دانلود رایگان نمونه پروپوزال آماده روانشناسی

دانلود رایگان یک نمونه پروپوزال آماده کارشناسی ارشد رشته روانشناسی هم در انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی و هم در نحوه انجام طرح تحقیق کمک کننده است.

موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی:

«اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر کاهش افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری»

” Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on depression Reduction and aggressive behavior in mothers of children with learning disabilities”

بیان مساله:

یکی از مشکلات تحصیلی که باعث مراجعات مکرر والدین به کلینک های بالینی می شود، اختلالات یادگیری است. در طبقه بندی DSM-IV، اختلال یادگیری زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت در آزمون های استاندارد شده برای خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری به طور قابل ملاحظه ای زیر حد مورد انتظار بر حسب سن، تحصیلات و سطح هوشی باشد (فلچر و موریس ، 2007).

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در یک یا چند فرایند اساسی شناختی دخیل در درک یا کاربرد زبان شفاهی یا کتبی اختلال نشان می دهند(امیرانی، تاهی و کمالی، 2011).

اختلال های یادگیری در کودکان، پیوند بین والدین و کودک را دستخوش تغییر می نماید، زیرا والدینی که کودک دارای اختلال یادگیری دارند، دچار مشکلات فراوانی می شوند و این موضوع رابطه مراقبتی و صمیمانه والد-فرزند را دستخوش مشکلات زیادی می کند (سینگر ، 2006).

مطالعات انجام شده حاکی از این است که اثرات منفی داشتن کودک کم توان یا ناتوان موجب ایجاد تنش و فشار در اعضای خانواده خصوصا مادر می شود (تاجری و بحیرایی، 1387)؛ چرا که مادر اولین شخصی است که به طور مستقیم با کودک ارتباط برقرار می کند.

احساساتی مثل گناه، تقصیر و ناکامی و محرومیت ناشی از عادی نبودن کودک می تواند سبب گوشه گیری مادر و عدم علاقه به برقراری رابطه با محیط و همچنین پایین آمدن عزت نفس و احساس خود کم بینی و بی ارزشی و غم و اندوه در مادر شود که پیامد آن عزت نفس پایین، بروز افسردگی و به خطر افتادن سلامت روانی مادر است (نریمانی، آقا محمدیان، و رجبی، 1386).

وجود کودک ناتوان، سازش یافتگی و سلامت جسمی و روانی مادر را تهدید می کند و غالبا تاثیر منفی بر وی می گذارد (سالوویتا ، لاتالینا ، لیونونین ، 2003؛ گوپتا و سینگل ، 2004).

همچنین پژوهش ها نشان داده اند که مادران کودکان استثنایی در برابر کنترل عصبانیت خود در مقابل فرزندان مشکل بیشتری دارند (کامینگز، بیلی، و رای، 1996؛ به نقل از نریمانی و همکاران، 1386). در حقیقت پرخاشگری رفتار هدفداری است که در جهت تحقیر و یا تخفیف شخصیت دیگران و آسیب رسانیدن به آنها صورت می گیرد (سادوک و سادوک ، 2007).

خانواده یکی از واحدهای مهم و تعیین کننده سرنوشت افراد هر جامعه است و رفتارهای والدین در این واحد از عوامل بسیار موثر بر وضعیت فرزندان می باشد. در بسیاری از موارد رفتار والدین به صورت پرخاشگری با همدیگر یا با فرزندان می باشد و این نحوه رفتار می تواند عواقب ناخواسته زیادی مانند اختلال توجه و اضطراب را ایجاد کند (جولیز ، بارلینگ و لیری ، 1987؛ ویتلو ، الیت لیچ-بلیک و گودمن ، 2005).

مادرانی که در کنترل خشم خود دچار مشکل می شوند و اغلب رفتارهای خشن از خود بروز می دهند، هدف روش های درمانی متعددی قرار گرفته اند و محققان زیادی در پی یافتن تمهیدات و روش های برای کنترل پرخاشگری و درمان آن بوده اند (فیندلر و ویزنز ، 2006 ؛به نقل از زنگنه، ملک پور و عابدی،1390).

برای درمان مشکلات روان شناختی، علاوه بر درمان‌های دارویی، درمان‌های روان شناختی متعددی نیز در طول سال‌های متوالی ابداع شده است. یکی از مهم‌ترین شیوه‌های درمانی درمان مبتنی بر پذیرش است. درمان مبتنی بر پذیرش به عنوان درمان‌های شناختی – رفتاری موج سوم شناخته می‌شوند و در آن‌ها تلاش می‌شود به جای تغییر شناخت ها، ارتباط روان شناختی فرد با افکار و احساساتش افزایش یابد.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، از رایج‌ترین نوع این درمان‌هاست. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ریشه در یک نظریه‌ی فلسفی به نام زمینه گرایی عملکردی دارد و مبتنی بر یک برنامه تحقیقاتی در مورد زبان و شناخت است که نظریه چارچوب رابطه‌های ذهنی خوانده می‌شود.

هدف این شیوه درمانی، کمک به مراجع برای دست یابی به یک زندگی ارزشمندتر و رضایت بخش تر از طریق افزایش انعطاف پذیری روان شناختی منجر می‌شوند و شش فرایند مرکزی دارد که به انعطاف پذیری روان شناختی منجر می‌شوند و عبارتند از: گسلش شناختی، پذیرش، ارتباط با زمان حال، خود به عنوان زمینه، ارزش‌ها و عمل متعهد (هیز و همکاران، 2006).

گسلش برای جلوگیری از در آمیختگی شناختی است. در آمیختگی شناختی بدین معناست که فرد، خود و افکارش را در آمیخته (یکی) می‌داند. گسلش شناختی بدین معناست که بپذیریم افکار ما از ما جدا هستند و چیزی بیش از وقایع خصوصی موقت نیستند. پذیرش به معنای ایجاد فضایی برای احساس‌ها، حواس‌ها، امیال و دیگر تجربه‌های خصوصی ناخوشایند، بدون تلاش برای تغییر آن‌ها، فرار از آن‌ها یا توجه مجدد به آن‌ها است. تماس با لحظه حاضر عبارت است از آوردن کامل آگاهی به تجربه اینجا و اکنون با گشودگی، علاقه، پذیرش، تمرکز روی آن و درگیری کامل با آنچه که در حال انجام است.

مشاهده خود عبارت است از آگاهی مداوم خود، که تغییر نمی‌کند و همیشه حاضر و در مقابل صدمه مقاوم است. از این دیدگاه، تجربه افکار و احساس‌ها، خاطره‌ها، امیال، حواس، تصویرها، نقش‌ها یا حتی بدن فیزیکی چیزی متفاوت از خود فرد است. این پدیده‌ها تغییر می‌کنند، اما خود فرد پیوسته ثابت است. ارزش‌ها و عمل متعهدانه بدین معنا هستند که فرد آنچه را که برای او مهم‌ترین و عمیق‌ترین است، تشخیص دهد، بر مبنای آن هدف‌هایی را تنظیم کند و برای رسیدن به آن‌ها متعهدانه و موثر عمل کند ( هریس ،2006).

با وجود اینکه پژوهش‌های متعددی در مورد اثر بخشی درمان شناختی مبتنی پذیرش و تعهد بر افسردگی اضطراب و استرس (هافمن ، هالسبو ، ایلنبرگ ، جن سن و فروشلم ، 2014؛ برینگ بورگ ، میچانک ، هسیر و بریج لند ،2011؛ و فلکسمن و بوند ،2010) انجام شده، اما تا آنجا که پژوهشگر بررسی نموده است پژوهشی که به بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر کاهش افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری پرداخته شده باشد یافت نشد لذا پژوهشگر به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که آیا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر کاهش افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری موثر است ؟

دانلود رایگان نمونه پروپوزال آماده روانشناسی

اهمیت و ضرورت:

شیوع اختلال یادگیری خاص در زمینه های تحصیلی خواندن، نگارش، و ریاضیات 5 تا 15 درصد در کودکان دبستانی زبان های و فرهنگ های مختلف است(انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013؛ ترجمه سید محمدی، 1393).

ناتوانی های یادگیری گستره ای بسیار وسیع تر از مشکلات تحصیلی را شامل می شود و نیازمند توجه به حوزه های اجتماعی، خانوادگی، عاطفی و رفتاری زندگی کودک در بافت خانواده نیز می باشد (لرنر ، 1997؛ به نقل از میکائیلی، گنجی، طالبی جوبیاری،1391).

ناتوانی های یادگیری دانش آموزان ضربه های مخربی بر سازگاری و بهزیستی روانی خانواده های آن ها می گذارد و مطالعات مختلف نشان می دهد که خانواده هایی که فرزندان آن ها به اختلال ناتوانی یادگیری دچارند دارای مشکلات سازشی بیشتر نسبت به والدین عادی هستند. و همچنین مطالعات نشان می دهد که پدر و مادر کودکان مشکل دار، محدودیت هایی از قبیل بهداشت، احساس محرومیت و سطوح بالایی از استرس و افسردگی را نسبت به والدین کودکان عادی تجربه می کنند (کوئین و پاول ، 1985؛ رو آچ ، آرموند و بارات ، 1999 و والنتین ، درمات و اندرسن ، 1998؛ نریمانی و همکاران، 1386).

و همچنین نتایج تحقیقات ادی ، بروین ، دکوی و میجن (2003) نشان می دهد که رفتارهای والدین در ارتباط با کودک می تواند نقش موثری بر تحصیل کودک داشته باشد. خشم به عنوان تجربه هیجانی رایج، در تعامل والدین با فرزندان، شناخته شده است، که به عنوان عامل منفی می تواند پیش بینی کننده روش های تربیتی نامناسب باشد. محققان عدم کنترل خشم را به عنوان یک متغیر کلیدی در ارزیابی و درمان والدین بدرفتار تاکید کرده اند(نواکو ، 2002؛ به نقل از زنگنه و همکاران،1390).

و با توجه به اثرات ناخوشایند رفتار پرخاشگرانه، عصبانیت و خشونت به عنوان مشکل تلقی گردیده و نیاز به بررسی های بالینی و قانونی دارد (ویتلی و همکاران، 2009). تاثیر منفی وجود کودک معلول و مبتلا به ناتوانی یادگیری بر روی والدین این خانواده ها، آن ها را نیازمند کمک راهنمایی و مداخله از سوی متخصصان از جمله روان شناسان و مشاوران می کند که از ضرورت اجرای این پژوهش است.

دانلود رایگان نمونه پروپوزال آماده روانشناسی

پیشینه پژوهش:

هافمن و همکاران(2014) و ایلنبرگ، کرون استرند ، فینک و فروشلم (2013) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که مداخلهACT با تغییر در انعطاف پذیری روانی و توجه آگاهانه به حال علائم اضطراب سلامتی و فشارهای روانی را کاهش می‌دهد.

فلیددیروس ، بولمی جر ، فوکس و اسچریورس (2013) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که انعطاف پذیری در طول مداخله موجب کاهش علایم افسردگی و اضطراب می‌شود.

نتایج پژوهش برینگ بورگ و همکاران (2011) و فلکسمن و بوند (2010) نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش سطح استرس و افزایش سلامت عمومی می‌شود. میچل و هیوسر (2008) دریافتند که مادران نوجوانان مبتلا به ناتوانی‌های رشدی، بهزیستی روانی کمتر و افسردگی بیشتری از خود نشان می‌دهند. نتایج پژوهش هاستینگس و بک (2004) نشان داده است که از میان برنامه‌های مداخله‌ای، مداخله‌های گروهی شناختی- رفتاری بیشترین تأثیر را در کاهش استرس خانواده‌ها داشته است.

پژوهش ها نشان دادند که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی(رجبی و یزد خواستی،1393، ایزدی و عابدی، 1392)؛ بر هراس اجتماعی (پور فرج عمران، 1390) موثر هستند.

دانلود رایگان نمونه پروپوزال آماده روانشناسی

اهداف اهداف کلی :

تعیین میزان اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر کاهش افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری. اهداف جزیی o تعیین میزان اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر کاهش افسردگی مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری. 

تعیین میزان اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری. فرضیه: o درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) موجب کاهش افسردگی مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری می شود.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) موجب کاهش رفتارهای پرخاشگرانه مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری می شود.

روش پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است.

در این روش گروه آزمایش تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار می گیرند اما گروه کنترل در لیست انتظار قرار می گیرند و هر دو گروه در زمان یکسان به پیش آزمون و پس آزمون پاسخ می دهند.

دانلود رایگان نمونه پروپوزال آماده روانشناسی

 متغیر مستقل :

درمان پذیرش و تعهد

متغیر وابسته: کاهش افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه مادران با فرزندان مبتلا به اختلالات یادگیری

متغیر کنترل: جنس

 

ابزار :

پرسشنامه افسردگی بک-ویرایش دوم :

(BDI-II) این پرسشنامه شکل بازنگری شده پرسشنامه افسردگی بک است که جهت سنجش شدت افسردگی تدوین شده است. این ویرایش در مقایسه با ویرایش اول بیشتر با DSM-IV همخوان است و همانند BDI و BDI-II نیز 21 سوالی است و تمام عناصر افسردگی براساس نظریه شناختی را پوشش می دهد.

در این پرسشنامه شدت افسردگی را بر روی یک مقیاس از 3-0 درجه بندی می شود. نمره کل پرسشنامه دامنه ای بین 63-0 داشته و امتیاز 13-0 افسردگی جزیی، 19-14 افسردگی خفیف، 28-20 افسردگی متوسط و 63-29 افسردگی شدید را نشان می دهد.

این پرسشنامه، نقطه ای را به عنوان نبود افسردگی معرفی نمی کند(بک ، استری و براون ، 1996). مطالعات انجام شده توسط بک و راش (2000) بر ویرایش دوم این پرسشنامه حاکی از ثبات درونی بین 92/0 -73/0 و ضریب آلفای کرونباخ برای گروه بیمار 86/0 و غیر بیمار 81/0 می باشد. همچنین دابسون و محمد خانی (1386)ضریب آلفای 92/0 را برای بیماران سرپایی و 93/0را برای دانشجویان و ضریب پایایی به شیوه باز آزمایی به فاصله یک هفته را 93/0گزارش کردند.

پرسشنامه پرخاشگری :

این پرسشنامه توسط باس و پری (1992) ساخته شد. و در چهارچوب یک آزمون 29 آیتمی و با نمره گذاری لیکرت از 1 تا پنج نمره گذاری می شود و دامنه نمرات از 29 الی 45 می باشد. نمرات بالاتر نشان دهنده پرخاشگری بیشتر می باشد. این پرسشنامه چهار جنبه پرخاشگری (فیزیکی، کلامی، خشم، خصومت) و در کل پرخاشگری فرد را میسنجد. سازندگان آن ضریب آلفای کرونباخ را برای مولفه های پرسشنامه 89/0 گزارش کردند و از نظر اعتباز باز آزمایی، ثبات همبستگی باز آزمایی آن بعد از یک دوره نه ماهه 80/0 گزارش شده است.

روایی و پایایی نسخه فارسی این پرسشنامه در پژوهش مسعودنیا (1386) بر روی ورزشکاران و غیر ورزشکاران تایید شد و ضریب همسانی درونی مولفه های این مقیاس را 84/0 گزارش کردند. همچنین در پژوهش نقدی (1389) آلفای کرونباخ برای پایایی این ابزار 85/0 گزارش شد و برای روایی ساه آن، همبستگی درونی بین خرده مقیاس ها با نمره کل محاسبه شد که برای پرخاشگری فیزیکی 84/0، پرخاشگری کلامی 78/0، خشم 86/0 و خصومت 68/0 به دست آمد.

مداخله:

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد:

در پذیرش و تعهد درمانی مجموعه ای از تمرینات تجربی و استعاره ها، با مداخلات استاندارد رفتاری ترکیب می‌شود تا پذیرش بدون قضاوت تجربیات درمانی فرد را پرورش دهد. این پذیرش تجربی به تنهایی یک هدف نمی باشد، بلکه ارتقای عمل در جهت اهداف مناسب شخصی مرتبط می باشد.

در این پژوهش برای آموزش پذیرش و تعهد درمانی از روش پذیرش و تعهد درمانی هیس(2004) استفاده می‌شود. تعداد جلسات آموزش 8 جلسه می باشد، که هفته ای یک جلسه 2 ساعته برگزار خواهد شد. جدول 2. موضوعات جلسات آموزش پذیرش و تعهد

دانلود رایگان نمونه پروپوزال آماده روانشناسی

 جامعه :

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر یزد می باشند.

نمونه :

روش نمونه گیری به صورت در دسترس است. به این صورت که برای انتخاب نمونه از بین مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری که به مراکز ناتوانی یادگیری شهر یزد مراجعه کردند و واجد شرایط برای شرکت در پژوهش ( تشخیص اختلال یادگیری کودکانشان توسط پزشک متخصص و سن کودک12-7 سال) و دواطلب هستند پرسشنامه ها در اختیار آنها قرار می گیرد.

و بعد از تکمیل پرسشنامه 30 نفر از مادرانی که نمرات بالایی در پرسشنامه افسردگی و پرخاشگری کسب کرداه اند به طور تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) توزیع می شوند.

گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را به مدت 8 جلسه 2 ساعته دریافت می کنند و گروه کنترل به خاطر حفظ و رعایت مسائل اخلاقی تا پایان پژوهش در لیست انتظار باقی می مانند.

روش تجزیه و تحلیل:

جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده توسط پرسشنامه های فوق، از شاخص های و روش های آمارتوصیفی برای بدست آوردن فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، و خطای استاندارد داده ها و سپس از آمار استنباطی برای بدست آوردن تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار-22 spss استفاده خواهد شد.

 

منابع فارسی:

انجمن روانپزشکی آمریکا .(2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM-5). ترجمه یحیی سید محمدی (1393). تهران: نشر روان.

منابع لاتین:

...