نوشتن روش تحقیق یک بخش از فرم پروپوزال ارشد و دکتری روانشناسی است که کوتاه نوشته می شود و در نوشتن این بخش اشاره به روش تحقیق ضروری است.

یک نمونه روش تحقیق در پروپوزال نویسی روانشناسی :

روش مورد استفاده در این تحقیق، روش کمی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. نوع تحقیق انجام شده توصیفی و در گروه پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. جامعه پژوهش، شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران و مبانی نظری و سند برنامه درسی ایران می باشد. روش نمونه گیری هدفمند می باشد. در این نوع نمونه گیری پژوهشگر قصد انتخاب مواردی را دارد که با توجه به هدف تحقيق اطلاعات جدیدی داشته باشد. ابزار پژوهش برای استخراج فراوانی مفاهیم مرتبط با مؤلفه های تربیت شهروندی در سند تحول آموزش و پرورش، چک لیست تحلیل محتوای از پیش سازمان یافته است. که قبلا توسط نوبریان و همکاران (۱۳۹۲) طراحی شده است که محقق تغییرات مختصری در آن بوجود آورده است. برای تعیین و تأمین روایی فهرست تحلیل محتوا از روش روایی صوری، محتوا و نظر متخصصان استفاده شده است.

به این ترتیب که فرم اولیه تحلیل محتوای سند، از لحاظ توجه به محور های تربیت شهروندی و مؤلفه های آن در اختیار تعدادی از صاحبنظران این حوزه اساتید برنامه ریزی درسی، فلسفه تعلیم و تربیت و کارشناسانی که در این حوزه کار کرده اند برای تغییر و اصلاح قرار گرفت که پس از اعمال نظرات آنها، فهرست وارسی تحلیل محتوای نهایی در قالب ۲۷ مؤلفه تهیه گردید. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش باز آزمایی استفاده شد. بدین طریق که اسناد مورد تحلیل دوبار توسط محقق مورد مطالعه قرار گرفتند و مقدار ضریب همبستگی ۰ / ۸۷ بین دو بار شمارش فراوانی ها حاصل گشت. این ابزار دارای ۳ محور اصلی دانش، عاطفه و مهارت شهروندی و ۲۷ مؤلفه فرعی می باشد.