مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال: پیش بینی جهت گیری زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی براساس سبک های هویت و الگوهای ارتباطی خانواده
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 13 صفحه
نوع فایل: word شماره 66
برای دانلود به ادامه مطلب رجوع کنید...
 

روان شناسی مثبت گرا خواهان تغییر، از پرداختن به ترمیم آسیب ها به سوی بهینه کردن کیفیت زندگی است (سلیگمن، 2002). این جنش در پی آن است که از نقاط قوت انسان به عنوان سپری در برابر بیماری روانی بهره گیرد. از بنیادی ترین مفاهیم مطرح در این جنبش جهت گیری زندگی است. جهت گیری زندگی به نحوه نگریستن افراد به زندگی شان اشاره می کند و دارای دو بعد خوش بینی و بدبینی است. عموم مردم، خوش بینی را به صورت در نظر گرفتن نیمه پر لیوان، یا عادت به انتظار پایانی خوش داشتن برای هر درد سر واقعی در نظر می گیرند(سلیگمن و همکاران، 1996، ترجمه داور پناه،1383). برخلاف خوش بینان، بدبینان افرادی هستند که انتظار دارند رویداد های بدی برای آنها اتفاق بیفتد (کارور و شی یر ،2007).

نکته قابل توجه اینکه، افراد خوش بینی و بدبینی خود را در طی زمان و در خلال موقعیت های مختلف حفظ می کنند. از این رو، خوش بینی یک گرایش کلی است و صفتی است که انتظارات را در خلال گسترده ای از حیطه های زندگی منعکس می کند (روش و شی یر، 2003). متغیر های فراوانی به جهت گیری زندگی همبسته هستند که از میان متغیر های فردی می توان به هویت اشاره کرد. شکل گیری هویت یک چالش اساسی رشدی مرتبط با نوجوانی است (کوتی،2008؛ نقل از وزیری و همکاران،2014). اریکسون (1968) در تعریف روانی- اجتماعی هویت، آن را حسی از پیوستگی با گذشته و سوگیری برای آینده می داند به گونه ای که فرد باید آموخته ها و مهارت های بدست آورده از دوره های پیشین و هم چنین همانند سازی گذشته را در هم آمیزد و هویت شخصی برای خود بسازد (نقل از پیری و شهر آرای، 1384).

مطابق با نظریه روانی – اجتماعی اریکسون (1968؛ نقل از بروزنسکی،2003) هویت به مثابه یک چهارچوب مرجع عمل می کند که فرد به منظور تفسیر تجارب شخصی و گفتگو درباره معنا، هدف و جهت گیری زندگی خود از آن استفاده می کند. در خصوص سبک های هویت، برزونسکی (1990) با الهام از نظریه اریکسون و مدل وضعیت های هویت مارسیا (1966) مدل سبک های هویت را ارائه نمود. وی معتقد است که افراد از راههای متفاوتی اطلاعات مربوط به تشکیل هویت را پردازش می کنند.

به عبارت دیگر، فرایند ها و راهبردهای افراد برای شناخت خود و حل مسائل مرتبط با آن متفاوت است. بروزنسکی این فرایند و راهبرد ها را در قالب سه سبک هویت به نام های سبک اطلاعاتی، سبک هنجاری و سبک سردرگم/اجتنابی تقسیم بندی نمود( بروزنسکی،1994). نوجوانان با سبک هویت اطلاعاتی، فعالانه به جستجو و ارزیابی اطلاعات مربوط به هویت شان می پردازند و دارای حسی منسجم و متمایز از هویت شخصی خود می باشند (بروزنسکی،1990).

افراد با سبک هویتی هنجاری، با مسائل هویتی و موقعیت های تصمیم گیری از طریق همنوایی با رهنمود ها و تجربیات افراد مهم در زندگی مواجه می شوند( بروزنسکی و کاک،2005). آن ها به طور خودکار، ارزش ها و باورهایی را درونی می کنند که دقیقا مورد پردازش و ارزیابی قرار نگرفته و با دقت جوانب آن بررسی نشده است. سبک سردرگم/اجتنابی در نوجوانانی دیده می شود که تمایلی به رویارویی با مشکلات شخصی و مسائل مربوط به هویت شان و حل آنها ندارند. بروزنسکی مهم ترین ویژگی سبک سردرگم/اجتنابی را سطح پایینی از درگیری فعالانه در فرایند پردازش اطلاعات و حل مساله معرفی می کند(بروزنسکی،1990).

 

شماره 66