دانلود نمونه پروپوزال آماده رشته مدیریت دولتی

 برای ارائه طرح پژوهشی خود در درس روش تحقیق می توانید از خدمات دانلود نمونه پروپوزال آماده رشته مدیریت دولتی در مجموعه ایران پژوهش استفاده نمائید.

در ادامه این مطلب یک نمونه پروپوزال با موضوع موانع استقرار مدیریت دانش در سازمان های دولتی را ارائه می نمائیم.

بیان مسئله:

نویسندگان مختلف از دیدگاه های مختلف و با رویکرد های متفاوت به تعریف مدیریت دانش پرداخته‌اند.از دیدگاه رابیتز مدیریت دانش، شامل همه‌ی روش هایی است که سازمان، دارایی های دانش خود را اداره می کند که شامل چگونگی جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال، بکار گیری، به روز سازی و ایجاد دانش است.گراور و مدهاوم نیز مدیریت دانش را مدیریت صریح و سیستماتیک دانش حیاتی و فرایندهای مربوط به ایجاد، سازماندهی، انتشار و استفاده و اکتشاف دانش تعریف کرده اند(وحیده علی پور،ص2-3) ما اکنون در عصری زندگی می کنیم که حقیقتا می توان آن را عصر دانش نامید(طارق خلیل،1381،ص36).این روزها دانش بیشترین ارزش را در سازمان ها دارد(بریتو ودیگران،2010،ص127)و موفقیت شرکت ها در قرن 21 با توجه به بازارهایی که هر روز رقابتی تر می شوند منوط به استفاده از دانشی است که شرکت ها در فرایندهای کلیدی خود بدان نیاز دارند(ان.دی.للا و دیگران،2001،ص152).در این میان سازمان هایی که درجه بالایی از خلاقیت و عملکرد کاری دارند دانش خود را به صورت اثر بخشی مدیریت می کنند(کورادو و راموس،2010،ص323).بیشتر شرکت های خصوصی به اهمیت دانش و مدیریت آن برای کسب مزیت رقابتی و بقا در صحنه رقابتی پی برده اند.تجربه نشان داده است که موضوع مدیرت دانش بحثی نیست که اهمیت خود را از دست دهد بلکه با توجه به سرعت تغییرات محیط ارزش آن روز به روز بیشتر می شود.هرچند مدیریت دانش به طور گسترده ای در تئوری و عمل بحث شده است،هنوز در بخش دولتی روی آن کار خاصی انجام نگرفته است(شریف الدین و دیگران،2004،ص96). از آنجایی که استخدام کارمندان در بخش دولتی طولانی مدت است، کارمندان در این سازمان ها دانش زیادی را در مورد کار خود کسب کرده و می کنند.بنابراین نیاز است تا این دانش قبل از بازنشسته شدن و خروج این نیروها از سازمان تسهیم و در اختیار سایر کارمندان قرار گیرد تا این سرمایه گران به راحتی از سازمان خارج نشود اما در این بین موانع و مشکلاتی وجود دارد که استقرار این استراتژی را مورد خطشه قرار می‌دهد. شناسایی این عوامل می تواند در افزایش کیفیت تصمیم گیری مدیران و مسئولین امر موثر باشد و از طرفی ارائه راهکارها در برطرف سازی موانع، شکل گیری یک نظام دانش محور را در سازمان محقق می‌گرداند لذا در این تحقیق، پژوهش گر به نبال شناسایی مولفه‌های تاثیر گذار بر عدم استقرار مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی بوده و در نهایت قصد دارد در راستای تحقق دانش محوری سازمان‌های دولتی پیشنهاداتی ارائه دهد.

پیشینه پژوهش:

پیشینه تحقیقات داخلی:

مهدوی (1393) برخی از موانع را اینگونه تبیین می‌کند که: با توجه به تمام دیدگاه‌های ارائه شده می‌توان چنین گفت که اولا سازمان‌های یاددهنده، الزاما باید یادگیرنده نیز باشند و ثانیا در سازمان‌های یادگیرند واقعی نمی‌توان بین یادگیرنده و یاددهنده، تمایز قائل شد زیرا از تمام اعضای سازمان انتظار می رود که به یکدیگر یاددهند و از یکدیگر یاد بگیرند؛ به طور کلی در چنین سازمان‌هایی، رهبر، یاددهنده‌ای است که همة اعضای سازمان از آن یاد می‌گیرند یا به عبارتی، دارای شانه‌های گرد گرفته‌ای است که تمام اعضای سازمان از آن بالا می‌روند. وظیفه رهبران در سازمان‌های یاددهنده در اختیار گرفتن سرمایه انسانی و ایجاد ارزش افزوده برای آن است و اینکار فقط با یاددهی امکان‌ پذیر می‌باشد. رهبران باید ایده‌های خود را در راستای ارزش‌های سازمانی و با قاطعیت به اجرا درآورند و تغییرات را به عنوان فرصت نگاه‌کنند. محمدی استانی (1391) پژوهشی با عنوان وضعیت استقرار مدیریت دانش بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام داشت یشتر مولفه ‌های مدل بکوویتز و ویلیامز در کتابخانه ‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نیاز به برنامه ‌ریزی و توجه بیشتر به ‌خصوص برای اشتراک و ایجاد دانش دارد. همچنین با توجه به اهمیت روزافزون دانش در سازمان ‌هایی همچون دانشگاه ‌ها و محیط ‌های بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، اجرای این برنامه ‌ها موجبات خدمات ‌رسانی بهتر و به‌ تبع آن تسهیل یادگیری، آموزش و پژوهش خواهد شد که این مهم در گرو افزایش دانش مدیران و تبیین اهمیت استقرار مدیریت دانش برای آنان است. خدابخش (1388) در پژوهشی با عنوان امکان سنجی مدل استقرار مدیریت دانش دریافت پنج متغیر مستقل مدل، شامل: چشم انداز، ارتباطات باز، توانمندسازی کارکنان، کار تیمی و تکنولوژی اطلاعات و رابطه آن ها با استقرار (پیاده سازی) مدیریت دانش در کمیته امداد امام (ره) ارتباط داشته و مدیریت صحیح این شاخصه ‌ها می تواند موانع استقرار مدیریت دانش را برطرف سازد نیسی و همکارانش (1388) در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل موثر در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش (مطالعه موردی: سازمان مخابرات استان خوزستان) دریافتند که مدیران سازمان مخابرات اهواز بطور متوسط از اهمیت عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش آگاه هستند، اما با این وجود، این عوامل از لحاظ استقرار عملی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

پیشینه تحقیقات خارجی:

مولیک (2009) نشان می دهد سازمانهایی كه دارای یك محیط كاری غیر رسمی متضمن اشتراك دانش هستند یا آنهائیكه در محیط كاری خود با چنین روشی كار می كنند، كه در آن كاركنان نمی توانند بدون اشتراك دانش، به نتایج مورد نظر برسند، از بهترین امكان تبدیل و تغییر مدیریت دانش به یك مزیت رقابتی تداوم دار برخوردارند. آنها می گویند جریان اطلاعات ودانش در سازمان باید آرام باشد و به صورت غیر بوروكراتیك اداره شود. اسپیچ (2008) در تحقیق خود دریافت قدم اولیه در یك برنامه مدیریت دانش، تعریف و تشخیص شاكله های سرمایه دانش برای یك سازمان است. به دلیل اینكه این قدم، اساس نظام مدیریت دانش است، باید مسؤلین با تجربه در سازمان مسؤول این عملكردها باشند. جزئیات و شاكله های دانش پایه سازمان در این مرحله تعریف و تبیین می شوند.

فرضیه‌ها :

1. به‌نظر می‌رسد بین عدم آشنایی مدیران با مدیریت دانش و عدم استقرار مدیریت دانش رابطه معنادار وجود دارد.

2. به‌نظر می‌رسد بین طبیعت منزوی سازمان های دولتی و عدم استقرار مدیریت دانش رابطه معنادار وجود دارد.

3. به‌نظر می‌رسد بین نبود فرهنگ مشارکت در سازمان و عدم استقرار مدیریت دانش رابطه معنادار وجود دارد.

اهداف تحقیق:

1. تبیین رابطه بین عدم آشنایی مدیران با مدیریت دانش و عدم استقرار مدیریت دانش

2. تبیین رابطه بین طبیعت منزوی سازمان های دولتی و عدم استقرار مدیریت دانش

3. تبیین رابطه بین نبود فرهنگ مشارکت در سازمان و عدم استقرار مدیریت دانش

روش كار:

نوع روش تحقیق:

بصورت توصیفی و پیمایشی می باشد.

روش گردآوری اطلاعات(میدانی،‌ كتابخانه ای وغیره):

محقق در تحقیق حاضر از مطالعات کتابخانه های و استفاده از منابع و مراجعه معتبر اینترنتی و در نهایت توزیع پرسشنامه برای اخذ نظر کارکنان و مدیران شرکت مورد نظر استفاده می نماید.

ابزار گردآوری اطلاعات(پرسشنامه،‌ مصاحبه،‌ مشاهده،آزمون،فیش، جدول، نمونه برداری، تجهیزات آزمایشگاهی و بانك‌های اطلاعاتی وشبكه های كامپیوتری و ماهواره ای وغیره):

از ابزار پرسشنامه برای کسب اطلاعات و نظر مدیران ارشد استفاده می گردد.

روش تجزیه وتحلیل اطلاعات:

جامعه آماری به كل افراد، وقایع یا چیزهائی اشاره دارد كه محقق می‌خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد.(صائبی وشیرازی، 1384، ص294). روش نمونه گیری تصادفی ساده می‌باشد. برای تعداد نمونه از طریق فرمول كوكران بدست می‌آوریم یکی از فرمول‌های معمول برای محاسبه حجم نمونه فرمول کوکران است.

دانش:

دانش یعنی به کارگیری هوش و ذهن و فکر افراد دراستفاده از داده ها و اطلاعات، دراختیار داشتن اطلاعات و کاربرد اطلاعات، سهولت استفاده از داده ها وستاده های اطلاعات بروز، انعطاف پذیر و قابل استفاده آنچنانکه این اطلاعات دردسترس همگان باشد.

مدیریت دانش:

دانش و بینش و درک چگونگی عمل دانش به کاربستن دانش و استفاده از تکنولوژی یا آمیخته ای ازدانش مدون است. (.weick,karl,1998)

عدم آشنایی مدیران با مدیریت دانش:

مدیران ارشد و مدیران میانی در سازمان های دولتی به طور کامل با مدیریت دانش آشنا نشده اند و اهمیت و مزایای آن را برای سازمان درک نکرده اند. طبیعتا منابع کافی هم به این مقوله در سازمان های دولتی تخصیص داده نشده است. لازم است تا با برگزاری دوره های آموزشی جایگاه مدیریت دانش و چگونگی مدیریت دانش برای مدیران روشن شود. زیرا آنها هستند که باید این فرایند را در سازمان پیاده سازی کنند(اج،2005،ص43)

طبیعت منزوی سازمان های دولتی:

عدم رقابت بین سازمان های دولتی با سایر سازمان ها باعث کم توجهی آنان به دانش به عنوان سرمایه کلیدیشان شده است. در کشورهایی که سازمان ها مجبور به رقابت با بخش خصوصی در ارایه خدمات هستند به مدیریت دانش بیشتر توجه می شود و پژوهش هی بسیاری روی مدیریت دانش چه در تئوری و چه در عمل انجام شده است.(همان)

نبود فرهنگ مشارکت در سازمان:

فرهنگ سازمانی ایدئولوژی ها،اعتقادات و ارزش های عمیقی است که در هر سازمانی وجود دارد و دستورالعملی است که کارمندان برای روش انجام کار در آن سازمان دارند. تحقیقات نشان می دهند که رابطه مثبتی بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش وجود دارد(وی ژنگ و دیگران،2010،ص765) و داشتن فرهنگ اشتراک دانش نقش مهمی در پیاده سازی مدیریت دانش در هر سازمانی ایفا می کند. اشتراک گذاری دانش نیازمند کارمندانی است که به طور دلخواه دانش خود را وارد حافظه سازمان کنند. فرهنگ به عنوان یک منبع کلیدی در تشویق افراد به این امر خواهد بود.(سوهایمی،2006،ص354)