بیان مسئله: رضایت زناشویی ، حاصل خشنودی و سازگاری زن و شوهر در ابعاد مختلف زندگی مشترک است و استحکام بنیان خانواده و سلامت والدین را تضمین می کند .

رضایت زناشویی والدین در حفظ تعادل زندگی و جو عاطفی خانواده نقش حیاتی دارد و عامل موثری برای مقابله با فشارهای روانی و داشتن عملکرد مناسب در زندگی است .

در زندگی خانوادگی ، گاهی کودکان اسباب رنجش ، بی حوصلگی ، ناسازگاری و نارضایتی والدین و زمانی پیام آور رضایت مندی و مایه ی امید والدین به زندگی می باشند .

حضور فرزندان به سبب مسایلی که به همراه دارد ممکن است موجب تعمیق روابط زوجین یا کاهش رضایت یا عدم رضایت زناشویی گردد .تا پایان نیمه اول قرن بیستم از تاثیر فرزندان بر رضایت یا عدم رضایت زناشویی صحبتی نبود .

اما امروزه با تاکید بر نقش فرزندان در زندگی ، آنها را عاملی در بروز نارضایتی و اختلاف های زناشویی به شمار می آورند، چرا که با تولد فرزند تغییراتی در کارکرد خانواده ایجاد می شود (به پژوه و رمضانی ، 1384).

خانواده یک نظام اجتماعی است که بهم ریختگی در هر عضو و عنصر آن کل سیستم آن را به هم خواهد ریخت .

تولد یک کودک استثنایی موجب شوک عاطفی در پدر و مادر او خواهد شد.

میزان شوک وارد شده بر پدر و مادر آنقدر شدید و قوی است که گاهی اوقات در مقایسه با غم و اندوه حاصل از مرگ یک کودک خردسال و سالم قرار می گیرد .

روابط زناشویی و سیستم های ارتباطی در چنین خانواده هایی تغییر خواهد کرد ( جنابادی ،1393).

یکی از متغییر هایی که می تواند به شکل منفی تحت تاثیر کودکان با ناتوانی قرار گیرد ، رضایت زناشویی است .

برقراری ارتباط مؤثر با طرف مقابل، عدم عصبانیت، حفظ استقلال فردی زن و مرد ضمن مشاركت با هم، ارزش قائل شدن به خواسته ها و علایق همسر، همراهی و همدلی، داشتن اهداف و آرمان مشترك، قبول سختی ها و آمادگی برای مواجهه با مشكلات زندگی و كنار هم بودن در روزهای خوشی و سختی و تأكید و توجه بر نكات مثبت شخصیت همسر، ابراز دوستی و اهمیت دادن به یكدیگر را از عوامل در استمرار زندگی مشترك و رضایت زن و مرد دانسته اند.

ارتباط صحیح كلامی و غیركلامی اساس یك زندگی زناشویی موفق است.

زن و مردی كه از داشتن، یك ارتباط صحیح با یكدیگر و دیگر افراد خانواده محروم هستند، دارای نشانه های رفتاری ویژه ای می باشند كه از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره كرد: یاس، نومیدی و درماندگی زن یا شوهر، وجود تعارض بین زن و شوهر، داشتن انواع مشكلات در زمینه های مالی، جنسی، رفتاری، نرخ پایین تقویت یكدیگر، نبود رضایت و خشنودی از زندگی زناشویی شكایت و انتقاد از یكدیگر و غیره كه سرانجام سلامت روانی افراد خانواده را مورد تهدید قرار می دهد(میکائیلی و همکاران ،1391).

تحقیقات مختلفی به تأثیر وجود كودك معلول و ناتوان بر رضایت از زندگی والدین پی برده اند.

نتایج تحقیقات (ولفنزیرگر،2001،تانیلا و كوكانون و ژارویلین 2005،ملا باشی،1382،و معتمدین و همكاران،1387) نشان می دهد تفاوت معنی داری بین رضایت زناشویی والدین كودكان معلول، عقب مانده ذهنی و عادی وجود دارد و كودك معلول بر رضایت زناشویی و ؛ سازگاری والدین اثر می گذارد. تحقیقات متعدد (رودریا، مورگان و كافكن،2002،روش،2005،ملك پور،1375،احمدنیا،1380،و حسینی و رضازاده،1381) تأثیر وجود كودك معلول و كم توان ذهنی را بر میزان ابراز وجود در رضایت از زندگی والدین این كودكان، گزارش كرده اند.

امید به زندگی به نحوه تفكر و احساس و عمل ما مربوط می شود .

وقتی از امیدواری خوبی برخوردار باشید، انتظار بهترین چیزها را در زندگی دارید و نیز برای رویارویی با هر حادثه ای آمادگی دارید .

به طور كلی، مردمی كه امیدواری خوبی دارند نگرش مثبت دارند و آماده برخورد با مشكلات زندگی اند .

در مورد خود و دیگران احساس خوبی دارند، در محیط كار و فعالیتشان و در روابطشان مسئولیت پذیرند.

اسنایدر -بنیان گذار نظریه امید و درمان مبتنی بر آن- امید را به عنوان سازه ای شامل دو مفهوم این گونه تعریف می کند "توانایی طراحی گذرگاههایی به سوی اهداف مطلوب به رغم موانع موجود و کارگزار یا عامل انگیزش لازم برای استفاده از این گذرگاهها". امیددرمانی از نظریه امید اشنایدر و اندیشه های برگرفته شده از درمان شناختی –رفتاری، درمان راه حل مدار و درمان داستانی یا روایتی مشتق می شود. (بیجاری و همكاران، 1388).

محققان بر این باورند که گرچه پدر و مادر ممکن است ، با کودکان عادی نیز تحت فشار قرار گیرند ولی این مشکلات در مقابل یک کودک استثنایی اغلب به سطوح بالایی از فشار در پدر و مادر منجر می گردد که می تواند در آسیب روانی و رضایت زناشویی موثر باشد0 (رجبی و همکاران،2012).

همچنین رضایت زناشویی میتواند سهم زیادی در یک مادر خوب بودن برای کودک را داشته باشد (چانگ و چوی ، 2014).

با توجه با آنچه گفته شد در پژوهش حاضر به مقایسه رضایت زناشویی و امیدواری در بین مادران کودکان عادی و استثنایی پرداخته خواهد شد .