از این آزمون برای نشان دادن یک سری اتفاقات یا آزمایش ها استفاده می شود که در آن فرض می شود:  n امتحان دو به دو مستقل هستند.  احتمال هر امتحان برای اینکه برآمد در رده 1 باشد p است، که در آن p برای همۀ n امتحان یکی است.

آزمون دو جمله ای

از این آزمون برای نشان دادن یک سری اتفاقات یا آزمایش ها استفاده می شود که در آن فرض می شود:  n امتحان دو به دو مستقل هستند. 

احتمال هر امتحان برای اینکه برآمد در رده 1 باشد p است، که در آن p برای همۀ n امتحان یکی است.

مثال:

طبق قانون سادۀ توارث مِندل، می توان بین دو گیاه از دو ژنوتیپ خاص پیوندی انجام داد و انتظار داشت که 1⁄4 محصول کوتاه قد و 3⁄4 آن بلند قد باشند.

در آزمایش برای تعیین اینکه پدیدۀ قانون سادۀ توارث مِندل در وضعیتی معین معقول است یا نه، پیوندی بین دو گیاه انجام شده و 243 گیاه کوتاه قد و 682 گیاه بلند قد مشاهده نمودیم. فرض زیر را انجام دهید:

{█(H_0:p= 1/4 @ H_1: p≠ 1/4 )┤ پاسخ: برای دو گیاه شماره هایی را در نظر بگیرید، مثلاً 1 برای گیاه اول و 2 برای گیاه دوم:

1- داده ها را مطابق شکل 29-11 در spss وارد کنید.

2- دستور Weight cases … (وزن کردن موردها) از منوی data را اجرا کنید، شکل 30-11.

3- در پنجرۀ weight Cases گزینۀ weight Cases by را انتخاب و متغیر Frequency از سمت چپ پنجره را با کلیک دکمۀ  به زیر ناحیۀ مستطیلی variable Frequency (متغیر فراوانی) منتقل کرده و روی دکمۀ ok کلیک کنید، شکل 31-11.

4- دستور Analyze > Nonparametric Tests > One sampls… را اجرا کنید.

5 - در بالای پنجرۀ Noparametric Test One sampls روی تب Fields (فیلدها) کلیک کرده و گزینۀ Use custom fileld assignments (استفاده از فیلدهای سفارشی نسبت داده شده) را انتخاب کنید.

6- در سمت چپ پنجره ابتدا روی Plant (گیاه) و سپس روی  کلیک کنید تا به ناحیۀ Test Fields (فیلدهای آزمون)، در سمت راست منتقل شود.

7- در بالای پنجرۀ Noparametric Test One sampls (آزمون های نا پارامتری یک نمونه ای) روی Settings (تنظیمات) کلیک کرده و گزینۀ Customize test (سفارش کردن آزمون ها) را انتخاب کنید.

8- ابتدا گزینۀ Test observed binary probability to hypothesized (Binomial test) را انتخاب و سپس روی دکمۀ Options … (گزینه ها) کلیک کنید، شکل 32-11.

9- در بالای پنجرۀ Binomial Options (پارامترهای دو جمله ای) مقدار پارامتر Hypothesized proportion (نسبت فرض شده) را به عدد 0.25 تنظیم کنید، شکل 33-11.

10- ابتدا روی ok و سپس روی Run (اجرا) کلیک کنید، خروجی 9-11.


آموزش آزمون ناپارامتری دوجمله ای در spss


آموزش آزمون ناپارامتری دوجمله ای در spss


آموزش آزمون ناپارامتری دوجمله ای در spss


آموزش آزمون ناپارامتری دوجمله ای در spss