برای ایجاد سلامت روان عوامل زیادی را باید كنترل كرد. سلامت روان را می توان به وسیله پیشگیری از ابتلاء به بیماری های روانی، عوامل مؤثر در بروز بیماری های روانی، تشخیص زودرس بیماری های روانی، پیشگیری از عوارض ناشی از برگشت بیماری های روانی و ایجاد محیط سالم برای برقراری روابط صحیح انسانی به وجود آورد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
39 صفحه
کد:
825 mb


توضیحات:

شکی نیست که نوجوانی دوران تغییر و تحول است. فرد دنیای کودکی را پشت سر می گذارد و بسرعت وارد دنیای بزرگسالان می گردد. در مدت کوتاهی، نوجوان نه تنها از نظر فیزیکی و بدنی تغییر شکل پیدا می کند بلکه در همین مدت کوتاه باید با آداب و رسوم جامعه و مسئولیت های اجتماعی آشنا گردد. دیدگاه نوجوانان نسبت به والدین، روابط بین فردی، با همسالان و دوستان و رابطه ی فرد با اجتماع تغییر پیدا می کند. در دوران نوجوانی بخصوص در اوایل این دوره پیروی از گروه دوستان و همسالان افزایش می یابد و نوجوان به طور روز-افزون، بیشتر تحت تأثیر همسالان قرار می گیرد تا والدین. البته همیشه ارزش والدین کاهش پیدا نمی کند بلکه ارزش همسالان افزایش می یابد. متأسفانه در جامعه، رابطه ی بسیاری از نوجوانان با همسالان، به دلیل فرار و گریز از خانواده ایجاد می شود. نوجوان بسیاری از خواسته ها و نیازهای خود، مثل احترام اجتماعی و فردی، پاداش برای پذیرفتن مسئولیت ها و درک متقابل احساسات و عواطف و امنیت را نمی تواند در محیط خانواده کسب نماید، پس به گروه همسالان پناه می برد. ورود نوجوان به دوره ی راهنمایی و دبیرستان مستلزم تصمیم گیریهای عمده و حیاتی نسبت به آینده تحصیلی فرد می باشد، حجم و محتوای درسی بیشتر و جدی تر می گردد. روابط با همکلاسان و اولیای مدرسه نیز تغییر پیدا می کند.

به طورکلی نوجوان، به عنوان یک فرد کنجکاو و پویا، که در آستانه ورود به اجتماع قرار گرفته، مسائل را با جزئیات و با دقت ارزیابی می کند و دنیا را با دیدی انتقادی می نگرد. مدرسه محیطی است که در آن نوجوان، استعدادها و توانایی های خود را باز می شناسد و ظرفیت های خود را کامل می سازد. با تغییر سیستم تحصیلی، موقعیت اجتماعی نوجوان نیز تغییر پیدا می کند، این تغییر، مثل هر فشار دیگری می تواند برای نوجوان، انگیزه ای برای تطابق و پیشرفت باشد نه وسیله ای برای ستیزه جویی و طرد شدن. رابطه والدین و اولیای مدرسه با نوجوان از حساسیت زیادی برخوردار است. مسلماً آنچه مورد پذیرش جامعه است و خصوصیتی که جامعه آن را مطلوب می شناسد و بزرگسالان با اصرار فراوان آنها را به عنوان پند و اندرز ارائه می دهند همیشه در عمل و در حقیقت یا قابل اجرا نیست یا به دلایل مختلف اجرا نمی گردد و یا اگر اجرا گردد کمتر پاداش های ملموس و عینی از طرف اجتماع وجود خواهد داشت. البته ما اعتقاد داریم که نوجوان نباید و نمی تواند به حال خود گذارده شود.

مسلماً فرد نوجوان تجربه های لازم را کسب نکرده و نیاز به راهنمایی و هدایت دارد ولی مدرسه و خانواده باید توجه داشته باشد که هدایت و راهنمایی بدون احترام گذاشتن به حقوق نوجوان و درک نیازها، خواسته و احساسات او امکان پذیر نخواهد بود (شهیدی و حمدیه، 1381). 2-9- بزرگی مسأله سلامت روان سلامت روانی دارای علایمی است كه شامل علایم: اضطراب ، افسردگی ، علایم جسمانی وكاركرد اجتماعی می باشد. ورزش و فعالیت های بدنی به طورچشمگیری برای جلوگیری از امراض و بیماری ها، یك عامل مهم محسوب می شود. ورزش و فعالیت های حركتی نه تنها برای اشخاص عادی، بلكه برای كسانی كه از بدو تولد معلولیت داشته یا بعداً به عللی نقص عضو پیداكرده اند، نیز ضروری می باشد (رمضانی نژاد، 1376). "افسردگی" مشکل رایج جامعه امروز است. افسردگی بالینی 2 تا 5 درصد امریکایی ها را مبتلا کرده است و در برخی از کشورهای پیشرفته این رقم به 5 تا 10 درصد کل جمعیت می رسد. از میان مراجعه کنندگان به پزشکان، 6 تا 8 درصد مبتلا به افسردگی بالینی اند .

افسردگی برای دستگاه تأمین اجتماعی نیز پر هزینه است: افراد افسرده سالیانه 5/1 برابر دیگران از بیمه استفاده می کنند و مخارج داروی آن دسته از افسردگانی که با داروهای ضد افسردگی درمان می شوند سه برابر سایرین است. هم اکنون، روش مرجع برای درمان افسردگی، دارو درمانی است؛ هر چند روان درمانی و درمان با شوک الکتریکی نیز کاربرد دارند. استفاده از دارو و یا شوک برقی و جلسات هفتگی رفتار درمانی شناختی و یا روان درمانی پرهزینه است و عرضه آن اغلب با تقاضا هماهنگ نیست. در برنامه درمانی افسردگی، باید درمان های جانشین مؤثر و ارزان قیمتی جای بگیرند که اثر جانبی منفی نداشته باشد. تمرین بدنی به منزله روش جانشین یا روشی که همراه با روش های دیگر اجرا می شود پیشنهاد شده است . در ایالات متحده، تخمین زده شده است که تقریباً 3/7 درصد از بزرگسالان" اختلال اضطرابی" دارند که به نوعی درمان نیازمند است. از آن گذشته ، هیجانات مربوط به استرس، مانند اضطراب، در افراد سالم نیز رایج است.

درمان های روان شناختی، روان پزشکی و دارویی، روش های رایجی اند که پزشکان و درمانگران روانی برای مواجهه با اختلال اضطراب به کار می برند؛ با این حال چون درصد کمی از این افراد در پی درمان اند، این باور گسترش می یابد که اضطراب و سایر مشکلات مربوط به سلامت روانی فراتر از ظرفیت نظام فعلی مراقبت بهداشتی است. تأکید بر پیشگیری برای کاستن از هزینه های مراقبت بهداشتی، توجه به فعالیت بدنی را به منزله جانشین یا ضمیمه درمان های رایج، مانند روان درمانی یا دارو درمانی، افزایش داده است. اضطراب با ایجاد شکل های منفی از ارزیابی شناختی مانند تردید به خود، بیم و نگرانی همراه است.

بر اساس اظهار لازاروس و کوهن (1977) اضطراب معمولاً هنگامی به وجود می آید که خواستها از منابع موجود بیشتر باشد یا خواست-هایی وجود داشته باشد که برای آنها پاسخ آماده و یا پاسخ تطبیقی خودکار وجود نداشته باشد (واعظ موسوی و مسیبی، 1390).