یافتن مشکل و آغاز پژوهش:
یکی از اولین کارها در یافتن موضوع تحقیق، یافتن یک سوال می باشد، یک بحث لاینحل، یک خلاء در دانش با یک نیاز نافرجام در میان موضوعات انتخاب شده.

«مسئله» کلید انتخاب موضوع پایان نامه


 تحقیق نیازمند آگاهی از اطلاعات موجود در موضوع و یک ذهن سوأل گر کنجکاو می باشد.

اگرچه شما در خواهید یافت که دنیا مملو از سوال ها و مشکلات حل نشده است، ولی همه آنها موضوع مناسبی برای تحقیق نیست.

پس شما باید کدامیک را جستجو کنید که بتواند به یک مسئله تحقیق مناسب برسد؟
در ذیل لیستی از موارد مورد نیاز ذکر گردیده است
 - باید موضوع تحقیق بیشترین علاقه را در محقق ایجاد کند. بدلیل اینکه فرد چندین ماه را برای بررسی این مشکل سپری خواهد کرد یک علاقه پر نشاط دلیل خویی در جهت میل به اتمام کار ایجاد می کند
 - مشکل باید مهم باشد. ارزش ندارد که وقت و انرژی را برای تحقیق بر روی یک مسئله بی اهمیت و یا مسئله ای که قبلا در جایی دیگر بر روی آن کار شده است، بگذاریم.
 - مسئله تحقیق باید کاملا مبسوط باشد. شما می توانید یک وسعت خیلی زیاد را به صورت سطحی پوشش دهید، ولی هر چقدر محدوده را کوچتر کنید، مطالعه جامع تر خواهد شد. شما باید همچنین هزینه سفرهای ضروری و سایر مخارج را هم در نظر بگیرید.
 - باید بتوانید اطلاعات مورد نیاز در مورد مسئله تحقیق را به دست بیاورید. نمی توانید تحقیقی را انجام دهید که به دلایل مختلف از جمله کمبود مراجع تحقیقی و یا عدم همکاری مناسب سازمان ها و افراد در جمع آوری اطلاعات قصور کنید.
شما باید بتوانید نتایج مربوط به مسئله را ترسیم کنید. هدف از پرسش یک سوال پیدا کردن یک جواب است. مسئله باید چیزی باشد که تحقیق بتواند برای آن راه حل هایی پیشنهاد بدهد.

 

شرایط بیان مسئله


 - مسئله تحقیق می بایست شفاف و مختصر بیان گردد. یک جمله دقیق و کاملا رسا، به گونه ای که برای هر کسی قابل فهم باشد، به طور نرمال باید بتواند دقیقا آن چیزی که مسئله است همان را شرح دهد - دست یابی به نتایج در یک تحقیق کار آسانی نیست و احتیاج به زمان لازم برای انجام کار دارد در این مرحله می بایست بدانید به دنبال چه هستید و چه امکاناتی در سیر مراحل تحقیق لازم است.
مسئله می تواند با یک ایده بکر یا بوسیله درک یک مشکل به وجود بیاید. ما با مشکلات زیادی در ارتباط با اجتماع مواجه هستیم، محیط اطراف، محل تحصیل و غیره، که بسیار از آنها به سادگی قابل فهمند.
 برای مثال مشکلات اجتماعی مانند فقر، جنایت، مسکن نامناسب، کار سخت، مشکلات تکنیکی مانند نقصان در طراحی، مشکلات سازمانی مثل ورشکستگی های شغلی و با محدود کردن دامنه مشکلات می توانیم مسئله ای که قصد بررسی آن را داریم مشخص کنیم. (پارسونز ،۱۹۷۳).

منظور از بیان مسئله در تحقیق چیست؟
برخی از اشتباهات رایج دربیان مسئله :


 شایسته است در این مرحله از برخی اشتباهات رایج که هنگام انتخاب مسئله تحقیق پیش می آید آگاه شوید، این اشتباهات عمدتا برخاسته از ضعف در درک ضرورت برای تفسیر اطلاعات در پروژه تحقیق می باشد در اینجا چهار اشتباه معمول را یادآور می شویم
انتخاب یک مشکل با این دلیل که خلاء اطلاعاتی را پر کند. همه ما از شانسی که در یادگیری بیشتر به ما رو می کند، استقبال می کنیم. ولی اهمیت تحقیق روشنگری شخصی نیست، بلکه یک برقراری ارتباط با اطلاعات عمومی است. هر کسی می تواند مشکلی را پیدا کند که مستلزم جمع آوری اطلاعات است، ولی این امر یک کوشش مضاعف را برای پیدا کردن آن موردی که نیازمند آنالیز اطلاعات و نتیجه گیری حاصل از آن می باشد، طلب می کند که مورد توجه و علاقه بیشتر نیز می باشد.
نظم بندی یک مسئله که فقط مبتنی بر مقایسه دو یا سه سری از اطلاعات. یک مقایسه بین یک سری از اطلاعات و یا محفوظات ممکن است صفحات زیادی را پر کند (مثلا میانگین سن ازدواج در طول قرنها)، ولی بدون هیچ کوششی برای بیرون کشیدن موارد جدید از درون اطلاعات، در این حالت فعالیت تحقیقی وجود نخواهد داشت.
مسئله باید هدف نهایی از مقایسه چندین منابع را به طور واضح بیان کنند
چینش یک مسئله به ترتیب درجه ارتباط بین دو سری از اطلاعات، مقایسه دو سری از اطلاعات برای یافتن یک ارتباط ظاهری بین آنها (مت میانگین سن ازدواج و بزرگی فامیل) ممکن است کار جالبی باشد، ولی نتیجه تنها یک عدد است و یک ارتباط علت و معلولی را نشان نمی دهد. این عدد با ضریب ارتباط هیچ چیز را در مورد نوع ارتباط آشکار می سازد و این سوال به ذهن می رسد که چی؟
طرح ریزی سوالی که پاسخ آن می تواند بله یا خیر باشد. برای وسعت دادن به اطلاعاتمان از دنیا نیازمندیم که بدانیم چرا چیزها همین طورند که هستند و چطور کار می کنند. یک بله خیر به عنوان راه حلی برای مسئله با پرهیز از تحقیق برای یافتن دلیل بله یا خیر بودن.

منظور از بیان مسئله در تحقیق چیست؟
تمرین بیان مسئله :


 جملات کوتاهی که در زیر آمده است و به عنوان مسائل تحقیقاتی مد نظر می باشد را ملاحظه بفرمایید و تصمیم بگیرید که آیا برای دانشجویی، مثل خود شما، طرح قابل اجرایی هستند که بعنوان یک موقعیت تحقیقی و یا یک طرح پژوهشی آن را بپذیرد. ابتدا با بله، خیر یا احتمالا پاسخ دهید. سپس اگر فکر می کنید که مسئله تحقیق قابل اجرا نیست و یا مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، دلایل خود را به طور خلاصه بیان کنید.


 تحقیق در مورد تاریخچه تونل سائل: بررسی مقایسه ای بین عملکرد مدارس در دانش آموزان ۱۹ ساله سرتاسر اروپا بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰
اثرات والدین به کار بر روی شیوه مواجه فرزندانشان با تکالیف مدرسه.
 ارتباط دما، رطوبت و جابجایی هوا در خنک سازی عرق بدن انسان
 اثرات کاربرد عینک با کیفیت های مختلف با یک، دو و یا سه شیشه
 دریافت وام های خارجی برای کشور های جهان سوم چه محاسن و معایبی دارد.
 تحقیق در مورد اینکه بهبود بیماران در بیمارستان تا چه میزان به رنگ های محیط اطرافشان وابسته است و چگونه به اثرات سطوح مختلف نور بعد از جراحی های بزرگ واکنش نشان می دهند.
 یک بررسی برای تشخیص و ارزیابی دلایل سندرم ساختمانهای نامناسب، به منظور نشان دادن روشهای ممکن برای پرهیز از بروز این سندرم در ساختمانهای جدید تأثيرات سیاست های باجگیری و مالیات محلی در بخش اداره بازرگانی لندن.
 بررسی مفاهیم اقتصادی برنامه افزایش اجاره بها و فروش ارزان خانه در چین.
 همانطوری که مشاهده می کنید، برای بررسی مسئله مناسب تحقیق در ناحیه موضوع انتخابی به صورت مجزا به اندیشه و دانش بسیار نیازمند می باشید. مگر اینکه شما از قبل جزئیات مخصوص مسئله تحقیق خود را شناسایی کرده باشید ( و این احتمالا در ادامه ی تحقیقی است که قبلا انجام داده اید، همچنین شما مستلزم به محدود کردن مسئله ای خاص از حیطه گسترده تری از مسائل هستید
راهنمایی هایی در بررسی و تعیین مسائل بوت و همکاران

 

مراحل بیان مسئله


مراحلی را در طرح ریزی مستله تحقیق پیشنهاد کرده اند که به شرح ذیل می باشده اعلاقه در حوزه مسئله محدود کردن علاقه به یک حوزه قابل قبول
بررسی موضوع تحقیق از چند بعد مختلف
ذکر دلیل منطقی در بررسی موضوع مورد نظر
در ابتدا در چارچوب دانش کلی می بایست حيطه موضوع مورد نظر مشخص شود.
به عنوان مثال، پارکهای درون شهری، مقررات ساختمانی و حفاظت از بناهای تاریخی می توان اشاره کرد.
متعاقيا، هدف شما باید در چار چوب ایده یا مسئله محدود گردد تا زمانیکه به یک مسئله ی بسیار خاص تبدیل گردد.
برای پی بردن به موضوعاتی که از قبل در این باره نوشته شده، و نپر تحقیقاتی که تا کنون انجام گرفته است همچنین بیان این نکته که کدام قسمت نیاز به کار بیشتری دارد و در کدام قسمت موضوعات بحث برانگیز همچنان باقی مانده است نیاز مند به مطالعات زمینه ای بسیار هستید.
باید سه سؤال را هنگامی که در گیر مرحله ی مقدماتی کار تحقیق می شوید به خاطر بسپارید.
ابتدا انگیزه ی شما از انجام این تحقیق چیست؟
 انگیزه اصلی باید کنجکاوی در مورد نتایج تحقیق باشد، بی شک انگیزه ی دیگر تکمیل نیازمندی های پایه ای تحقیق می باشد. همچنین یادگیری مراحل تحقيق که دانش کاربردی است و می تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
 احتمالا انتخاب مسئله تحت تأثیر این عوامل انگیزشی قرار می گیرد سؤال دوم این است که شما چه علایق، تجربیات با مهارت هایی مرتبط در رابطه با این موضوع می توانید ارئه دهید؟ بدیهی است، اگر می خواهید بر روی موضوع تحقیق خود به مدت یک سال یا بیشتر با رضایت خاطر تمرکز کنید؛ علاقه مندی به موضوع امری ضروری است.
اگر چه تجربیات و مهارت ها در موضوع لازمه ی تحقیق در آن زمینه نمی باشد اما در مرحله ی ابتدایی جمع آوری اطلات موثر است در نتیجه شما با متون و حیطه های بالقوه مسئله آشنا خواهید شد. سومین سؤال این است که شما می خواهید چه چیزی را ارائه دهید؟
به عنوان یک تحقیق با توجه به محدودیت زمانی خود اولویت اصلی شما ارائه ی نظریه ی قابل توجیه یا یک گزارش تحقیقی سودمند می باشد. اگر شما دانشجوی رشته تحقیقات هستید، باید نیازمندی های دانشگاه یا دانشکده ی خود را در مورد خصیصه موضوعات مناسب تحقیق که در آیین نامه ها منتشر شده است، بررسی کنید.
ممکن است ایده ی خوبی باشد اگر این کار را هم اکنون انجام دهید. شما در کتابخانه جدید ترین این نامه های تحقیق دانشکده ای را خواهید یافت. اگر شما در حال انجام پایان نامه هستید که بخشی از واحد درسی شما می باشد برای راهنمایی بیشتر یاداشت های همان واحد درسی را بررسی کنید. همچنین اگر در حال انجام پروژه می تحقیقی سرمایه گذاری هستید باید یا نیازمندی های احتمالی سرمایه گذاری و نیز سیاست سازمانی که برای آن کار می کنید آشنا باشید.


مسائل جانبی تحقیق:


حل مسائل تحقيق بدون تقسیم کردن آنها به مسائل کوچکتر بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن می باشد. در هنگام طرح ریزی مسئله، جملات کوتاه می تواند مدارکی دال بر وجود مسائل جانبی بدهد. مسائل جانبی باید چار چوب کار را توضیح دهد و روی هم رفته باید تمام مسائل را که خلاصه ای از مسئله ی اصلی می باشد را شناسایی کند. بر طبق نظر بوت و دیگر نویسندگان شما می توانید سوالات خود را به منظور شناسایی مسائل جانبی به واسطه ی نگاه کردن به موضوع خود از چهار بعد زیر سازمان بندی کنید. بخش های موضوعتان چیست و عضو کدامین بخش وسعيتری می باشد؟ تاریخچه موضوعتان چیست و عضو کدامین تاریخچه جامعتر می باشد؟
چه نوع طبقه بندی هایی در آن می توان پیدا کنید و به چه طبقه بندی وسیعتری از مسائل تعلق دارد؟ برای چه موضوعی مناسب می باشد؟ و برای چه موضوعی می توانید از آن استفاده کنید؟


بازنگری مجدد متون


 بازنگری دقیق تر متون به دنبال طرح ریزی مسئله تحقیق می آید. هدف این باز نگری آگاهی پیدا کردن در باره ی یک یا چند جنبه ی مسئله تحقیقاتی که قبلا انجام شده می باشد به همین دلیل با بررسی مقایسه ای که دارید پیشینه پژوهشی مرتبط را ارزیابی می کنید. جمع آوری ایده ها به منظور چگونگی گرد آوری اطلاعات بررسی روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق در باره ی ابزارهای که از آنها استفاده می شود. ارزیابی موفقیت طرح های گوناگون تحقیق که از قبل انجام شده است. آشنایی با تکنیک های بازنگری متون، نگهداری اطلاعات و بازیابی اطلاعات در مقالات بعدی کاملا توضیح داده شده است.
مثال:
برای تمرین آنچه که تا کنون در باره ی ویژگی های مسئله تحقیق یاد گرفته اید و یا اینکه چگونه باید  آن را ارائه دهید، در اینجا قسمتی از طرح پیشنهادی تحقیق که نوشته ی یک دانشجوی دکترا می باشد، موجود است. که هدف آن نشان دادن اهمیت و توضیح دقیق و مختصر اطلاعات زمینه ای مرتبط به مسئله مورد تحقیق می باشد. بدیهی است در این مرحله شما نیازی به نوشتن متنی با این جزئیات ندارید.
هدف از این تمرین این است که شما این نوشتن را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که چطور یک مسئله تحقیقی را می توان از داخل یک متن به گونه ای انتخاب، شناسایی و توصیف کرد که خوانندگان را متقاعد کند که این پروژه هم ارزشمند و هم قابل اجرا می باشد.

بعد از مطالعه طرح تحقیق زیر، گزارش را با معیارهای زیرین بررسی کنید.
1-    آیا مسئله تحقیق واضع بیان شده است؟ در باره ی چه چیزی می باشد؟ آن را به صورت مرتب و با جزئیات دقیق یاداشت کنید. و در صورت واضع نبودن سعی کنید که بفهمید تقریبا در باره ی چه موضوعی می باشد و سپس آن را خلاصه کنید.
۲- آیا به نظر می رسد که مسئله به صورت طبیعی از سؤالات و اطلاعات زمینه ای منشاء گرفته است؟ موضوع اصلی بحث را که به مسئله منجر می شود خلاصه کنید. اگر مشکلی در پیدا کردن بحث ها و اطلاعات زمینه ای مرتبط دارید توضیح دهید که در کجا این کمبودها دیده می شود.    
 3-آیا مسائل جانبی در آن بیان شده است؟ اگر چنین است آنها چه می باشند؟ آنها را به صورت مرتب و با جزئیات دقیق یاداشت کنید. آیا آنها واقعا قسمتی از مسئله ی اصلی را تشکیل می دهند؟
4-    آيا تحقیق پیشنهادی در چار چوب محدود شده است؟ این محدودیت ها چه می باشد؟ اگر به جنبه های متفاوت تحقیق مانند : زمان، مکان وغيره فکر می کنید، این به شما کمک خواهد کرد؟
5-    أيا محقق بیان کرده است که از چه مدل روش تحقیقی استفاده خواهد کرد؟ اگر چنین است، خلاصه ای درباره ی فعالیتهای تحقیقی که در حال انجام است بنویسید.
6- آیا هیچ اشاره ای به اهمیت این تحقیق شده است؟ اگر به این موضوع اشاره شده است چگونگی آن را توضیح دهید؟
آیا مراجع، مباحث متون یا تحقیقات مرتبطی که توسط دیگر محققان انجام شده است وجود دارد؟ اگر چنین است، کدام یک موجود می باشد؟

منظور از بیان مسئله در تحقیق چیست؟
طرح تحقیق:


 بررسی محل زندگی گروهی، جوانانی که از نظر جسمی ناتوان می باشند. هدف این تحقیق بررسی انواع متفاوت محل زندگی گروهی که برای افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند طراحی شده است، و نیز ارزیابی کارایی آنها در فراهم کردن نیازهای زندگی مستقل برای جوانانی است که شدیدأ معلول، هستند. ویژگی که در پس جدا سازی افراد معلول وجود دارد این است که افرادی که قادر به اداره ی زندگی خود نمی باشند، معقولانه است که در سازمان هایی پذیرفته شوند که بتوانند مسئولیت های خود را بر عهده بگیرند. مدت مدیدی است که چنین سازمانهایی بر مبنای داشتن شرایط بخصوص و از همه مهم تر واگذاری حق مسلم زندگی مستقل بنا شده اند.
در این حالت فرق بین کسانی که محتاج به دیگران هستند؛ بعنوان مثال فقیران، مریضان، سالخوردگان و طرد شدگان بیشتر مشخص می شود، بنابراین سازمان هایی نظیر نوانخانه ها و یتیم خانه ها ، بیمارستان ها و مراکز بهزیستی برای تامین زندگی آنها گسترش یافته است. ویژگی مشترک آنها جدا سازی این افراد از نرم جامعه بوده است. بعد از جنگ جهانی دوم، قبول این سازمانهای خاص برای مردم سؤال برانگیز شده بود و سایر سازمانها در جستجوی کسانی بودند که برای مراقبت از خودشان به کمک دیگران محتاج بودند. واکنش سازمانهای مراقبتی به این سؤالات تغییر سیستم جداسازی و تبدیل آن به یک سیستم یکپارچه بین افراد معلول و افراد معمولی جامعه بوده است.

مهمترین مشکل معماران این بوده است که چگونه ساختمان ها برای پذیرش این افراد مجهز شوند. معماران، نیاز به طرحی ویژه دارند که دامنه گوناگون ساختمان و همچنین گزینه های انتخابی برای افرادی که درجه ی معلولیت آنها متفاوت است و تمایل به زندگی مستقل دارند را در بر بگیرد. در دهه ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ ساختمان های جدیدی مانند مراکز و خانه های افراد استثنایی شکل و توسعه یافتند اما بیشتر آنها برای افراد سالخورده بود. ولی همچنان برای جوانان معلول پیوسته دو انتخاب بین ورود به سازمانها یا ماندن در خانه وجود داشت.

اما در سال ۱۹۷۰ ایده های جدیدی گسترش یافت که بر جسته ترین آنها واحد جوانان معلول (وای دی یو) برای افرادی بود که به شدت ناتوان و در سن کار کردن می باشند و باید خانه را ترک کنند. بیش از ۳۲۰ وای دی یو و ساختمان های شبیه به آن که محلی برای زندگی ۱۰۵۰۰ نفر را فراهم می کرد، در دو دهه ی گذشته ساخته شده است.

بعضی از آنها در محوطه ی بیمارستان و بعضی از آنها در اجتماع ساخته شده اند. آنها  معمولا ۶۰ نفر را در خود جای می دهد. و دارای اتاق خواب شخصی و وسایل رفاهی است که با دیگران مشترک می باشد. هدف آنها فراهم نمودن نیازهای زندگی مستقل ساکنین خود می باشد که محدوده سنی آنها شامل افرادی که مدرسه را تمام کرده اند تا بازنشستگان می شود. با این وجود  تحقیق بر روی کارایی این طرح ها کاری بیهوده است.

تاکنون تحقیقات نشانگر این بوده است که این طرحها بیشتر در زمینه ی فراهم کردن نیازهای ساکنین پیر خود موفق بوده اند و موفقیت کمتری در فراهم کردن نیازهای جوانان معلول را برای زندگی مستقل داشته اند. بنابراین موضوع مورد توجه تحقیق در باره ی بررسی کارایی انواع مختلف وای دی یو و ارزیابی کارآیی آنها در برآورده کردن امیال و نیازهای زندگی مستقل برای جوانانی است که به شدت دارای معلولیت هستند و در این سازمانها زندگی می کنند.
راهنمایی های که در باره ی زندگی مستقل در ابتدای این تحقیق تصديق شده است برای اندازه گیری  میزان کارای این زندگی استفاده خواهد شد. اطلاعات از طریق ارزیابی های دقیق و روش های متفاوت درباره مدلهای مختلف وای دی یو در طرح زندگی گروهی جمع آوری خواهد شد. این ارزیابی ها شامل برآورد دقیق طرح ها و سنجش ساختمان ها، بررسی کاربرد ساختمان ها و مصاحبه های برنامه ریزی شده با ساکنین در سنین متفاوت می باشد.


یافته های این تحقیق قصد دارد که اصلی ترین کمک را در این زمینه انجام دهد و طرح های پیشنهادی ارزشمند و کارآمدی برای طرح زندگی مستقل فراهم می کند که آغازگر بهینه سازی استقلال افراد جوانی است که به شدت دارای ناتوانی های جسمی می باشد.
طرح پیشنهادی توسط دیوید بوت کسی که سه سال بعد دکترای خود را با موفقیت به اتمام رساند بیان شده است.) أيا هم اکنون تحلیل متن داده شده را سریعتر می فهمید؟ مثالی که در بالا داده شده است اولین قسمت طرح پیشنهادی تحقیق برای درجه ی کارشناسی ارشد به منظور ارتقا به دکترا می باشد.
روش شناسایی دقیق که کاملا چگونگی انجام مراحل تحقیق را توضیح می دهد چیزی است که در این مثال در نظر گرفته نشده است. همان طور که در قبل اشاره شد در این مرحله از شما توقع نمی رود که قادر به نوشتن متنی به این دقیقی باشید. اگر در فصل ۸ شما باید قادر به نوشتن متنی نظیر به آن باشید و این چکیده ها با شما چندین ایده درباره آنچه که قصد انجام آن را دارید می دهد. مسلما ممکن است موضوع شما کاملا متفاوت باشد. اما معیاری که در بالا لیست شده است یکسان خواهد بود.

دانلود فایل pdf این مقاله

دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی