هالپین و کرافت ، براثر پژوهش های خودروی هفتاد و یک مدرسه ابتدایی در امریکا، توانستند شش نوع جوسازمانی را مورد شناسایی قرار دهند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
28 صفحه
کد:
756 mb


بخشی از این مقاله:

هالپین و کرافت ، براثر پژوهش های خودروی هفتادویک مدرسه ابتدایی در امریکا، توانستند شش نوع جوسازمانی را مورد شناسایی قرار دهند. 1. جّوباز: در این جوّ، معلمان از روحیه بالایی برخوردارند و بدون پرخاشگری و درگیری به خوبی باهم کار می کنند. خط مشی های مدیریت انجام وظیفه و امور را تسهیل می کند و افراد مزاحمتی برای هم ندارند. 2. جوّ خودگردان: معلمین در این جوّ، از آزادی نسبتاً کاملی برخوردارند. معلمان سرگرم کار خود هستند و به آسانی و با سرعت می توانند به اهداف خود دست یابند. 3. جوّ کنترل شده: در این جوّ، معلمان سخت کار می کنند و وقت کمی برای ارتباطات دوستانه با یکدیگر دارند. در این جوّ، بیشتر روی انجام وظیفه تأکید می شود. 4. جّوآشنا: در این جوّ، مدیر اعتقاد دارد که همه اعضای یک خانواده هستند.

آن ها از انجام کارهایی که به احساسات اعضای خانواده آسیب می رساند اجتناب می کند. 5. جّوپدرانه: در این جوّ، معلمان با یکدیگر خوب کار نمی کنند و همین امر سبب بروز عدم هماهنگی در بین آن ها می شود. معلمان از روابط دوستانه برخوردار نیستند. روحیه آن ها به طور محسوسی پایین است و ازنظر تأمین نیازهای اجتماعی ناراضی هستند. مدیر در هر جا که باشد به نظارت و کنترل رفتار معلمان می پردازد. 6. جّوبسته: در این جوّ، معلمان خود را در امور مدرسه درگیر نمی سازند. رضایت شغلی معلمان در سطح پایینی است. معلمان سعی می کنند از طریق برقراری روابط انسانی با یکدیگر و روابط خصوصی خود را راضی سازند. غیر از آن ها که سنشان بالاست و توان تغییر شغل و ترک مدرسه را ندارند، اکثر معلمان علاقه مند به ترک شغل خود هستند (هالپین و کرافت،1963).