انتخاب موضوع جدید گام اول و سپس نوشتن حرفه ای پروپوزال مهم ترین چالشی است که باید برای نوشتن پروپوزال پایان نامه روانشناسی بالینی درباره ذهن آگاهی با آن روبرو شوید.

برای اینکه ذهن آگاهی را درک کنیم باید ابتدا بپذیریم که به جز آگاهی فکری، فرم های دیگر فهمیدن و ادراک و آگاه شدن هم وجود دارد. در واقع ذهن آگاهی یک نوع آگاهی «برتر» و بالاتر از آگاهی مبتنی بر ذهن و محتویات آن است. از واژه برتر برای اشاره به این نوع آگاهی استفاده می کنیم زیرا ذهن آگاهی، ادراک دنیا و زندگی و وجود (منجمله خود ذهن) از یک بعد بالاتر است. در این بعد بالاتر ادراک، شما می توانید آگاهی فکری (که از بعد پایین تر است) را به صورت کامل و جامع و بدون محدودیت مشاهده کنید و بدون اینکه با آن هم هویت شوید، تمام جزئیات این آگاهی پست تر را نظاره گر باشید. درست شبیه موجودات سه بعدی که می توانند تصاویر و فرم های دو بعدی را از بعدی بالاتر به وضوح و فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی اجسام دو بعدی ببینند؟ آگاهی یک موجود سه بعدی یک فرم متفاوت است.

هرچند می توان با آگاهی سه بعدی، دنیای دو بعدی ها را هم درک کرد، اما اساسا ورود یک بعد جدید به آگاهی باعث می شود، کل فرآیند ادراک متحول شود و تجربه جدیدی از آگاهی بدست آید. ذهن آگاهی هم نوعی متفاوت از آگاهی معمولی ذهن محور است و به همین خاطر است که می گویند برای درک ذهن آگاهی نمی تواند با فکر و اندیشه و آگاهی فکری به جایی رسید. وقتی این تفاوت بنیادی و بدیهی را بپذیریم، در آن صورت برای درک ذهن آگاهی از مسیر اشتباه وارد نمی شویم و با استدلال ها و قضاوت های ذهن گمان نمی کنیم که ذهن آگاهی را فهمیده ایم! ذهن آگاهی یک فرم متفاوت آگاهی است که در آن خیلی چیزها معنای خود را از دست می دهند. یکی از مهم ترین آنها مفهوم «هویت» یا «من» است. ما آدم ها بعد از کودکی وقتی تحت تربیت بزرگترها قرار می گیریم تا توسط منطق آنها عاقلانه بیندیشیم، گرفتار هویتی ذهن ساخته می شویم که اسم آن را «من ذهنی» یا «هویت فکری» می نامند. این هویت فکری اسم دارد و اسمش همان نامی است که روی ما گذاشته اند.