خواندن
 بدلیل استفاده شما از منابع مختلف نوشتاری، شما باید تکنیک مناسبی را برای خواندن مفاهیم در کمترین زمان را یاد بگیرید، یعنی همانطور که نیومن (۱۲۰۱۹۸۹) ارائه کرده است،

یادگیری تکنیک اینکه چگونه "اصل مطلب را از دل پایان نامه بیرون بیاوریم" یا چگونه" لب کلام" را به طور موثر و سریع در بیاوریم را فرا بگیرید این امر شما را قادر خواهد ساخت که تا کار خود را در میان انبوه وسیعی از اطلاعات به راحتی انجام دهید.

بر طبق فیر برین و وینچ (۱۹۹۱: ۱۴-۷) خواندن شامل:
 1. پیدا کردن معنا در متون نوشتاری
 ۲. معنی تحت اللفظی، استباط و ارزیابی درک مطلب متون و
 ۳. خواندن با روشهای متفاوت می باشد.

همچنین گرانتر و کیعلمن (۱۹۹۲: ۱۰۵-۱۲) اهداف شما را از خواندن تعیین می کنند:
 ۱. بازنگری متون
 ٢. از راهنمایهای متن پایان نامه و دیکشتری برای فهمیدن لعات جدید استفاده کنید
 ٣. ایده های مهم را در فصل پایان نامه شناسایی و مشخص کنید
 ۴. تشخیص دهید که نویسندگان چگونه ایده ها را سازمان بندی و گسترش داده اند
 5. لغات و عبارت جدیدی را که روشها و مدلهای سازمان بندی و توسعه ایده ها را شرح می دهد شناسایی کنید.
6. مهارت های درک مطلب را برای فهم لغات و اطلاعات متن پایان نامه بکار برید.

در صورت نداشتن تکنیک مناسب، خواندن سریع متن پایان نامه آسان صورت نمی گیرد. خواندن نظامند به منظور درک کامل متن پایان نامه نیاز به تلاش فراوان دارد و ممکن است بسیار وقت گیر باشد، احتمالا شما می توانید میانبرهای برای دستیابی قسمت ها با عبارتی که در متن پایان نامه برای شما جالب می باشد را پیدا کنید و این کار، شما را قادر خواهد ساخت که از روشهایی استفاده کنید که زمان خواندنتان را به طور مؤثرتری بهبود بخشد. به همین دلیل از تکنیک های افزایش سرعت در خواندن و درک سریع مطالب بهره مند شوید (فيربيرن و وینچ ، ۱۹۹۱ : ۲۱-۱۴)، (گرانتر وکیلمن : ۱۹۹۲ :۱۰۳-۱۲): (قیر یمن و مید، ۱۹۹۳) اسمیت و اسمیت، ۱۹۹۴: ۵۳۰۸۹)، (نیومن، ۱۹۸۹: ۱۴-۱۲).

شیوه صحیح مطالعه مطالب به شما کمک خواهد کرد: ۱- زمان مطالعه را کاهش دهید ۲- میزان یادگیری را افزایش دهید. کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است در این روش شما بعد از درک مطالب به صورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید روش های مطالعه ذیل پیشنهاد می گردد:
1-سطحی خواندن
 این فرایند شامل نگاه سریعی به پایان نامه و مطالعه فقط برخی از قسمتها مانند محتوا، سرفصل پایان نامه، مقدمه و نتیجه گیری است ، این تکنیک روشی سریع بوده و شما را با چاپ پایان نامه آشنا می کند و می توانید گزارشات مکتوب و مرتبط را تعیین نموده و یا اطلاعات و ایده های خاص خود را بیایید.
۲ - اسکن کردن :
شامل جستجوی سریع نکات مهم است مانند شماره صفحه عنوان با واژگان کلیدی، در این روش شما از تمام موارد عبور می کنید و فقط موضوعی را که به دنبال آن هستید بدست می آورید، برای مثال وقتی شما به دنبال شماره تلفنی در دفترچه تلفن می گردید، شبیه همین فرایند را دنبال می کنید
 ٣- مطالعه
برای درک مفاهیم شامل مطالعه فصل پایان نامه، عبارات و مقالات برای درک کلیه ایده ها و مسائل پایان نامه است. می توانید این کار را چند بار تکرار کنید و یا به طور خلاصه از آن چکیده ای تهیه نمایید.
 ۴- مطالعه
 کلمه به کلمه برخی مواقع لازم است که هر کلمه را نیز به صورت دقیق بخوانید به طور مثال در هنگام مطالعه سوالات امتحان و با اجرای یک دستورالعمل ، چنین فرآیندی رخ می دهد.
۵- مطالعه برای سرگرمی

در این نوع مطالعه، شما آرامش دارید و از مطالعه لذت می برید مانند مطالعه یک داستان.
اسمیت و اسمیت (۱۹۹۴) روش دیگری را برای خواندن پیشنهاد می دهد که به شرح ذیل قيد شده است: ۱) بررسی دقیق با استفاده از واژگان کلیدی و عیارات کلیدی ۲) استفاده از عناوین برای حضور در درک محتوای عبارات ۳) تعیین محتوای متن پایان نامه با نگاه کردن به اولین جمله هر پاراگراف

نیومن (۱۹۸۹: ۱۴-۱۲) شیوه های خواندن را به ۴ مرحله تقسیم می کند.
 مرحله ۱
سعی کنید درک سریعی از پایان نامه و سوالاتی که مولف در صدد پاسخگویی به آن بوده بدست آورید و بفهمید پایان نامه چگونه ساختار بندی شده و چگونه سوالات و پاسخ ها در کنار یکدیگر قرار داده شده است همچنین می توانید نگاهی کلی داشته و پیشگفتار را همراه با فهرست و ضمیمه مورد بررسی قرار دهید .سپس درک کلی از پایان نامه و ساختار آن بدست آورید.
مرحله ۲
اگر می خواهید بررسی کنید که آیا پایان نامه با موضوع تحقیق شما مرتبط است یا خیر، باید سوال یا سوالاتی را در نظر گرفته و با توجه به پایان نامه به آن پاسخ دهید و بدین ترتیب می توانید اطلاعات مورد نیاز را بدست آورده و تا جایی که ممکن است در وقت صرفه جویی کنید و لازم نیست کل پایان نامه را مطالعه کنید . در این مرحله باید دیدگاه فعال و تحلیلی داشته باشید .
مرحله ۳
بعد از فرمول بندی سوالات مهم، می توانید با توجه به پایان نامه به آن پاسخ دهید . پایان نامه را مجددا بازبینی نمایید. بدین ترتیب قسمتهایی از پایان نامه را می یابید که سوالات شما در آن قرار گرفته است . شما باید به سئوالات و نتایجی که مولف بدست آورده توجه کنید و درک کنید که مولف چگونه به این نتایج رسیده است . بنابراین باید شواهد را در کنار هم قرار داده و تلاش کنید اعتبار آنها را بررسی کرده و ساختار مباحث را تعیین کنید و البته مواردی نیز وجود دارد که نتایج مورد تایید قرار نمی گیرد و با وجود ندارد و نتیجه ای حاصله شده است.
مرحله 4
فرض کنید که اطلاعات کاملی از یک گزارش مکتوب دارید، باید داده های خود را در یک فرم یادداشت کرده و سپس آنها را بازبینی نمایید . بدین ترتیب می توانید در صورت نیاز از آنها کمک بگیرید . برای این کار راههای مختلفی وجود دارد که در ادامه این فصل پایان نامه توضیح داده خواهد شد.
مهارت های خواندن را با بررسی مقالات امتحان کنید .

اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب کرده و آنچه را که تا کنون نخوانده و تصور می کنید اطلاعات مفیدی در آن است کنار هم جمع کرده و به شیوه های ذیل بخوانید:
 ۱ ابتدا نگاه دقیقی به متن پایان نامه انداخته و نکات مهم آن را یاد داشت کنید بعد محتوا و چکیده متن پایان نامه را بررسی کرده و سرفصل پایان نامه ها و بخش های آخر هر پاراگراف را ارزیابی کنید تا نتیجه گیری کنید . کل واژگانی که می نویسید نباید بیش از ۲۰ کلمه باشد ولی اطمینان حاصل کنید که هر یک دقیق بوده و سازماندهی کاملی دارند و می توانید بعد از آن استفاده کنید.
 ۲ سپس دو مفهوم مهم را که تصور می کنید در مقاله بیشتر مورد اشاره بوده انتخاب کنید .سپس متن پایان نامه را با چشم اسکن کرده و در مورد آنچه در خصوص این دو مفهوم در پایان نامه آمده، یادداشت بردارید
۳ اکنون یکی از عناوین را انتخاب کرده و آن را دقیق بخوانید و از جزئیات آن یادداشت بردارید باید ۱۰ جمله کوتاه نوشته و کلیه اطلاعات را پوشش دهید.
 ۴ در انتها ، پاراگراف أخر را به دقت بخوانید .نتایج مهم را مشخص کنید این مطالب چه تاثیری بر ذهن شما داشته است؟
 ۵ نوع دیگر خواندن مطالعه برای سرگرمی است می توانید بدون تمرین کردن یک متن پایان نامه را مطالعه کرده و لذت ببرید.
بهتر است از طریقه مطالعه یک متن پایان نامه قبل از شروع آن آگاهی داشته باشید و شیوه خواندن را با توجه به جزییات و اهمیت موضوع با صرفه جویی در زمان به وسیله روش اسکن مطالب اطلاعات لازم را مشخص کنید، تصمیم درست قبل از شروع مطالعه در دست یابی به اطلاعات مفید به شما کمک می کند یادداشت برداری با واژگانی که خاص خود فرد هستند از اهمیت زیادی برخوردار است به دلیل اینکه نشان می دهد که شما درک کاملی از متن پایان نامه مرجع بدست آورده اید بدین ترتیب اطلاعات نیز بهتر در حافظه شما باقی می ماند و هنگامی که بخواهید دوباره نکته ها را مطالعه کنید، کلمات مناسب خودتان را بهتر درک خواهید کرد.


یادداشت برداری
دلایل یادداشت برداری
 به خاطر داشته باشید که یادداشت برداری به معنای محدود کردن تهیه یک بلکه در سخنرانی، کنفرانس، مصاحبه و موارد دیگر نیز کاربرد دارد گزارش مکتوب نیست
کمک به شما در یاداوری مسائل :
می توانید کل مقاله، پایان نامه و با مباحث ذهنی خود را به کمک یادداشت هایی که مطالب با اهمیت را یادآوری می کند از تو بازیابی کنید
کمک به ثبت دائم برخی موارد :
به کمک این روش یادداشت برداری هر لحظه می توانید از جلسات بحث و گفت و گو، سخنرانی و یا یک مصاحبه به جمع بندی مسائل بپردازید
کمک به برنامه ریزی با کمک یادداشت ها :
یادداشت برداری روش مناسبی برای شروع یک پروژه و با یک نوشته می باشد . شما می توانید نکات مهمی که باید انجام دهید را یادداشت کنید مثل نام پایان نامههایی که باید مطالعه کنید و ...
 ایجاد نظم :
با یادداشت برداری می توانید فرصت مناسبی برای مرتب کردن اطلاعاتی که برای تحقیق لازم دارید بدست آورید . بدین ترتیب کار شما ساده تر می شود .
 کمک به درک آنچه یاد گرفته اید:
 نوشتن بسیاری از موارد به فکر کردن بهتر کمک کرده و در یادآوری نیز موثر است .
 کمک جهت تمرکز بیشتر:
اگر تنها به صحبت های دیگران گوش کنید ذهن شما دچار تداخل و جزئیات را فراموش می کند ولی اگر یادداشت بردارید، ذهن شما در گیر و فعال باقی خواهد ماند.
 استفاده از یادداشت ها توسط دیگران :
ممکن است بخواهید یادداشت های خود را در اختیار دیگران قرار دهید تا از آن استفاده کنند . در هنگام یادداشت برداری در مورد اینکه چه زمانی؟ چه اطلاعاتی در چه مواردی استفاده خواهد شد فکر کنید و در مرحله بعد شروع یادداشت برداری کنید. یادداشت برداری های اتفاقی موجب بی ارزش شدن منابع شما و برهم ریختگی تحقیق شما می شود .
اصول طلایی یادداشت برداری
1-    مشخص کردن اهداف
 ۲ - یادداشت برداری بر روی کاغذ های هم شکل
۳- یادداشت برداری دقیق گزارش و منابع تحقیق بصورت ذکر نام مولف، تاریخ چاپ، عنوان پایان نامه مقاله، کنفرانس، سخنرانی و موارد دیگر همراه با شماره صفحه ارجاعی بردارید ، کاتالوگ های پایان نامهخانه و اطلاعات دیگر نیز به تعیین محل مقالات و پایان نامهها کمک می کند.
 ۴ - یادداشت عنوان فصل پایان نامه با سخنرانی برای کمک به ارائه ایده های مهم در مورد متن پایان نامه
 ۵-یاداشت برداری از ایده ها ، پشنهادات و نکات مورد استفاده
 ۶ - جمع بندی مطالب یادداشت شده

دانلود فایل pdf این مقاله