نمونه بیان مسئله در پروپوزال نویسی رشته روانشناسی

این هم یک نمونه بیان مسئله در پروپوزال نویسی رشته روانشناسی که اگر نمی دانید بیان مسئله چگونه نوشته می شود کافی است با دقت آن را بررسی نمایید.

موضوع پایان نامه ارشد روانشناسی بالینی:

مقایسه کیفیت زندگی، رضایت زندگی و خود کارآمدی شغلیِ معلمان مراکز استثنایی با معلمان مراکز عادی مقطع ابتدایی شهرستان ...

بيان مسأله (تشريح ابعاد، حدود مسأله، معرفي دقيق مسأله، بيان جنبه‌هاي مجهول و مبهم و متغيرهاي مربوط به پرسش‌هاي تحقيق، منظور تحقيق) :

امروزه اهميت آموزش و پرورش بر هيچ كس پوشيده نيست، سرمايه ي امروز و آينده ي ماست، سرمايه اي كه نمي توان قيمتي بر آن نهاد و همان چيزي است كه بشر را از عصر تاريكي و جهل به عصر روشنايي و نور سوق بخشيده است (يونسكو ،به نقل از نوري ،1388).

بنابراين معلمي يكي از مشاغل مهم و اساسي هرجامعه اي محسوب مي شود. مسئوليت هدايت و پرورش يك نسل بر عهده معلمان جامعه است(زارعی،1381). واژه کار از نظر هدف و مفهوم در طول زمان تکامل گسترده اي یافته است. امروز، کارتنها یک ابزار یا وسیله اي ساده براي امرار و معاش نیست، بلکه فرایندي چند عاملی است که انسان به عنوان مرکز ثقل و محرك آن قرار گرفته است(مرزوقی،2013).

کیفیت زندگی معلمان به عنوان یک شاخص مهم وموثر در آموزش، توجه مجریان و پژوهشگران تعلیم وتربیت را به خود جلب کرده است (ژانگ ،2007). رضایت شغلی معلمان یکی از عوامل مهم و مؤثر براي ارتقاء حفظ و نگهداشت معلمان در شغلشان می باشد (کاملی، 2004) و فداکاري، علاقمندي و تعهد در مسئولیت کاري را ممکن می سازد (تسنیم،2006).

اما از جمله گروهی که کمتر بر کیفیت زندگی، خود کار امدی شغلی و رضایت زندگی آن ها توجه و کار شده است، معلمان دانش آموزان با نیازهاي ویژه است. تعریف واژه "معلمان دانش آموزان با نیازهاي ویژه" به دلیل عدم وجود تعریف دشوار است. به صورت کلی می توان گفت:

معلمانی هستند که با دانش آموزان با معلولیت هاي مختلف جسمی و ذهنی سر و کار دارند. به همین جهت آموزش هاي لازم را با استفاده از روش هاي خاص در زمینه خواندن و نوشتن و حساب کردن جهت تسهیل در برقراري ارتباط با محیط زندگی دانش آموزان با نیازهاي ویژه به کار می گیرند. معلمان به عنوان نیروي انسانی و مجریان برنامه هاي آموزش و پرورش، رکن اساسی به شمار رفته وعملکرد آنان تحت تاثیر موفقیت آنان قرار دارد.

لذا بررسی کیفیت زندگی رضایت زندگی و خود کار آمدی آنها از اهمیت ویزه ای برخوردار است. کیفیت زندگی بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی در سال 1996 عبارت است از پندار های فرد از وضعیت زندگی خود با توجه به فرهنگ و نظام ارزشی که در آن زیست می کند.(اندریدز،2007 ) کیفیت زندگی شامل همه ابعاد زندگی است و فقط محدود به بعد سلامتی نمی شود( منصوریان ، 2007).

کیفیت زندگی شامل الگوی عمل و واکنش فرد است . کیفیت زندگی نوع خاص واکنش فرد در برابر موانع و مشکلات زندگی است . امروزه کیفیت زندگی و اهمیت آن بصورت یکی از مسائل مهم روانشناختی درآمده است . انتخاب کیفیت زندگی چه آگاهانه و چه ناآگاهانه آینده فرد را رقم می زند( شفیع آبادی ، 1380 ).

کیفیت زندگی مفهومی پویا و وسیع تر از سلامتی است ( عبدالهی و محمدپور ، 1384 ) بر طبق مدل سلامتی ، کیفیت زندگی مطلوب باید چند بعد فیزیکی ، عاطفی – روانی ، اجتماعی ، معنوی و شغلی را در بر گیرد. امروزه با پیدایش و گسترش روانشناسی سلامت و روانشناسی مثبت ، نگرش درباره اختلافات ، از چارچوب پزشکی و مدل تک عاملی خارج شده و محققان معتقدند که بهتر است شکل گیری و گسترش اختلالهای روانی را بحساب سبکهای زندگی معیوب و کیفیت نازل زندگی افراد گذاشت و در درمان باید به دنبال اصلاح و تغییر در کیفیت زندگی و گسترش توانمندیها و ایجاد رضایت از زندگی و بهزیستی در افراد و جوامع بود ( سلیگمن ، 2000 ).

فرل شغل را یکی از عوامل موثر در کیفیت زندگی می داند، از سوی دیگر کار منبع مهمی برای امرار معاش و احراز موقعیت های اجتماعی است در عین حال می تواند منجر به نارضایتی و تحلیل قوای جسمانی نیز گردد( منتظری، 2006).

همچنین بندورا بر اين باور است كه خودكارآمدي مهم ترين عامل تعيين كننده فعاليت هايي است كه ما بر مي گزينيم و نيز عامل تعيين كننده شدتي است كه ما اعمالمان را انجام مي دهيم (هرگنهان و السون ،1386).

خودكارآمدي از نظريه شناخت اجتماعي آلبرت بندورا، مشتق شده است كه به باورها يا قضاوت هاي فرد به توانايي هاي خود در انجام وظايف و مسئوليت ها اشاره دارد (بندورا، 1997) باورهاي خودكارآمدي پيش بيني ساده رفتار نيست و با «مي خواهم ا نجام دهم» كاري نداشته بلكه با اين عبارت كه « مي توانم انجام دهم» سر و كار دارد (ذبيحي حصاري،1384).

بندورا براي ايجاد و تغيير نظام باور خودكارآمدي چهار منبع مهم تشخيص داده است كه عبارتند از :

الف) تجربه هاي موفق يا مستقيم

ب) تجربه هاي جانشيني

ج ) ترغيب كلامي يا اجتماعي،

د) حالات عاطفي و فيزيولوژيك (نقل از عبداللهي،1385)

خودكارآمدي نقش تعيين كننده اي بر خودانگيزشي افراد دارد . زيرا باورخودكارآمدي بر گزينش اهداف چالش آور به ميزان تلاش و كوشش در انجام وظايف، ميزان استقامت و پشتكاری در رويارويي با مشكلات و ميزان تحمل فشارها اثر مي گذارد (بندورا،2000).

رضايت از زندگي هدف برتر زندگي افراد بشر است که زمينه اي مناسب و مطمئن براي پيشرفت و دستيابي به مراتب بالاتر فراهم مي کند، به بياني ديگر رضايت از زندگي عامل شکوفايي و موفقيت افراد است.

مطالعات متعدد نشان داده اند که عوامل مختلفي از جمله عوامل فردي مي توانند بر رضايت از زندگي افراد تاثير بگذارند(میر فرهادی، 1390) در برخی کارهاي ان کن، رضایت از شغل و رضایت از تندرستی (نایبی،1375) در اثري دیگر ابعاد رضایت از زندگی عبارت جام شده ابعاد رضایت از زندگی عبارت اند از : رضایت از زندگی خانوادگی، رضایت از خود، رضایت از دوستان ، رضایت از خانواده ، رضایت از محیط زندگی ، رضایت از محیط کار (در موردخاص تحقیق، مدرسه) (عظیمی،1382).

در اثري دیگري ابعاد رضایت از زندگی از جنس رضایت نیست ، مثلاً رغبت به زندگی، تناسب میان اهداف دست یافته با آرزوها، شاد بودن و نگاه مثبت داشتن، ثبات قدم و شکیبایی و تصور از خود به لحاظ زیستی ، روانی و اجتماعی(آدامز، 1969).

اباذري و همکارانش ( 1383) در یک اثر پژوهشی براي رضایت از زندگی سه بعد رضایت مالی، رضایت فردي و رضایت اجتماعی- سیاسی را در نظر گرفته اند. به هر حال هدف از انجام این پژوهش بررسی مقایسه کیفیت زندگی ، رضایت زندگی و خود کارآمدی معلمان مراکز استثنایی با مراکز عادی در سطح شهرستان فیروزاباد و در مدارس دوره ابتدایی می باشد.