نمونه پروپوزال رایگان کارشناسی ارشد مدیریت

 کارشناسان ایران پژوهش برای استفاده دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت یک نمونه پروپوزال را به صورت رایگان در سایت تحقیقی این مجموعه قرار داده اند.

در ادامه شما را با یک نمونه پروپوزال کامل در زمینه رشته مدیریت آشنا می کنیم.

دانشجویان رشته مدیریت می توانند از این نمونه پروپوزال برای آشنایی با روند پروپوزال نویسی و همچنین ارائه در سر کلاس های درس هایی مانند روش تحقیق و یا حتی ارائه مربوط به واحد سمینار استفاده نمایند.

 

عنوان تحقیق:

بررسی عوامل ساختاری موثر بر بهره وری نیروی انسانی در سازمان آموزش و پرورش

بدون تردید برای داشتن آینده ای پویا و توسعه یافته و ایستادگی اقتصادی در دنیای پر رقابت امروزی، نیازمند افزایش بهره وری و استفاده حداكثری از امكانات هستیم.

امروزه همه كشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه به اهمیت بهره وری بعنوا ن یكی از ضرورت های توسعه اقتصادی و كسب برتری رقابتی پی برده اند.

به این ترتیب اغلب كشورهای در حال توسعه به منظور اشاعه فرهنگ نگرش ویژه به بهره وری و تعمیم بكارگیری فنون و روش های بهبود آن سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام داده اند.

در ایران اهمیت توجه به مقوله بهره وری به دلایل مختلفی ازجمله حاكم نبودن فرهنگ و نگرش درست به بهره وری در جامعه ، مورد غفلت واقع گردیده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حلقه مفقوده اقتصاد ایران پیش از آنکه سرمایه و یا منابع طبیعی باشد، نبودن بهره‌وری نیروی کار است.

در این میان نقش عامل انسانی در افزایش یا كاهش بهره وری نسبت به دیگر عوامل پررنگتر به نظر می رسد چراكه این عاملی است كه بدون آن عوامل دیگر پدید نمی آیند.

نیروی كار از لحاظ تركیب و تغییر در مهارتهای شغلی با چالشهای جدیدی روبرو شده و مدیران سخت در تكاپوی هموار كردن این چالشهایند و قوانین و خط مشیهای سازمانها را در جهتی سوق می دهند كه بتوانند به نحوی مطلوب بهره برداری نمایند (الوانی و احمدی، 1380).

توجه وبه نیروی انسانی هم در سطح كلان و هم درسطوح خرد بیش از پیش مورد توجه اقتصاد امروز واقع شده است.

در نظامهای صنعتی و فرا صنعتی پیوند میان نیروی انسانی با تولید و بهره وری دگرگونی یافته است.

بگونه ای كه می توان ادعا نمود بهره وری پیامد آگاهی، پیامدها و توانایی های مغز پرورش یافته انسانهاست (همان منبع، 1380).

نقش و جایگاه منابع انسانی و مدیریت آن در سازمانها بگونه ای است كه می توان ازآن بعنوان یك كانالیزور و تسریع كننده افزایش بهره وری یاد كرد.

ازاین رو برای افزایش بهره وری، راهبردهای مناسبی را بایستی در نظر گرفت.

اهمیت بحث زمانی آشكار می شود كه هرگز نقش عامل انسانی را در سازمانها با دیگر عوامل مقایسه نكنیم؛ چرا كه عامل انسانی بعنوان یك سیستم باز به واسطه انگیزش و رهبری مناسب، می تواند كارایی فراتر از یك را حاصل نماید.

در حقیقت بهره وری مترادف با كیفیت نیروی انسانی بوده و از افرادی كه با مهارتهای خود، روحیه گروهی،كارایی، خلاقیت، نوآوری، و مشتری گرایی را برای سازمانها به ارمغان می آورند، سخن می گوید. راهبردها و تدابیر بسیاری در طول سالها مطالعه از سوی محققان برای اندازه گیری بهره وری نیروی انسانی در سازمانهای مختلف انجام گرفته است.

با توجه به مطالب مطرح شده و درك اهمیت موضوع حال این سوال مطرح می شود كه عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی در سازمانها چیست و راهكارهای افزایش آن چگونه می باشد؟

پژوهش حاضر سعی دارد به این پرسش اساسی پاسخ دهد که «عوامل ساختاری موثر بر بهبود بهره وری نیروی انسانی در ساختار آموزش و پرورش استان مازندران کدام است؟» و سپس به ارائه الگویی در این زمینه بپردازد.

مدل مفهومی:

سوابق مربوط(بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع ونتایج به دست آمده در داخل وخارج كشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق):

میرزایی (2012) در بررسی عوامل موثر بر ارتقاء بهره وری نیروی انسانی در سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران نشان داد که آنچه موجبات بقاء سازمانها را فراهم می آورد رعایت اصول و شیوه های صحیح انجام کار ها است که سازمانها در محیط رقابتی محکوم به تمرکز و اجرای بهره وری می باشند.

وزیری و منصوری (2010) در تحقیقات خود نشان دادند بهره وری به عنوان یك فلسفه و دیدگاه مبتنی بر استراتژی بهبود، مهمترین هدف هر سازمانی را تشكیل می دهد و می تواند همچون زنجیره ای فعالیت های كلیه بخش های جامعه را در برگیرد به طوری كه رسالت مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمان استفاده موثر و بهینه از منابع و امكانات گوناگون چون نیروی كار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات می باشد.

بیدختی و حیدریه (1391) بمنظور بررسی عوامل موثر بر ارتقائ بهره وری كاركنان دیوان محاسبات كشور از میان چهار عامل محیطی،شغلی، فردی و سازمانی تاثیر گذار بر بهره وری (مدل کوپمن)، عوامل سازمانی شامل «مشاركت كاركنان ، سیستم جبران خدمات، انتخاب و گزینش صحیح كاركنان، برنامه های آموزشی، شیوه های رهبری و ساختار سازمانی» را مورد بررسی قرار دادند.

این تحقیق از نظر هدف كاربردی و از نظر روش اجرایی توصیفی- همبستگی است.

جامعه آماری مورد بررسی كاركنان دیوان محاسبات كشور بوده كه با بهره گیری ازجدول مورگان تعداد 292 نفر بعنوان نمونه تعیین و بصورت تصادفی ساده انتخاب شده و از طریق پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته اند تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون تك متغیره، واریانس یك طرفه با استفاده از نرم افزار (spss) تحلیل صورت پذیرفته است نتایج حاصله ارتباط معناداری را میان كلیه عوامل سازمانی با بهره وری نشان می دهد كه بیشترین تاثیر را نوع و سبك رهبری بر بهره وری نیروی انسانی داشته است.

الوانی و احمدی (1380) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اگر این انسان با انگیزه و توانمند و بهره ور باشد می تواند سایر منابع را به نحو احسن و مطلوب به كارگیرد و انواع بهره وری را محقق سازد و نهایتا سازمان را بهره ور كند و گرنه ركود و عقب ماندگی ارمغان نیروی انسانی منفعل و بی انگیزه می باشد.

اما اینكه چگونه نیروی انسانی بهره ور می شود و یا بهره وری افزایش می یابد؟

سوالی است كه پاسخ آن در موسسات و سازمانهای مختلف به تناسب رسالت آنها و نیازهای كاركنان گوناگون است.

اگرچه ممكن است این نیازها و عوامل، شبیه بهم با شند، اما مطمئنا شدت و اولویت تاثیر آنها بر بهره وری كاركنان یكسان نیست (نظری 2008).

از طرفی نظر به اینكه بهره وری تابعی است از عوامل بسیار مختلف، كه این عوامل تحت تاثیر رسالت، فعالیت، عملیات و عواملی از این قبیل از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است و همچنین میزان اهمیت و تاثیر این عوامل بر بهره وری سازمان های مختلف یكسان نیست، بنابراین برای سازمان ها امكان پذیر نیست كه در تمامی زمینه ها و جنبه های تاثیر گذار وارد شوند.

ضرورتا برای رسیدن به بالاترین میزان بهره وری در ابتدا لازم است طبق معیارها و ضوابط علمی این عوامل از لحاظ اهمیت برای سازمان شناسایی و اولویت بندی شوند، آنگاه برای بهبود بهره وری ، برنامه های اجرایی و طرح های لازم تدوین شوند (تاوری و همکاران 2008).

در مطالعات خارجی نیز ابیلی (2009) در مطالعه خود عوامل مربوط به نوع رهبری و نگرش گروه مدیریت را از عوامل سازمانی مرتبط با بهره وری مدیران میانی شناسایی كرد، الیس و دیك (2003) در تحقیقات خود خود به این نتیجه رسیدند كه بكارگیری سبك رهبری مشاركتی برای كارهای گروهی سبب بهبود بهره وری می شود.

البته در تحقیقات كیم (2001) تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری نیروی كار مثبت و معنادار ارزیابی شده است.

اهداف: هدف اصلی:

بررسی عوامل ساختاری موثر بر بهره وری نیروی انسانی در سازمان آموزش و پرورش 

اهداف فرعی:

1. بررسی رابطه بین میزان مشاركت كاركنان و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی

2. بررسی رابطه بین نحوه گزینش كاركنان و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی

3. بررسی رابطه بین سیستم جبران خدمات و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی

4. بررسی رابطه بین نوع سبك رهبری سازمان و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی

5. بررسی رابطه بین آموزش و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی

6. بررسی رابطه بین بین ساختار سازمانی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی

اهداف کاربردی:

نتایج این پژوهش می تواند به عنوان الگویی موثر در افزایش بهره وری در کلیه سازمانها، ادارات کل و ادارات تابعه، شرکتهای دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.

فرضیه ها

1- بین مشاركت كاركنان در تصمیم گیری ها و بهره وری نیروی انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.

2- بین نحوه گزینش كاركنان و بهره وری نیروی انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.

3- بین آموزش كاركنان و بهره وری نیروی انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.

4- بین شیوه های رهبری و بهره وری نیروی انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.

5- بین ساختار سازمانی و بهره وری نیروی انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.

6- بین نظام جبران خدمت و بهره وری نیروی انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.

روش کار :

الف: نوع روش تحقیق:

هدف از انتخاب روش تحقیق آن است كه پژوهشگر مشخص نماید چه شیوه یا روشی را اتخاذ نماید تا او را هر چه دقیق تر و آسان تر در دستیابی به پاسخ های احتمالی كمك نماید.

انتخاب روش تحقیق بستگی به اهداف و ماهیت موضوع تحقیق و همچنین امكانات و منابع دارد.

بنابراین هنگامی می توان در مورد روش بررسی و انجام یك تحقیق تصمیم گرفت كه ماهیت موضوع مورد پژوهش، هدف ها و قلمرو كار مشخص باشد. ( نادری و نراقی 1369، ص 312).

این تحقیق از نظر هدف، كاربردی و از نظر ماهیت گردآوری داده ها از نوع توصیفی همبستگی می باشد.

در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می گردد.

ب: روش گردآوری اطلاعات(میدانی, كتابخانه ای وغیره):

ما در این تحقیق از روش ها گرد آوری اطلاعات میدانی (پرسش نامه) استفاده کرده و مطابق با تمام کار های تحقیقی پایان نامه ای از منابع کتاب خانه ای هم بهره خواهیم برد.

پ-ابزار گردآوری اطلاعات(پرسشنامه, مصاحبه, مشاهده،آزمون،فیش،جدول،نمونه برداری،تجهیزات آزمایشگاهی وبانكهای اطلاعاتی وشبكه های كامپیوتری وماهواره ای وغیره):

از متداول ترین روش های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات توصیفی و از شاخه میدانی، پرسشنامه آمده است.

در پژوهش هایی كه از پرسشنامه استفاده می شود، اعضای نمونه یا جامعه با پر كردن پرسشنامه و بازگرداندن آن به پژوهشگر در مصاحبه ای كه خود اجرای آن را بر عهده داشته اند شركت می كنند. در این تحقیق برای تعیین نحوه تهیه و تنظیم پرسشنامه سعی گردید از شیوه هایی كه به نتایج مطلوب منجر می شود استفاده گردد.

لذا برای این كار محقق اقدام به تدوین دو پرسشنامه با مقیاس لیكرت نموده است.

روش تجزیه وتحلیل اطلاعات:

در این پژوهش برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است.

ابتدا در روش آمارتوصیفی برای هر یك از مشخصات پاسخگویان تحقیق جدولی حاوی فراوانی و درصد مشخصات پاسخگویان تنظیم گردیده، سپس تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون تك متغیره، تحلیل واریانس یك طرفه و با استفاده از نرم افزار (spss) صورت می پذیرد.

 

فهرست منابع وماخذ:

1- امین بیدختی، علی اکبر و حیدریه، سید عبدالله و رضوانی، مجید (1391). بررسی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی در دیوان محاسبات كشور و راهكارهای افزایش آن، تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد.

2- بازرگان ،عباس و سرمد ، غلامعلی (1376). روشهای تحقیق در علوم رفتاری ،تهران : انتشارات آگاه.

3- جلوداری، بهرام (1386). مدیریت كیفیت و بهره وری، تهران: مركز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

4- خاكی، غلامرضا (1382). مدیریت بهره وری، تهران: انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

5- رابینز، استیفن (1386). رفتار سازمانی، ترجمه پارسائیان و اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

6- طاهری، شهنام (1385). بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، تهران، نشر مستان، چاپ 11.

7- طوسی ، محمد علی(1372). بهره وری و كیفیت، تهران: مركز آموزش مدیریت دولتی.

8- میرزایی، بهنام (1391). بررسی عوامل موثر بر ارتقاء بهره وری نیروی انسانی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تهران: سازمان صنعت، معدن و تجارت.