بخش بزرگی از دشواری ها و گرفتاری های زناشویی این است که معمولا هر دو نفر احساس می کنند که از سوی دیگری پذیرفته نشده و در معرض انتقاد قرار دارند.» (جان گاتمن، ۱۹۹۹، ص ۲۳۴)

الگوهای بد کار کردی که در روابط پدید می آیند معمولا با لحن عاطفی منفی و تعامل های خشک و خشن که به طور عمده در حوزه عزت نفس روی می دهند، مشخص می گردند. هر دو زوج تلاش می کنند بر یکدیگر تأثیر گذاشته و نیازهای خود را در هر یک از حیطه های عاطفی برآورده نمایند. بسیاری از این الگوها آگاهانه نیستند و زوجها غالبا از نقشی که در الگو ایفا می کنند آگاه ندارند، هرچند ممکن است از آنچه دیگری انجام می دهد آگاه داشته باشد. نظریه پردازان سیستمی نشان داده اند که چگونه الگوهای ارتباطی میتوانند دارای حیات مخصوص به خود باشند. رفتار هر فرد هم واکنشی به رفتار دیگری و هم محرک رفتار وی می باشد.

از دیدگاه نظریه نسخه، این الگوها مجموعه ای جدید از صحنه ها را فراهم می آورند و نسخه های جدیدی می توانند ایجاد شوند که مخصوص رابطه هستند. همه این الگوها مخرب نمی باشند، بلکه برخی نمادی از آیین های مثبت در یک رابطه اند، اما هرچه توانایی زوج ها برای اثرگذاری مستقیم بر یکدیگر کمتر باشد، امکان مخرب بودن الگوهای تعاملی بیشتر خواهد شد. از هم گسستن این الگوهای منفی هدف عمده زوج درمانی است. فصل حاضر شامل برخی از رایج ترین الگوهای بد کارکرد در حیطه های خاص است که بر اساس حیطه هایی که تهدید در آنها روی می دهند، طبقه بندی شده است.

نمونه موضوع پیشنهادی :

مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی


دانلود پروپوزال کامل این موضوع