دانلود نمونه پروپوزال آماده رشته مدیریت

 در این صفحه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ر شته مدیریت شرایط دانلود یک نمونه کامل پروپوزال آماده رشته مدیریت را قرار داده ایم.

در ادامه با یک نمونه پروپوزال آماده رشته مدیریت آشنا می شوید.

موضوع این طرح تحقیقی، بررسی عوامل سازمانی موثر بر ارتقاء کارایی بانک ملی شهر تهران می باشد.

بیان مسئله تحقیق:(شامل تشریح ابعاد مسأله, معرفی دقیق آن, بیان جنبه‌های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط)

از مسائل اصلی سازمان امروزی عدم اگاهی کامل از کارایی و نهایتا کارامدی سازمان است. بهره وری و کارایی معیاری برای سنجش عملکرد ها بوده و رابطه بین ورودی ها ( یعنی انچه در جریان تولید به کار می بریم ) با خروجی ها، ستاده ( یعنی آنچه بدست می اوریم ) را ارزیابی می کند. در جهان کنونی با روند پر شتاب پیشرفت، توسعه کشور ها و رشد سر سام اور تولید و خدمت، بازنگری و اصلاح روش ها جهت افزایش کازایی و بهره وری لازمه ادامه حیات هر واحد سازمانی می باشد. (طاهری،1381) کارایی بیانگر مفهومی است که یک سازمان به چه خوبی از منابع خود در راستای تولید نسبت به بهترین عملکرد در مقطعی از زمان استفاده کرده است. (pierce,1997) کارایی بانک ها و عوامل موثر بر ارتقاء آن از جمله موضوعات مهمی است که علاوه بر مدیران بانک ها و صاحبان سهام این موسسات مالی، مورد علاقه بخش نظارتی نظام بانکی و مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکی می باشد. با توجه به چالش های موجود همچون ورود بانک های خصوصی و افزایش فعالیت موسسات مالی و اعتباری، بررسی عوامل سازمانی موثر بر ارتقاء کارایی بانک، بسیار حائز اهمیت می باشد. کارایی نظام بانک داری ایران در سطح مطلوب نمیباشد. نارضایتی عموم مشتریان بانکی از عملکرد بانک ها دلیلی بر این ادعا است. از انجایی که مجموعه دست اندر کاران نظام درصدد ارتقاء کارایی نظام بانکی برامده اند ، انجام تحقیقاتی از این قبیل که عوامل موثر بر ارتقاء کارایی نظام بانکی را مورد بررسی و مطالعه قرار میدهند حائز اهمیت می باشند. بنابراین مسئله اصلی این تحقیق این است که عوامل سازمانی موثر بر ارتقاء کارایی بانک ملی شهر تهران چیست.

سوابق مربوطه: (بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام گرفته در مورد موضوع و نتایج تحصیل شده در داخل و خارج و نظریه‌های علمی مربوط)

پیشینه پژوهش در داخل کشور:

در داخل کشور روش DEA ، از پایان نامه دوره دکترای محمدرضا علیرضایی شروع شد و به موازات پیشرفت های وسیعی که در نظریه و کاربرد مباحث DEA در دنیا انجام شد، استفاده ان در ایران نیز کسترش یافت. در ایران از روشیDEA ، در جهت سنجش میزان کارایی در صنایعی مانند بانکداری، بیمه، مقایسه کارایی دانشگاه ها ، شرکت های برق و ....به طور فراوان استفاده شده است. به عنوان مثال محمدرضا علیرضایی از روش DEA برای ارزیابی کارایی عملکرد شعب شرکت های بیمه ، شاخص جامع نفوذ بیمه ای و نیز ارزیابی عملکرد نیروگاه های بخاری و گازی و ابی و تعیین کارایی فنی انها و ... استفاده نموده است.برهانی در سال 1373 با بهره گیری از برنامه ریزی خطی به محاسبه کارایی بانک ها تجاری پرداخته است. نتایج به دست امده نشان میدهد که اندازه شعب ، تعداد شعب، سطح تحصیلات کارکنان و سود رابطه مثبتی با کارایی دارند و از طرف دیگر بین کارایی و درصد دارایی های ثابت به کل دارایی ها رابطه منفی برقرار است.

پیشینه پژوهش در خارج از کشور:

نخستین تلاش ها برای ارزیابی عملکرد و کارایی واحد ها، توسط کوپمن و دبرو (copman and debereu)انجام گرفت. کوپمن کارایی فنی را تعریف نمود و بیان نمود و دبرو هم شاخصی برای اندازه گیری کارایی فنی ارائه نمود. اما کار اساسی و کاربردی برای تشخیص کارایی را فارل (Farrell,1975) در سال 1975 انجام داد. او برای اولین بار تخمین کارایی به روش پارامتری را مطرح کرد و به جای حدس تابع تولید ، مقادیر داده و ستاده را مشخص کرد و مرزی را برای واحد ها در نظر گرفت که ان مرز تابع تولید مرزی است که شاخصی برای اندازه گیری کارایی محسوب میشود و در واقع عملکرد بهترین بنگاه ها در صنعت را نشان میداد که عمکرد بنگاه های دیگر با ان مقایسه میشود. او برای اولین بار کارایی کلی ( اقتصادی) تولید کننده را به دو جزء کارایی فنی و تخصیصی (قیمت) تقسیم نمود که کارایی فنی ، نشان دهنده میزان توانایی یک بنگاه در حداکثر سازی تولید با توجه به عوامل تولید معین است و کارایی تخصیصی، نشان دهنده توانایی بنگاه برای استفاده از ترکیب بهینه عوامل تولید با توجه به قیمت انهاست. سپس روشی برای اندازه گیری هر یک از انها ارائه داد و فروضی را قائل شد، از جمله تک محصولی بودن تولید وثابت بودن بازدهی نسبت به مقیاس، و در نهایت، با استفاده از روش برنامه ریزی خطی به تحلیل کارایی پرداخت. از ان پس اغلب روش های اندازه گیری کاراییبر اساس روش فارل انجام میگیرد. با تکمیل روش فارل، چارنز، کوپر و رودز (Charnes,Cooper and Rhodes,1978)در سال 1978 تحلیل اولیه را از حالت تک نهاده و تک ستانده به حالت چند نهاده و چند ستانده گسترش دادند. این روش که با توجه به حرف اول اسامی انها روش CCRنام گرفت، مبنای مقاله پایان نامه دوره دکتری ادوارد رودز بود که به راهنمایی کوپر و چارنز در مورد پیشرفت تحصیلی دانش اموزان امریکا انجام گرفت . پس از ان بنکر ، چارنز و کوپر (Banker, Charnes and Cooper,1984)در سال 1984 با تکمیل روش CCRمدل BBC را معرفی نمودند. این مدل برای اندازه گیری و تعیین کارایی واحد ها و همچنین اصلاح ورودی ها و خروجی ها برای بالا بردن میزان کارایی با در نظر گرفتن بازده متغییر نسبت به مقیاس استفاده میشود. مقالات فوق پایه بسیاری از مطالعات تحلیل کارایی شدند و با پیشرفت این شاخه از علم پژوهش در عملیات، روش تحلیل پوششی داده ها مورد استفاده قرار گرفت. شرمن و گلد (Sherman,H.D.and Gold,F,1985) در سال 1985 اولین مطالعه واحد های بانکی به روش DEA را در مورد 14 شعبه از بانک های پس انداز امریکا انجام دادند. نتایج تحقیق کارایی تولید ، بیانگر این بود که فقط 6 شعبه کارایی 100% داشنتد( یعنی 42% نمونه) و علل ناکارایی شعب دیگر ضعف مدیریت، اندازه شعبه ، تعداد کارکنان و هزینه عملیاتی بوده است.

فرضیات: (به صورت جملات خبری و كامل)

1. عوامل سازمانی تاحد زیادی بر ارتقا کارایی بانک ملی شهر تهران موثر است.

2. عوامل محیطی تاحد زیادی بر ارتقا کارایی بانک ملی شهر تهران موثر است.

3. عوامل رفتاری تاحد زیادی بر ارتقا کارایی بانک ملی شهر تهران موثر است.

اهداف تحقیق: (شامل اهداف علمی, كاربردی و ضرورتهای خاص انجام تحقیق و نام بهره وران از آن)

اهداف تحقیق هدف اصلی:

تعیین عوامل موثر بر ارتقا کارایی بانک ملی شهر تهران اهداف فرعی:

1. تعیین عوامل سازمانی موثر بر ارتقا کارایی بانک ملی شهر تهران

2. تعیین عوامل محیطی موثر بر ارتقا کارایی بانک ملی شهر تهران

3. تعیین عوامل رفتاری موثر بر ارتقا کارایی بانک ملی شهر تهران

روش كار:

روش تحقیق (توصیفی, همبستگی, تجربی, تاریخی , علی و غیره)

در تحقیقاتی كه یك متغیر تابعی از چندین متغیر بوده كه به طور مشترك بر آن اثر می گذارند روش تحقیق همبستگی بهترین روش محسوب می گردد (پاشا شریفی و شریفی،1383، 100-90). بر همین اساس روش تحقیق حاضر از نوع «همبستگی» می باشد. علاوه بر آنچه ذكر گردید تحقیقات را می توان از نظر دوره مورد بررسی نیز به دو دسته تحقیقات مقطعی و تحقیقات طولی تقسیم بندی نمود (دلاور،1378، 145). لذا پژوهش حاضر از آنجایی كه به بررسی داده های مرتبط با برهه ای از زمان می پردازد از نوع تحقیق «مقطعی» محسوب می گردد.

روش گردآوری اطلاعات (میدانی, كتابخانه‌ای و غیره)

میدانی، کتابخانه ای از طریق مطالعه کتابخانه ای داده های ثانویه بدست می آیند که پیش از آغاز تحقیق توسط پژوهشگر بررسی می شوند.

منابع این داده ها عبارتند از:

داده های موجود در اسناد گذشته، آمارهای رسمی، آمارهای غیر رسمی و اسناد و مدارک سازمانی. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات این تحقیق و مباحث نظری مرتبط با موضوع از روش مطالعات کتابخانه ای استفاده می شود. روش دیگری که در این پژوهش مورد استفاده قرار می گیرد، روش میدانی با استفاده از پرسشنامه است، با توجه به اینکه پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی برای کسب داده های پژوهشی است محقق در این پژوهش به منظور دستیابی به حقایق مربوط به گذشته، حال پیش بینی وقایع آینده از پرسشنامه و مصاحبه استفاده می کند.

ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه, مصاحبه, مشاهده, آزمون, فیش برداری و غیره)

پرسشنامه،

جامعه آماری:

جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا،1387، 119) که محقق علاقه‌مند است یافته‌های پژوهش را به آن تعمیم دهد. (دلاور، 1385، 120 ) در پژوهش حاضر جامعه آماری مصرف کنندگان کالای مصرفی می باشند . جمعیت اماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان شعب بانک ملی شهر تهران می باشد که این تعداد برابر با 10200 نفر است.

 

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

آلفای کرونباخ( برای سنجش پایایی): از آنجا که آلفای کرونباخ معمولا شاخص کاملا مناسبی برای سنجش قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری و هماهنگی درونی میان عناصر آن است، بنابراین قابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق به کمک آلفای کرونباخ ارزیابی می گردد. تحلیل عاملی تاییدی (برای سنجش روایی): با استفاده از تحلیل عاملی می توان مشخص نمود که آیا پرسشنامه شاخصهای مورد نظر را اندازه گیری می کند یا خیر. مدل معادلات ساختاری (برای آزمون مدل با استفاده از نرم افزار LISREL) و انجام تحلیلهای توصیفی و همبستگی با استفاده از نرم افزار SPSS.

تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح:

عوامل سازمانی:

عوامل سازمانی طراحی شغل به کارایی توجه دارد. عوامل سازمانی شامل : گردش کار،ارگونومی، نگرش مکانیستی و روش های کاری است.

عوامل محیطی:

عوامل محیطی شامل : توانایی و در دسترس بودن کارکنان و انتظارات فرهنگی و اجتماعی است.

عوامل رفتاری:

طراحی مشاغل نمی تواند تنها با توجه به عواملی که به کارایی کمک می کند عملی شوند. انجام این امر نیاز های انسانی مجریان کار را نادیده می گیرد. طراحی مشاغل در عوض با استفاده قابل توجه از پژوهش های رفتاری، محیط کاری را فراهم می کند تا به ارضای نیاز های فردی کمک کند. عوامل رفتاری شامل: استقلال، تنوع، هویت وظیفه ، اهمیت وظیفه و بازخور است (جزنی، 1391).

کارایی:

کارایی مفهومی است که هزینه منابع صرف شده در فرایند کسب هدف را ارزیابی می کند، بدبن صورت که مقایسه خروجی های بدست امده با ورودی های مصرف شده میزان کارایی را مشخص می کند. (رضاییان،1386)