روش نوشتن روش کار در پروپوزال پایان نامه روانشناسی

برای فهم روش نوشتن روش کار در پروپوزال پایان نامه روانشناسی این متن کوتاه اما کامل را مطالعه نمایید.

روش کار یک بند در پروپوزال است که شامل موارد زیر می شود:

نوع روش تحقيق (پيمايشي، كتابخانه‌اي)

روش گردآوري اطلاعات (ميداني، كتابخانه‌اي و غيره)

ابزار گردآوري اطلاعات (پرسشنامه، مصاحبه، آزمون، ...

روش تجزيه و تحليل اطلاعات...

 در اینجا یک نمونه کار برای آموزش روش تحقیق آمده است:

نمونه موضوع پایان نامه روانشناسی:

مقایسه کیفیت زندگی، رضایت زندگی و خود کارآمدی شغلیِ معلمان مراکز استثنایی با معلمان مراکز عادی مقطع ابتدایی شهرستان

 

روش كار الف: نوع روش تحقيق (پيمايشي، كتابخانه‌اي)

نوع روش تحقیق پیمایشی است. تحقیق حاضر ازنوع علی- مقایسه ای یا پس رویدادی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی مدارس عادی و استثنایی است که به روش نمونه گیری بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب می باشد.

تعداد در سطح شهرستان فیروزاباد نمونه گیری می شود. تعداد نمونه از طریق فرمول کوکران و جدول مورگان مشخص خواهدشد. و سپس متناسب با جمعیت هر طبقه نمونه را انتخاب خواهیم نمود.

ب: روش گردآوري اطلاعات (ميداني، كتابخانه‌اي و غيره):

روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی خواهد بود بدین ترتیب که پس از نمونه گیری در هر طبقه پرسشنامه ها را جهت تکمیل توسط آزمودنی ها توزیع می کنیم و از آزمودنی ها می خواهیم که به تمام سوالات با دقت پاسخ دهند مجری طرح در هنگام گردآوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه حضور خواهد داشت و با آزمودنیها در مورد هدف از اجرای این طرح صحبت خواهد کرد و ابهامات احتمالی آزمودنیها را به هنگام تکمیل پرسشنامه برطرف خواهدکرد. پس از گردآوری پرسشنامه ها، داده ها جهت تجزیه و تحلیل اماری وارد نرم فرار SPSS-17 می گردد.

ج: ابزار گردآوري اطلاعات (پرسشنامه، مصاحبه، آزمون، فيش، جدول، نمونه‌برداري، تجهيزات آزمايشگاهي و بانك‌هاي اطلاعاتي و شبكه‌هاي كامپيوتري و ماهواره‌اي و غيره):

پرسشنامه کیفیت زندگی( ( sf-36:

پرسشنامه استانداردي است كه توسط وایر و همكاران در آمريكا (1992) براي اندازه گيري كيفيت زندگي افراد سالم و بيمار طراحي شده و روايي آن در مطالعات مختلف به تاييد رسيده است و پايايي آن در ابعاد مختلف در مطالعه منتظري و همكاران در ايران و ساير مطالعات خارج از كشور حداقل73/ در بعد كاركرد اجتماعي و حداكثر 96/ در بعد محدوديت نقش گزارش شده است.

اين پرسشنامه داراي هشت حيطه شامل: عملكرد فيزيكي (10 سوال) محدوديت نقش مربوط به سلامت جسمي (4سوال) محدوديت نقش مربوط به سلامت هيجاني(3 سوال) انرژي/ خستگي(9سوال) سلامت هيجاني(4 سوال) عملكرد اجتماعي(2 سوال)درد(2 سوال) و سلامت عمومي(2 سوال) را دارا می باشد(وار،1992)

پرسشنامه رضایت زندگی(SWLS) :

پرسشنامه رضایت از زندگی توسط داینر، ایمونز، لارسن و گریفین در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. داینر خود از پیشگامان حوزه رضایت از زندگی است و نظریات بسیاری در این زمینه ارائه داده است.

این پرسشنامه دارای ۵ ماده است که هر ماده در یک طیف لیکرت از ۱ تا ۷ نمره گذاری می‌گردد. با توجه به سهولت اجرای این پرسشنامه و ویژگی‌های روانسنجی مناسب، استفاده از آن به خصوص در پژوهش‌های مرتبط با رضایت از زندگی بسیار زیاد است در نسخه اصلی پرسشنامه پایایی پرسشنامه به روش آزمون- بازآزمون82/ و پایایی به روش آلفاي کرونباخ87/ بدست آمد. (داینر، 1985) در نمونه ایرانی اعتبار مقیاس رضایت از زندگی با استفاده از روش آلفاي کرونباخ 83/ و با روش باز آزمایی 69/ به دست آمده و روایی سازه این پرسشنامه با استفاده از دو پرسشنامه دیگر مناسب گزارش شده است (بیانی،2007).

پرسشنامه خود کارامدی شغلی:

این پرسشنامه توسط ریگز و نایت(1994) ساخته شده و دارای 31 ماده و شامل چهار خرده مقیاس برای سنجش باورهای خودکارآمدی فردی، انتظار پیامدهای فردی، باورهای کارآمدی جمعی و انتظار پیامدهای جمعی می باشد. هر ماده دارای یک پاسخ پنج درجه ای از کاملا مخالف تا کاملا موافق می باشد. این پرسشنامه در ايران براي اولين بار توسط ساعي و نعامي ( 1388) ترجمه و اعتباريابي شده است.

پايايي اين ابزار در مطالعات ريگز و نايت (1994) بین85/ تا 88/ گزارش شده است. همچنین در پژوهش نجار اصل (1389) از روش تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی پرسشنامه استفاده گردید که شاخص های برازندگی تطبیقی و شاخص مجذورات خطای تقریب در حد قابل قبولی گزارش شدند در این پژوهش ضرایب پایایی این پرسشنامه به دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف محاسبه شد که به ترتیب ضرایب 57/ ، 53/ بدست امده است. شما که هنوز پژوهشی انجام نداده اید که آلفا گزارش کردید.

د: روش تجزيه و تحليل اطلاعات:

در تجزیه و تحلیل داده های توصیفی و استنباطی از نرم افزار SPSS - 17 استفاده می شود. در سطح توصیفی به میانگین و انحراف استاندارد نمرات پرداخته می شود. در سطح استنباطی از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی استفاده خواهد شد.

جهت پردازش داده ها از نرم افزار اس پی اس اس 17 استفاده شده و نتایج به صورت جداول و نمودار نمایش داده می شود.