نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد مدیریت همراه با پرسشنامه

 در ادامه می توانید از نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد رشته مدیریت که در زمینه رضایت شغلی تهیه شده است همراه با پرسشنامه استفاده نمائید.

رضایت شغلی و یا رضایت کارکنان در بسیاری از روش های مختلف تعریف شده است.

برخی از کارشناسان برای این ماهیت، اهمیت بسیاری قائلند. رضایت شغلی از بسیاری از عوامل و عیوبی که بهره وری سازمان را تحت الشعاع قرار می دهد جلوگیری می کند.

برای مهم بودن این موضوع در ادامه تلاش داریم تا یک نمونه پروپوزال تحقیقی را برای شما همراه با پرسشنامه مربوط به رضایت شغلی قرار دهیم.

عنوان:

بررسی رابطه بین رضایت شغلی دبیران با رفتار شهروندی سازمانی آنان

بیان مسئله:

در هر سازمان، نیروی انسانی مهمترین رکن تعالی و ترقی سازمان و عامل اساسی تحقق اهداف پیش بینی شده در آن مجموعه است. رضایت شغلی در تحقق اهداف سازمانی، سلامتی فردی و اجتماعی نقش ویژه ای ایفا می نماید ، بنابراین یکی از مهم ترین و شایعترین مباحث قابل بررسی و تحقیق در مطالعات سازمانی تلقی می شود (رازش، 2009).

از آنجا که واحدهای اصلی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی بیمارستان ها می باشند، بنابراین ضروری است با بهره گیری از روش های مدیریتی، حداکثر استفاده از منابع موجود و در دسترس به عمل آید و ضمن حفظ و نگهداری این منابع کارایی آنها نیز افزایش یابد.

از جمله تلاش های مدیریت در جهت حفظ و نگهداری منابع انسانی ایجاد رضایت در کارکنان و جلوگیری از عدم رضایت آنها است. این امر در سازمان های بهداشتی درمانی که در آن نیروی انسانی نقش مهمی را در ارائه خدمات ایفا می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است (رضایی، 2001).

رضایت یا عدم رضایت شغلی طرز تلقی فرد نسبت به شغلش از جمله موضوع هایی است که بیشترین تحقیق درباره آن صورت گرفته است. بدون شک مدیران باید درباره رضایت یا عدم رضایت کارکنان حساسیت داشته باشند (گریفن، 1995).

درجوامع انسانی، نهاد آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نهاد از مهم ترین عوامل رشد اجتماعی، اقتصادی و تربیتی در هر جامعه ای است و عامل رشد آگاهی و ساماندهی نیروی انسانی برای رشد و توسعة جوامع، نظام آموزش و پرورش است. امروزه دستیابی به اهداف سازمانها تا حد زیادی در گرو عملكرد مناسب و صحیح كاركنان است. این امر در نظام های آموزشی بویژه آموزش و پرورش از اهمیت بیشتری برخوردار است. اغلب صاحبنظران و متفكران مسائل تربیتی اعتقاد دارند كه معلمان، مهم ترین عامل موثر در جریان تعلیم و تربیت هستند (امین بیدختی و صالح پور،1386، 31).

یادگیری در مدرسه فعالیتی مداوم و مستمر است كه در چارچوب كلاس درس معلم و به مدد كتابهای درسی انجام می شود. تدریس معلم و كیفیت آموزش اغلب به اندازه ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان جدی گرفته نمی شود. شاید بخشی از مشكلات فعلی نظام آموزش و پرورش ناشی از بی توجهی به رضایت شغلی معلمان و تأثیر آن بر كیفیت آموزش باشد(كلدی و عسگری،1382، 104).

رضایت شغلی به عنوان نگرش یك شخص به شغلش تعریف می گردد. رضایت شغلی یكی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است. رضایت شغلی عاملی است كه سبب افزایش كارآیی و نیز احساس رضایت فردی می گردد(همان منبع،105).

از سوی دیگر مدارس اثربخش، معلمانی دارند كه به طور داوطلبانه و اختیاری، فراتر از وظایف رسمی و از پیش تدوین شده،‌ رفتار كرده، برای موفقیت و اثربخشی مدرسه، از هیچ تلاش فروگذار نیستند.

امروزه این رفتارها را رفتارهای شهروندی سازمانی می نامند. بنابراین، مدیران سازمان باید برای كاركنان خود فضایی را ایجاد نمایند كه باعث بهبود عملكرد كاركنان و تسهیل دستیابی به اهداف سازمانی گردد. در این راستا توجه به رفتارهای سازمانی از جمله رفتار شهروندی سازمانی می تواند برای سازمانها مفید واقع شود.

در این پژوهش سعی شده است رابطه بین رضایت شغلی دبیران با رفتار شهروندی سازمانی آنان در دبیرستانهای دولتی شهرستان ملكان مورد بررسی قرار گیرد. به عبارتی تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال است که چه رابطه ای بین رضایت شغلی دبیران با رفتار شهروندی سازمانی آنان در دبیرستانهای دولتی شهرستان ملكان وجود دارد؟ بدین منظور رضایت شغلی از نظر اسمیت(Smith)،كندال(Kendall) و هالین(Hullin در ابعاد زیر تعریف می گردد:

1- رضایت از كار

2- رضایت از مافوق

3- رضایت از همكاران

4- رضایت از ترفیع

5- رضایت از حقوق (امین بیدختی و صالح پور،1386، 33).

و همچنین رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظریه پادساكف در ابعاد:

1- رفتار كمك كننده،

2- راد مردی،

3- وفاداری سازمانی،

4- اطاعت سازمانی،

5- ابتكارات فردی،

6- رفتار یا فضیلت مدنی،

7- توسعه خود تعریف گردیده است تا رابطه بین رضایت شغلی دبیران با رفتار شهروندی سازمانی آنان در دبیرستانهای دولتی مورد بررسی قرار گیرد.

ضرورت انجام پژوهش:

در اغلب تحقیقات انجام شده در داخل كشور، رضایت شغلی به عنوان متغیر وابسته بكار رفته است، در حالی كه در این پژوهش به عنوان متغیر مستقل و تأثیر گذار بر متغیر دیگری به نام رفتار شهروندی سازمانی در نظر گرفته شده است.

2- مهمترین سرمایه هر سازمان، نیروی انسانی آن است، بنابراین توجه به روحیه و انگیزه های انسانی در هر سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدارس به عنوان یك سازمان اجتماعی حساس نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه بر عهده دارد و لازمه تحقق این اهداف داشتن دبیران خشنود و راضی است. از سوی دیگر رفتار شهروندی سازمانی در محیطی همچون مدرسه موجب افزایش روابط مثبت بین دبیران و بهبود عملكرد آنان می گردد و دستیابی به اهداف سازمانی را تسهیل می نماید. بنابراین با توجه به موارد ذكر شده بررسی رابطه بین رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی دارای اهمیت و ضرورت می باشد.

اهداف پژوهش:

هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین رضایت شغلی دبیران با رفتار شهروندی سازمانی آنان در دبیرستانهای دولتی می باشد.

اهداف علمی:

1- بررسی رابطه رضایت ازكار و رفتار شهروندی سازمانی دبیران دبیرستانهای دولتی

2- بررسی رابطه بین رضایت از مافوق و رفتار شهروندی سازمانی دبیران دبیرستانهای دولتی

3- بررسی رابطه بین رضایت از همكاران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران دبیرستانهای دولتی

4- بررسی رابطه بین رضایت از ترفیع و رفتار شهروندی سازمانی دبیران دبیرستانهای دولتی

5- بررسی رابطه بین رضایت ازحقوق و رفتار شهروندی سازمانی دبیران دبیرستانهای دولتی

اهداف کاربردی:

تعیین ارتباط بین دو متغیر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در دبیران دبیرستانهای دولتی و ارائه راهكارهای مناسب جهت تقویت رابطۀ این دو متغیر جهت بهبود هرچه بیشتر عملکرد فردی و سازمانی در آموزش و پرورش.

روش تحقیق:

پژوهش حاضر از نوع روش، پیمایشی و از نظر هدف، كاربردی است.

جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری تحقیق حاضر دبیران دبیرستانهای شهرستان ملکان می باشد که تعداد آنها 382 نفر است.

جهت محاسبه حجم نمونه آماری از روش کوکران استفاده شد وبراین اساس حداکثر حجم نمونه آماری 129 نفر برآورد گردید.

که این تعداد نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان دبیران دبیرستان های دولتی انتخاب گشته است.

ابزار جمع آوری اطلاعات

برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه های تنظیم شده این تحقیق، از پرسشنامه ایی كه با توجه به متغیرهای تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده، استفاده گردیده است.

روش تجزیه و تحلیل داده های آماری:

به منظور تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه های جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.

بدین ترتیب كه برای توصیف پاسخ های داده شده به سؤالات پرسشنامه ی تحقیق از جداول توزیع فراوانی و درصد پاسخ های مربوط به هر یك از سؤالات استفاده شد.

و برای نشان دادن بعضی از داده های آماری بصورت مجسم، از نمودارهای ستونی استفاده گردید.

و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه های فرعی از آزمون همبستگی r پیرسون و برای آزمون فرضیه اصلی از تحلیل رگرسیون خطی استفاده شده است.

در همه فرضیه ها چون هم متغیرهای مستقل و هم متغیر وابسته به صورت فاصله ای (با طیف لیکرت) بودند، از همبستگی پیرسون استفاده گردید و در نهایت برای تبیین سهم هریک از متغیرهای مستقل در متغیر وابسته از رگرسیون خطی استفاده شد.

پرسنامه رضایت شغلی