شرم در حوزه روانشناسی کودک از جنبه های مختلف قابل بررسی است و می تواند بهانه خوبی برای انتخاب موضوع پروپوزال و پایان نامه باشد.

«هرگاه فردی برای ما مهم می شود و توجه، احترام با ارزش نهادن دیگری دارای اهمیت می شود، امکان ایجاد شرم بوجود می آید.» (گرشن کافمن، (۵۴) ۱۹۹۲، ص (. افراد غالبأ تلاش می کنند تا از راه ایجاد برخی هیجان ها بر رفتار دیگران تأثیرگذارند که به این کار معمولأ لفظ «دست کاری کردن» اطلاق می شود. بزرگسالانی که با کودکان سروکار دارند به شکل اجتناب ناپذیر می کوشند تا از مسیرهای هیجانی بر کودکان اثر بگذارند.

افراد صرفا از مسیرهای منطقی و عقلانی برای دنبال کردن امور استفاده نمی کنند. هنر متقاعدسازی معمولا شامل جذابیت هیجانی عمده و مهم می باشد. ایجاد هیجان در دیگری به خودی خود مشکل زا نیست، بلکه ماه هیجانی که آموخته می شود، می تواند تولید مشکل کند. والدینی که با ایجاد هراس، خشم و شرم درصدد کنترل فرزندانشان برمی آیند فرزندانی آسیب دیده را پرورش می دهند و والدینی که احساس دوست داشتن و شفقت ورزی را آموزش می دهند کودکانی مهرورز و دلسوز را پرورش می دهند. با این حال عده اندکی از والدین شرمسار ساختن فرزندان خود را برمی گزینند.

آنها معمولا در مواقعی که در رویارویی با وضعیتی درمانده می شوند، از راهکار شرمسار ساختن استفاده می کنند و به دلیل پنهان بودن هیجان شرم، ممکن است آنها متوجه نباشند که در واقع چه می کنند وقتی که فردی را شرمسار می کنند. بزرگسالانی که در دوران کودکی به شدت دچار شرمساری شده اند در قبال انتقاد، دفاعی برخورد کرده و بسیار حساسیت پذیر هستند. هر گونه علامت و نشانه دال بر مورد قضاوت قرار گرفتن میتواند باعث فعال شدن شرم آنها شود. اگر علاقمند هستید برای انتخاب موضوع پروپوزال پایان نامه روانشناسی کودکان درباره شرم اقدام کنید توصیه می شود از خدمات ما در این زمینه استفاده نمایید.