مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال: بررسی اثر بخشی بهسازی روابط به شیوه گاتمن بر انسجام خانواده، صمیمیت و تعهد زناشویی زوجین
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 23 صفحه
نوع فایل: word شماره 20
برای دانلود به ادامه مطلب رجوع کنید...
 

قسمتی از بیان مسئله این پروپوزال:

خانواده چیزی بیش از مجموعه افرادی است که در یک فضای مادی و روانی خاص به سر می برند. خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که ویژگی های خاص خود را دارد. این نظام اجتماعی مجموعه ای از قواعد و اصول را ابداع و برای اعضای خود نقش های متنوعی تعیین می کند. در چنین نظامی، افراد به وسیله علایق و دلبستگی های عاطفی نیرومند، دیرپا، و متقابل به یکدیگر متصل شده اند. ورود به چنین نظام سازمان یافته ای صرفا از طریق تولد، فرزندخواندگی، یا ازدوج صورت می گیرد(گلدنبرگ و گلدنبرگ، 2007؛ ترجمه حسین شاهی برواتی و نقشبندی، 1392). انسجام در خانواده ، به عنوان یکی از ساختارهای پر نفوذ خانواده، احساس همبستگی، پیوند و تعهد عاطفی است که اعضای یک خانواده نسبت به هم دارند (السون ، 1999).

لینگرن (2003) انسجام را به صورت احساس نزدیکی عاطفی با افراد دیگر تعریف می کند، از نظر او دو کیفیت مربوط به انسجام در خانواده، مشتمل بر تعهد و وقت گذراندن با هم است. منظور از تعهد میل به صرف وقت و انرژی در فعالیت های خانواده و هم چنین ممانعت از تاثیر منفی عواملی چون مسائل شغلی در آن، می باشد. بعد دیگر انسجام از نظر لینگرن (2003)، وقت گذاشتن و با هم بودن در بین اعضای خانواده است. خانواده هایی که در این زمینه قوی هستند، به طور مرتب برنامه ها و زمان هایی برای فعالیت های گروهی در نظر می گیرند. از طرف دیگر، آنچه باعث استحکام رابطه زناشویی می شود، روابط نزدیک و صمیمیت بین زوج هاست (موحدی و همکاران، 1393).

یکی از نیازهای عاطفی زوج ها، روابط توام با صمیمیت است که منبع مهمی برای شادی، احساس معنا و رضایت زناشویی در زندگی می باشد(پیلاجی ، لوتین جین و آرین دل ، 2005)؛ و صمیمیت کلید داشتن ازدواجی موفق و منبع مهمی برای شادی، احساس معنا و رضایت زناشویی به شمار می آید (پیلاجی و همکاران، 2005؛ هلر و وود ، 2000). مطالعه علمی درباره روابط صمیمانه به عنوان یک جنبه مهم از زندگی زناشویی از دهه 1960 با بررسی های میلر و همکاران آغاز شده است(میلر ، میلر ، نانالی و وکمن ؛ ترجمه بهادری، 1385).

پژوهشگران به شیوه های متفاوتی صمیمیت را تعریف کرده اند اما متداول ترین تعریف از صمیمیت، احساس خود فاش سازی، به اشتراک گذاشتن خود درونی و احساس نزدیکی با همسر است (کیربای ، باکرن و پترمن ، 2005). همچنین صمیمیت به عنوان توانایی بالقوه در ساختن روابط نزدیک تعریف می شود که سطوح بالای ارتباط، نزدیکی و تعهد را در بر می گیرد (وینبرگر ، هوفستین و ویتبرن ، 2008).

 

شماره 20