مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال: بررسی نقش هوش معنوی در پیش بینی سبک های اسنادی و سبک های مقابله ای در دانشجویان رشته روان شناسی دانشگاه ........
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 20 صفحه
نوع فایل: word شماره 148
برای دانلود به ادامه مطلب رجوع کنید...
 

سبک اسناد یک متغیر شناختی شخصیت است که منعکس می کند چگونه افراد بر حسب عادت، حوادثی را که در زندگی شان رخ می دهد، تبیین می کنند یا به عبارت دیگر سبک اسناد شیوه ای است که افراد پیامدهای مثبت و منفی یا موفقیتها و شکستهای خود را بوسیله آن تبیین می کنند(سنجیوان و همکاران، 2008).

بعد اولیه اسناد این است که اسنادها در کانون علیت یعنی ابعاد درونی (نظیر توانایی و تلاش) و ابعاد بیرونی (نظیر شانس) متفاوتند. درونی بودن مربوط به عللی می شود که در درون یک شخص رخ می دهند. در حالیکه بیرونی بودن، علل را بیرون از یک شخص یا در محیط تبیین می کند. مثلاً وقتی فرد در امتحانی شکست می خورد؛ می تواند آن را به علل درونی نظیر ناتوانایی و یا کوشش کم خود و یا به عوامل بیرونی نظیر دشوار بودن سوال ها یا بدشانسی نسبت دهد. بعد دوم تئوری اسناد، ثابت بودن است. این بعد اشاره به تغییر پذیری علل در طول زمان دارد و اینکه آیا آن علل در طول زمان ثابت و دایمی باقی خواهد ماند (نظیر کمبود توانایی و کم استعدادی) یا نه قابل تغییرند (نظیر دشواری شرایط یا میزان کوشش) بعد سوم قابلیت کنترل است.

این بعد در لگوی جدید درماندگی آموخته شده توسط آبراسون و همکاران (1978)، در نظر گرفته نمی شود، اما در فهم سبکهای اسناد مطابق با سایر تحقیقات مهم تلقی می شود. قابلیت کنترل به مقداری که یک علت تحت کنترل فرد است، اشاره دارد. کلی بودن-اختصاصی بودن، بعد چهارم علل است و اشاره به تعمیم پذیری یک علت در موقعیت و در کل زمان دارد (بی کا و بیکر ، 2005). از جمله متغیر های مرتبط با سبک های اسناد، سبک مقابله با استرس است (فرخی، گیلانی، زمانی، حدادی کوهسار، 1385).

سبک مقابله ای با استرس به تغییرات مداوم در فرد در زمینه تلاش های رفتاری و شناختی در جهت نظم بخشیدن به خواسته های درونی و بیرونی که بیش از سطح تحمل منابع فرد ارزیابی شده اند اشاره دارد( عابدینی، منتظری و خلعتبری، 1391). لازاروس و فولکمن (1985) دو روش مقابله با استرس را شناسایی کرده اند که عبارتند از: مقابله های متمرکز بر مسئله، که فعالیت های مستقیم مبتنی بر محیط و خود را در جهت رفع یا تغییر شرایطی که به عنوان تهدید ارزیابی می شوند در بر می گیرد، و مقابله های متمرکز بر هیجان، شامل فعالیت ها یا افکاری است که برای کنترل احساسات نامطلوب ناشی از شرایط استرس زا استفاده می شوند.

لازاروس و فولکمن(1985) معتقدند که اگر افراد موقعیت های استرس زا را قابل کنترل بدانند، بیشتر از مقابله متمرکز بر مسئله استفاده می کنند و در نتیجه از سلامت روانی بهتری برخوردارند. در غیر اینصورت به مقابله متمرکز به هیجان روی می آورند و سلامتی آنها در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

 

شماره 148