اگر نمی دانید اهمیت و ضرورت انجام پژوهش در پروپوزال چگونه نوشته می شود این نمونه کار اهمیت و ضرورت انجام پژوهش را در یک پروپوزال آماده پزشکی مطالعه نمایید.

موضوع پروپوزال ارشد علوم پزشکی :

بررسی مقایسه ای آگاهی و نگرش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی در ارتباط با طب مکمل و شیوع استفاده از آن

اهمیت و ضرورت پژوهش:

در اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت که اکنون این طب در دانشکده های طب سنتی تدریس می شود و برخی از پزشکان با این شیوه ها به درمان بیماران می پردازند. از مزایا مهم این طب و علل استقبال قابل توجه مردم از این روش ها می توان به تاثیرات مستقیم این روش ها و همچنین زمینه ی فرهنگی و تاریخی آن ها در کشور، محدودیت ها و کمبودهای موجود در نظام ارائه ی خدمات پزشکی (در بخش دولتی و خصوصی) و زمان و هزینه های درمانی قابل قبول تر اشاره کرد(28).

همچنین اطالاعات ملی و به روز در زمینه میزان استفاده از طب مکمل و جایگزین از اهمیت بالایی در تصمیمات آینده ی سیستم های درمانی- سلامتی برخوردار هستند. همچنین این اطلاعات می تواند در اولویت های تحقیقات در زمینه ی ایمنی و موثر بودن درمان های طب مکمل و جایگزین کمک کننده باشند(29).

بنابراین علاوه بر استقبال مردم از این روش ها، اطلاعات و نگرش پزشکان به این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است با توجه به افزایش استفاده از این طب در کشور مان به خصوص انواعی نظیر طب سوزنی و آیروودا بررسی میزان آگاهی و نگرش پزشکان در این مورد لازم به نظر می رسد تا در این میان نقش نیاز به آموزش در این زمینه نیز مانند بسیاری از کشورها مشخص گردد(30).

در بسیاری از مناطق افریقا، آسیا و آمریکای لاتین، این طب تنها روش مراقبت و درمان است که مردم در اختیار دارند. استفاده از روش های طب مکمل و جایگزین در استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی نیز رو به گسترش است. یک گزارش از دانشگاه هاروارد اخیرا نشان داده است که تقریبا نیمی از جمعیت آمریکا برای بهبود سلامتی خود علاقمند به استفاده از برخی انواع درمان های مکمل و جایگزین هستند. ما در کشور خود شاهدیم که هنوز بیماران بعد از عدم نتیجه گیری از معالجه با روش های مدرن پزشکی نوین سرانجام به همان کسانی که از طب سنتی آگاهی دارند مراجعه می کنند و این مسئله ریشه در وابستگی ملت ایران به اعتقادات و سنت های دیرینه دارد و شاید هم به علت موفقیت هایی باشد که بعضا به دست آمده است (31).

فعالیت های اندک تحقیقاتی، کندی روند گسترش استاندارد های خاص ایمنی، کیفیت طب مکمل و فرآورده های آن و از سوی دیگر عدم توسعه ی سیستم های ارزیابی و نظارت بر عوارض این روش ها(32).

از معضلات مربوط به این روش است. نظر به این که استفاده از روش درمانی طب مکمل در ایران مانند بسیاری از کشورهای دنیا در حال گسترش است، نیاز به استانداد سازی روش های طب سنتی ضروری است (33)؛ بنابراین بررسی میزان آگاهی و نگرش و میزان استفاده از طب مکمل در بین پزشکان و غیر پزشکان ضرورت دارد.