در حال حاضر اتفاق نظر چنداني در زمينه چيستي مفهوم کيفيت زندگي وجود ندارد. اين مفهوم درحوزه هاي متفاوت علمي با برداشت هاي متفاوت در حال حاضر بکار برده مي شود.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
27 صفحه
کد:
1805 mg


فهرست عناوین این مقاله:

تاریخچه کیفیت زندگی- مفهوم کیفیت زندگی از نگاه نظریه پردازان- کالمن - ریف و سینگر- دیوید فیلیپس- ویژگی های کیفیت زندگی-1چند بعدی بودن- ذهنی بودن- رویکرد روان شناختی اجتماعی و جامعه شناختی مفهوم کیفیت زندگی- نظریه یادگیری اجتماعی- نظریه آنومي‌دورکیم - نظریه کنش اجتماعی پارسونز- نظریه زیمل- پیشینه تحقیقات- تحقیقات خارجی- تحقیقات داخلی- منابع و مآخذ -


قسمت هایی از این مقاله:

در حال حاضر اتفاق نظر چنداني در زمينه چيستي مفهوم کيفيت زندگي وجود ندارد.

اين مفهوم درحوزه هاي متفاوت علمي با برداشت هاي متفاوت در حال حاضر بکار برده مي شود.

در اينجا به تعدادي از اين تعاريف اشاره مي شود: 1- کالمن در سال 1984 مي گويد که کيفيت زندگي گستردگي و انبساط اميد و آرزو است که از تجارب زندگي ناشي مي شود (58). 2- فرانس و پاورس در سال 2005 مي نويسند:کيفيت زندگي، ادراک فرد از از رفاه است که به نظر مي رسد از رضايت يا عدم رضايت در حيطه هاي اصلي زندگي ناشي مي شود (59).

3 - تستا و سيمونسون در سال 2006 کيفيت زندگي را ابعاد جسمي، رواني و اجتماعي مي دانند که محدود به تجارب، اعتقادات، انتظارات و ادراک بيمار است (60 ).

4 - زان در سال 2006 کيفيت زندگي را درجه رضايت در تجارب زندگي فرد مي داند، وي مي گويد کيفيت زندگي، شامل رضايت از زندگي، رضايت در تصور از خود، سلامت و فاکتورهاي اجتماعي و اقتصادي است(61).

5 - سازمان بهداشت جهاني نيز کيفيت زندگي را اينگونه تعريف مي کند: «ادراک افراد از موقعيتشان در زندگي، در متن فرهنگ و نظام هاي ارزشي که در آن زندگي مي کنند و در ارتباط با اهداف، انتظارات، ارتباطات و نيازهايشان است (62).

علي رغم اختلاف نظرهايي که در تعريف کيفيت زندگي وجود دارد، توافقي ادراکي در بين متخصصين وجود دارد.

اکثر متخصصين مؤافق اين امر هستند که کيفيت زندگي شامل ابعاد مثبت زندگي مي شود و مفهومي چند بعدي است.

کیفیت زندگی انسان یک مسیله اخلاقی پیچیده مي‌باشد و تعریف واضح و روشن برای آن امری دشوار است.

کیفیت زندگی معیار و اندازه گیری بهترین انرژی یا نیرو در فرد است که این نیرو برای سازگاری موفقیت آمیز با چالش های موجود در دنیای واقعی مي‌باشد.