نظریه های پنهان، نظریه هایی هستند که شناخته یا کسب شده اند. بدون آنکه فرد نسبت به آنها و فرآیندهای مربوط به عنوان یک نظریه، آگاهی داشته باشد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
36 صفحه
کد:
827 mb


توضیحات:

معلمان باید مهارت های برنامه ریزی، بازنگری، ارزشیابی و تجدید نظر را مورد توجه قرار دهند و بر اساس الگوی موجود مسئولیت ها را به دانش آموزا ن تفویض كنند و پس از جمع آوری اطلاعات، درگیر برنامه ریزی و ساخت مدل فراشناختی شوند و مدام پیشرفت خود را ارزشیابی و راهبردهای لازم برای رسیدن به هدف را انتخاب كنند. این همان مفهوم فراشناخت در مدرسه است (نقل از عبدوس،1380). پژوهش های مربوط به فراشناخت نشان می دهد که "برنامه ی مطالعه" – راهبردهای یادگیری و نظارت بر مؤثر بودن راهبردهای مورد استفاده تأثیری مهم بر فرایند یادگیری فراگیران دارد و مشکلات فراگیران در یادگیری را ناشی از ضعف مهارت های فراشناختی آنها می داند (ونگ ، 1985 و باکر ، 1982).

با توجه به اهمیت مهارت های فراشناختی در یادگیری فراگیران، برخی از صاحب نظران برنامه درسی (بروان، 1998) سعی کرده اند تا برنامه هایی را طراحی کنند که مهارت های آموزشی نظیر پیش بینی، کنترل، خلاصه کردن و نظارت بر یادگیری را به فراگیران آموزش دهند تا در ارتقای آگاهی فراشناختی آنها مؤثر باشد. همچنین باکر (1982) مهارت های فراشناختی را به اندازه ی مهارت های شناختی با اهمیت می داند، چون باعث بهبود عملکرد فراگیران در تکلیف شان می شود. سراو (1998)راه های تقویت تفکر را در ارائه ی الگوهای تفکر فراشناختی یا کنترل و تنظیم افکار به وسیله معلم می داند. دو رویکرد که برای تقویت راهبردهای فراشناختی مهم تلقی می شود، راهبردهای پرورش و ایجاد محیط اجتماعی حمایت کننده و نوع محتوا که یکی دانش درباره ی حوزه ای خاص و دیگری دانش درباره ی خود، به عنوان یادگیرنده می باشد (واتکینز ، 2005).

انواع نظریه های فراشناختی: نظریه های پنهان =نظریه های پنهان، نظریه هایی هستند که شناخته یا کسب شده اند. بدون آنکه فرد نسبت به آنها و فرآیندهای مربوط به عنوان یک نظریه، آگاهی داشته باشد. دونک و گلت (1998) به عنوان مثال، اعتقاد دارند، کودکان درباره ی هوش دارای نظرات ضمنی اند ولی نسبت به این نظرات آگاهی ندارند. و با این حال، عدم آگاهی آنها باعث نمی شود که نظرات نهان آنها در مورد هوش، روی عملکرد تحصیلی شان بدون اثر باشد. در چهارچوب نظرات خود، محققان نظریه افزایش هوش را مطرح می سازند که بر حسب آن کودکان هوش را امری تغییر پذیر و افزایشی دانسته و معتقدند هوش از خلال ارتباط با دیگران و یا از طریق فرایندهای خود- هدایتگر که هدایت آنها در دست خود کودک است تغییر می کند و می تواند افزایش یابد. با توجه به دو شاخصه ی نظریه فراشناختی می توان نتیجه گرفت باور کودک درباره هوش یک نظریه است، زیرا به او امکان می دهد مشاهدات خود درباره هوش را به نوعی سازمان دهد و بر مبنای مشاهدات خود پیش بینی کند، ولی این نظریه نهان است، زیرا کودک نمی تواند فی البداهه گزارش کند که دارای نظریه ای درباره هوش است (محسنی، 1383).

نظریه های نهان فرد بزرگسال درباره شناخت شخصی و نیز درباره ماهیت شناخت جهان، روی چگونگی عملکرد و رفتار او اثر دارند. به عنوان مثال، مک کوچرون (1992) نشان می دهد چگونه نظریه های نهان معلم روی تعامل او با دانش آموزان اثر می گذارد. چرو و موشمان معتقدند که نظریه های فراشناختی نهان به تدریج ساخته می شوند و به طور ضمنی، دارای چهارچوب سازمان دهنده ای اند که بر دانش فراشناختی فرد شمول می یابد. آنها معتقدند برخی از این باورها که به شناخت مربوط بوده و هسته اصلی یک نظریه فراشناختی را می سازند، از طریق تعامل با همسالان، معلمان و یا فرهنگ محیط پیرامون کسب می شوند. برخی دیگر احتمالاً به گونه ضمنی بر اساس تجربیات شخصی فرد و یا کوشش او در جهت سازگار شدن با دیگران، می توانند شکل گرفته باشند. مهم ترین شاخصه یک نظریه فراشناختی نهان این است که فرد نسبت به نظریه خود و نسبت به دلایل شواهدی که آن را رد یا تأیید می کنند، آگاهی روشنی ندارد. از همین رو است که نمی توان به آسانی داده های مناسب تجربی را در مورد نظریه های فراشناختی کسب کرد. از سوی دیگر، تا آنجا که نظریه های مذبور نهان و نهفته اند، پایدار نیز می مانند، حتی اگر نادرست باشند. زیرا همان طور که در بالا گفته شد، به دلایل ناآگاهانه بودن مشکل، می توان آنها را عوض کرد.

این نوع نظریه ها و باورها، می توان آنها را عوض کرد. این نوع نظریه ها و باورها، به ویژه وقتی نادرست باشند، بیش ترین مشکل را به لحاظ آموزشی و تغییر نگرش ایجاد می کنند. زیرا تا زمانی که باورها و نظریه ها مورد تفکری آگاهانه قرار نگیرند، تغییر دادن آن دشوار است و در صورت وقوع نیز سطحی بوده و پایدار نخواهد ماند (همان منبع).