تعاریف مفهومی ( نظری) و عملیاتی متغیر ها

  تعریف نظری رضایت شغلی

رضايت شغلي نيز مانند تمام سازه هاي ديگر در علوم انساني داراي تعاريف مختلف مي باشد.

چنانچه ساعتچي خشنودي شغلي را بيان احساسات فردي نسبت به شغل خود تعريف مي‌كند.

ساعتچي (1389). هرسي بلانچارد (1986)رضايت شغلي را به صورت نگرش كلي فرد نسبت به شغل مطرح مي كند .

بر اساس اين تعريف شغل فرد بيش از وظايف مدون تعريف شده براي ايشان در محيط سازماني مي باشد .

بر اساس تعريف ديگري كه لوتانز ارائه مي دهد رضايت شغلي شامل ادراك كارمند از برآورده شدن انتظارش از شغل تلقي مي شود لوتانز (1992).

 

تعریف عملیاتی رضایت شغلی

در پژوهش حاضر رضایت شغلی میزان نمره ای است که آزمودنی ها بر اساس پرسشنامه 19 سوالی فیلد و روث (1951)کسب می کنند .

2-6-3 تعریف نظری فرسودگی شغلی فرایندی است که از حجم کار بسیار زیاد ، میزان کنترل پایین بر کار ، نداشتن ارتباط اجتماعی و تضاد ارزش های فرد با جامعه حاصل می شود و خود را به صورت فرسودگی عاطفی ، مسخ شخصیت و کاهش عملکرد شخصی نشان می دهد مزلچ (1994).

گلدارد ( 1998) ، فرسودگی شغلی را یک حالت از پا افتادگی بدنی ، هیجانی و ذهنی می داند که از فشارهای هیجانی پی در پی ناشی می شود و بیشتر با کناره گیری شدید از دیگران برای دوره های دراز مدت همراه است به نقل از (کوری ، کوری و کالانن ، 1998) .

 

تعریف عملیاتی فرسودگی شغلی

در پژوهش حاضر فرسودگی شغلی میزان نمره ای است که آزمودنی ها بر اساس پرسشنامه فرسودگی شغلی ( MBI) مزلچ ( 1978 ) فرم 22 سوالی کسب می کنند .

تعریف نظری تعارض کار و خانواده تعارض کار و خانواده وقتی اتفاق می افتد که تقاضا یا انتظار ارتباط با یک حیطه ناسازگار هست با تقاضا یا چشم داشت ( انتظار ) ارتباط با دیگر حیطه های شغلی – خانوادگی دارد به نقل از گرینهوث و بیوتل (1985)

تعریف عملیاتی تعارض کار و خانواده در پژوهش حاضر تعارض کار و خانواده میزان نمره ای است که آزمودنی ها بر اساس پرسشنامه 18 سوالی کارلسون و همکاران (2000)کسب می کنند .