و پیر برای کمک به پیشرفت کشور به آن نیاز دارند. شهروندی دیجیتال، به طور خلاصه، هدایت و حفاظت، هدایت به سمت مزایای فناوری های مدرن، و حفاظت از خطرات آنهاست. یا به طور خلاصه بزرگتر دست زدن هوشمندانه به تکنولوژی است.
معنای شهروندی دیجیتال را نباید با هدف ایجاد مرزها و موانع کنترل و کنترل، به معنای کنترل به خاطر کنترل، که گاهی به ظلم و استبداد علیه کاربران در تضاد با ارزش های آزادی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر می رسد، درک کرد. هدف از شهروندی دیجیتال یافتن راه درست هدایت و حفاظت از همه کاربران به ویژه کودکان و نوجوانان با تشویق رفتارهای مورد نظر و مبارزه با رفتارهای طرد شده در معاملات دیجیتال، به خاطر شهروند دیجیتالی است که کشورش را دوست دارد و برای پیشرفت آن تلاش می کند.
شهروندی دیجیتال همچنین می تواند به عنوان قواعد رفتاری اتخاذ شده در استفاده های مختلف از فناوری، مانند استفاده از آن برای تبادل الکترونیکی اطلاعات، مشارکت کامل الکترونیکی در جامعه، خرید و فروش کالا از طریق اینترنت و غیره تعریف شود. همچنین به عنوان توانایی مشارکت در جامعه از طریق اینترنت تعریف می شود و شهروند دیجیتال شهروند است که به طور منظم و مؤثر از اینترنت استفاده می کند.
بنابراین مفهوم شهروندی دیجیتال به شدت با نظام آموزش و پرورش مرتبط است، چرا که می تواند به معلمان، مربیان به طور کلی و والدین کمک کند تا بفهمند دانش آموزان برای استفاده مناسب از فناوری چه چیزی را باید بدانند. شهروندی دیجیتال بیش از یک ابزار آموزشی است، بلکه وسیله ای برای آماده سازی دانش آموزان برای مشارکت کامل در جامعه و مشارکت فعال در خدمت منافع کشور به طور کلی و در زمینه دیجیتال به طور خاص است.
شکی نیست که گسترش فرهنگ شهروندی دیجیتال در خانه در میان اعضای خانواده و در مدرسه در میان دانش آموزان به یک ضرورت فوری تبدیل شده است، که باید به برنامه ها و پروژه ها در مدارس و دانشگاه های ما به موازات ابتکارات جامعه مدنی و نهادهای رسانه ای تبدیل شود، تا ما در واقع می توانیم حفاظت جوامع خود را از اثرات منفی فزاینده تکنولوژی افزایش دهیم در حالی که استفاده بهینه از آن را برای کمک به توسعه جامعه دانش و ساخت اقتصاد دیجیتال ملی افزایش دهیم.
در مقالات بعدی امیدوارم بیشتر در مورد مهم ترین این قوانین، کنترل ها و دستورالعمل های ریشه در شهروندی دیجیتال صحبت کنیم، تلاش برای کمک به معرفی این فرهنگ که سیستم های آموزشی عرب ما متاسفانه فاقد آن هستند، با امید زیادی که تلاش ها برای گسترش رسمی و گسترده این فرهنگ ترکیب شود.



موضوعات پیشنهادی مقاله علوم تربیتی درباره شهروندی دیجیتال :
نقش مدیران مدارس در بومی سازی امنیت فکری و ارزش های شهروندی دیجیتال در میان دانش آموزان دبستانی
ارتقای ارزش های شهروندی ديجيتال در کودکان مهدکودک در پرتو برخی متغيرهای روان شناختی از نگاه مادر
میزان گنجاندن ارزش های شهروندی دیجیتال در کتاب های درسی متوسطه اول از دیدگاه معلمان
بررسی درجه بکارگیری عناصر شهروندی دیجیتال در رتبه بندی معلمان آموزش و پرورش
تأثیر شهروندی دیجیتال بر ارزش های اجتماعی دانش آموزان از دیدگاه معلمان، دانش آموزان و والدین: یک مطالعه میدانی