نقش موسیقی درمانی در روانشناسی

موسیقی به ما امکان می دهد حالتهای روزمره هوشیاری خود را به تعالی برسانیم، به قلمرو دوردست حافظه خود سفر کرده و تخیلی خود را تقویت کنیم.

اوج گرفتن از قلمروی دنیوی باعث می شود افراد هنگام تغییر حالت هوشیاری، پاسخ فیزیولوژیکی دهند.

زمانی که شخصی از موسیقی برای استراحت استفاده می کند، افکارش هنگام بیداری آرام می شود و آشفتگیهای او فروکش می کند.

زمانی که شخص فرآیند استراحت با موسیقی را ادامه می دهد، پنج مرحله و یا حالت هوشیاری را طی می کند: آستانه حسی گسترده، رؤیابافی، خلسه، حالات مدیتیشن و از خود بیخودی روحانی.

موسیقی باعث می شود افراد سریع تر وارد حالت مدیتیشن شوند.

در حالت هوشیاری، زمان معنای دیگری پیدا می کند. افراد، اغلب، در طول جلسات موسیقی درمانی زمان را مدتی طولانی فراموشی می کنند، که ئر نتیجه احساساتی نظیر استرسی، اضطراب، ترس و درد کاهش می یابد.

استرس در جامعه مدرن، موضوع بسیاری از کتاب های پرفروش و تیتر بسیاری از صفحات مجلات و مقالات شده است.

یافتن راه های ساده و در دسترسی برای مقابله با استرسی در دنیای امروزی بسیار مهم است.

مردم نیاز دارند در مورد اثرات درمانی موسیقی بیشتر بدانند.

بسیاری افراد هنوز فکر می کنند اثر درمانی موسیقی مثل بسیاری از شیوه های مطرح شده زودگذر است.

علی رغم این عقیده، موسیقی درمانی رشدی قابل توجه و روز افزون داشته است. بیش از ۵۰۰۰ موسیقی درمانگر دارای مجوز و گواهی نامه در ایالات متحده، در بیمارستان ها، واحدهای توانبخشی، مراکز مراقبتی و آموزشی درمانی ارائه می دهند.

موسیقی درمانی نوعی درمان غیر شفاهی است و سایر شیوه های درمانی، که در آن ها مراجعه کننده در مورد احساسات و تجارب خود در زندگی صحبت می کند، تفاوت دارد.

موسیقی درمانی را می توان در کنار شیوه های درمانی سنتی به کار برد و این موضوع برای بیماران مزایایی دربردارد که عبارتند از:

فرصت تجربه بعضی از احساسات در زمان های معین و کاوش و بررسی آنها در افراد

ابراز غیر شفاهی افکار و احساساتی که امکان بیان شفاهی آنها وجود ندارد

تصویرسازی ذهنی و ارتباطاتی که از طریق ابزار شفاهی امکان پذیر نیستند 

دستیابی مستقیم تر به مزایای فیزیولوژیکی نسبت به روشهای شفاهی

کاوش و بررسی راه حلهای مختلف به منظور رفع مشکلات فکری و درک بیمار از طریق کاوش و خلاقیت موسیقی درمانی بسیار متنوع است و شامل روش های روان درمانی، آموزشی، راهنمایی، رفتاری، شعرگونه، نظارتی، شفابخشی، تفریحی، فعالیتها و کاربردهای هنری مرتبط با هم می شود.

بارباراکرو،  رئیس پیشین انجمن ملی موسیقی درمانی ایالات متحده، اعتقاد دارد موسیقی و ریتم اثرات شفابخشی با آرام کردن نجوا و سر و صداهای دایمی بویایی را پنهان می کند.

باعث می شود قسمتهای عمیق تر مغز، یعنی جولانگاه نمادها، تجسم و هیجانات، برانگیخته شود.

به اعتقاد او، مراسم مذهبی و تشریفات در جامعه های قبیله ای براین اساس برگزار می شدند.

بین شامانیزم و یا جادوگری سنتی و تمرین هایی که در موسیقی درمانی امروزی انجام می دهیم، خطی موازی و مشخص وجود دارد و به عبارتی این دو با هم کاملاً فرق دارند.

رایموند باهر  مدیر بخش مراقبتی انسداد شریان بیمارستان اس تی آجنس، واقع در بالتیمور، مدعی است، بی شک موسیقی درمانی در میان روش های مراقبتی و درمانی دنیای مدرن از منزلت بالایی برخوردار است.

خصوصیات آرامش بخش، بیماران را قادر میسازد تا با پذیرش شرایط خود و بدون نگرانی و اضطراب زیاد ناشی از بیماری، زودتر بهبود پیدا کنند.

کد این مطلب : 0153