نمونه پیشینه تحقیق پروپوزال پایان نامه روانشناسی

 سوابق یا پیشینه تحقیق یک قسمت مهم هم پروپوزال و هم پایان نامه است که برای اینکه بدانید چگونه نوشته می شود یک نمونه پیشینه تحقیق پروپوزال پایان نامه روانشناسی را در اینجا منتشر نموده ایم.

نمونه موضوع پایان نامه روانشناسی:

بررسی تنظیم هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال شبه جسمی

سوابق و پیشینه پژوهش :

بشارت و همکاران (1392) پژوهشی با هدف مقايسه ناگويي هيجاني و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در بيماران مبتلا به اختلال هاي جسماني سازي، اضطرابي و افراد عادي انجام دادند. تعداد 90 شرکت کننده (30 بيمار جسماني سازي، 30 بيمار اضطرابي، 30 فرد عادي) در اين پژوهش به پرسشتامه تنظيم شناختي هيجان (CERQ) و مقياس ناگويي هيجاني تورنتو (TAS-20) پاسخ دادند.

افراد گروه عادي علاوه بر مقياس هاي نامبرده به مقياس افسردگي اضطراب استرس (DASS-21) نيز پاسخ دادند يافته هاي پژوهش نشان دادند که راهبردهاي تنظيم هيجان و ناگويي هيجاني در گروه هاي مورد مطالعه داراي تفاوت معنادار هستند. هم چنين نتايج نشان داد که ميان راهبردهاي انطباقي تنظيم هيجان و ناگويي هيجاني در گروه هاي مورد مطالعه داراي تفاوت معنادار هستند. هم چنين نتايج نشان داد که راهبردهاي انطباقي تنظيم هيجان و ناگويي هيجاني رابطه منفي و بين راهبردهاي غيرانطباقي تنظيم هيجان و ناگويي هيجاني در کل اعضاي نمونه رابطه مثبت معنادار وجود دارد.

آرياناکيا، و حسني (1393) پژوهشی با هدف بررسي تکانش گري و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در بيماران مبتلا به اختلال دو قطبي و اختلال افسردگي اساسي انجام دادند. در اين پژوهش از بين مراجعه کنندگان به بيمارستان امام حسين، به روش نمونه گيري در دسترس، 50 بيمار که شامل 25 بيمار دوقطبي (11 زن و 14 مرد) و 25 بيمار افسرده (15 زن و 10 مرد) بود انتخاب شدند. گروه کنترل را 25 شرکت کننده بهنجار (13 زن و 12 مرد) تشکيل مي دادند که از نظر متغيرهاي جمعيت شناختي همانند سن، ميزان تحصيلات، وضعيت تاهل با گروه بيماران همتاسازي شده بودند. براي جمع آوري داده ها، از دو پرسش نامه نظم جويي شناختي هيجان- فرم کوتاه (CERQ-short) و تکانش گري بارت (BIS-11) استفاده شد.

نمونه پیشینه تحقیق پروپوزال پایان نامه روانشناسی

نتايج نشان دادند که ميانگين نمرات بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي و افسردگي اساسي در هر سه بعد شناختي/ توجهي، حرکتي و بي برنامگي تکانش گري بيشتر از گروه کنترل سالم است، در حالي که بين دو گروه بيمار در اين ابعاد تفاوت معنادار وجود ندارد. در راهبردهاي ناسازگارانه تنظيم شناختي ملامت خويش، نشخوارگري و فاجعه سازي نمرات دو گروه بيمار بيشتر از گروه کنترل بود. در راهبرد ملامت ديگران و پذيرش، بين سه گروه تفاوت معناداري مشاهده نشد، اما در راهبردهاي سازگارانه تمرکز مجدد بر برنامه ريزي، ارزيابي مجدد مثبت و ديدگاه گيري و تمرکز مجدد مثبت، تفاوت معناداري مشاهده شد.

باقري، الودري، ابوطالبي، اصغرنژاد فريد، (1391) پژوهشی با هدف، مقايسه رويدادهاي استرس زا و راهبردهاي مقابله اي در افراد مبتلا به اختلال جسماني شکل با افراد غيرمبتلا انجام داد. بدين منظور، طي يک طرح علي - مقايسه اي، 30 نفر بيمار مبتلا به اختلال جسماني شکل، به صورت در دسترس انتخاب و با 30 نفر همتاي غيربيمار از نظر رويدادهاي مهم زندگي و راهبردهاي مقابله اي مورد مقايسه قرار گرفتند. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان داد که افراد مبتلا به اختلال جسماني شکل، رويدادهاي استرس زاي بيشتري را در زندگي تجربه کرده بودند و ميزان ارزيابي آن ها از اين رويدادها بيشتر از گروه گواه بود. همچنين افراد مبتلا، بيشتر از راهبردهاي مقابله اي مبتني بر مهار هيجاني و جسماني استفاده مي کردند و راهبردهاي مقابله اي مبتني بر حل مساله در اين آن ها، کمتر از گروه گواه بود ولي از نظر راهبردهاي مقابله اي مبتني بر ارزيابي شناختي و حمايت اجتماعي بين دو گروه تفاوت معناداري مشاهده نشد.

ابوالقاسمی و میثمی بناب (1391) پژوهشی با هدف بررسی رابطه بین الکسی تیمیا و راهبردهای مقابله شناختی/ رفتاری با آسیب پذیری روانی زنان مبتلا به اختلال شبه جسمانی انجام دادند. بر ای این منظور نمونه ای به حجم 120 فرد مبتلا به اختلال جسمانی که در میان کسانی مراکز روانشناسی اردبیل حضور داشتند به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند داده ها با استفاده از پرسشنامه مقابله، پرسشنامه آلکسی تایمیا و پرسشنامه علائم جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد.

نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین آلکسیتیمیا (R = 0.52)، راهبردهای مقابلهای شناختی (R = -0.27)، راهبردهای مقابله رفتاری (R = -0.33) و آسیب پذیری روانی زنان مبتلا به اختلال جسمانی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره گام گام نشان داد که آلکسیتیمیا و راهبردهای مقابله شناختی / رفتاری 37 درصد از واریانس آسیب پذیری روانی زنان مبتلا به اختلال جسمانی را تبیین می کنند. هیوس و گالون (2011) در پژوهشی نقش تعدیل تنظیم هیجان را در روابط بین نگرانی تصویر بدن و علائم روانی بررسی کرده است.

نمونه ای به حجم 533 نفر دختر و پسر 20-11 ساله پرسشنامه علائم اضطراب و افسردگی و ارزیابی افکار و تصویر بدن و احساسات و تنظیم هیجان را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین تنظیم هیجان و نگرانی از تصویر بدن و نشانه های پرخوری و افسردگی رابطه وجود دارد. نوجوانایی که نگرانی از تصویر بدن را به طور مکرر گزارش نمودند سطوح بالاتری از علائم پرخوری به دلیل استفاده از راهبردهای ناسازگار تنظیم هیجانی نشان دادند. علاوه بر این نوجوانانی که نگرانی از تصویر بدن را گزارش نمودند سطوح بالاتری از علائم افسردگی داشتند و از راهبردهای سازگار تنظیم هیجانی به ندرت استفاده می کردند.