مشخصات این پایان نامه:
 
ارتباط وابستگی به اینترنت با گرایش به غرق وجذب شدن در محیط مجازی در کاربران اینترنتی
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 104
نوع فایل: word کد Psy032
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه

در روانپزشکی و روانشناسی مدرن، مسئله نرمال و غیر نرمال مسئله اصلی و مهم نیست.آنچه اهمیت دارد «عملکرد » فرد است. در مورد مسئله ای مثل وابستگی به اینترنت، تأثیر استفاده، بر عملکرد و کارایی فرد است که اهمیت و اولویت دارد.

و هنگامی که که مصرف اینترنت به صورت عادت و وابستگی در می آید، سه چیز در زندگی و در فکر و دل شما وارد می شود: اضطراب، خیال بافی و کنترل آسیب احتمالی. وابستگی به اینترنت، علاوه برآن که خودش که می تواند اختلال باشد و عوارضی ایجاد کند شاید نشانه یک اختلال اصلی تر و نهفته تر نیز باشد. گاهی استفاده بیش از حد اینترنت، تلاشی برای «خود درمانی »اختلالاتی عمده تر (اختلال افسردگی، وسواس، بیش فعالی وکم توجهی،موادمخدر) است (حمیدیان،1387).

بعد از تجزيه و تحليل داده ها و اطلاعات در فصل چهارم، در اين فصل به بحث و نتيجه گيري درباره ي داده هاي به دست آمده پرداخته مي شود .

5-2- بحث وتفسیر

بررسي فرضيه ها 

فرضيه نخست پژوهش عبارت بود از بین وابستگی اعتیاد به اینترنت با مولفه شخصیتی غرق شدن رابطه وجود دارد. جهت بررسي اين فرضيه وجهت پيش بيني اعتیاد به اینترنت از طريق غرق شدن از تحليل رگرسيون چندگانه با روش گام به گام براي ورود متغيرهاي پيش بيني در مدل رگرسيون استفاده شد، كه از متغير اعتیاد به اینترنت به عنوان ملاك و متغيرهاي جذب و غرق شدن به عنوان متغيرهاي پبش بيني كننده استفاده شد.

نتيجه نشان داد كه هم جذب وغرق شدن وارد معادله رگرسيون شدند . بنابراین بین وابستگی به اینترنت با دو مولفه غرق و جذب شدن رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی با افزایش نمرات غرق (بازی) و جذب (رویا) شدن نمرات اعتیاد به اینترنت هم بالا می رود بدین ترتیب دو عامل رويا پردازي (جذب شدن) و بازي (غرق شدن) روی هم 15/0 از واریانس اعتياد به اينترنت را تبیین می کنند (ضریب تعیین15/0).

نتایج حاصل ازین فرضیه با قسمتی از پژوهش پناهی شهری با عنوان رابطه احساس حضور با برخي ويژگي هاي روانشناختي جوانان در محيط هاي مجازي (جذب و غرق شدن، برآورد گذشت زمان، تعامل، فشارکار، انگيزه و تجربيات قبلي) در سال 1388 انجام شد همسویی دارد. بنابراين، در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که جذب و غرق شدن حضور در محیط های مجازی را تسهيل مي كند.

فرضيه دوم عبارت بود از بین اعتیاد به اینترنت با گرایش به جذب شدن رابطه معناداری وجود دارد وجود دارد. بدین ترتیب این مدل مشخص کرد 12/0 از واريانس مشاهده شده در اعتياد به اينترنت از طریق مولفه هاي روياپردازي و ديگر حالتهاي هشياري توجیه می شود. این یافته با قسمتی از پژوهش پناهی شهری(1388) همسو می باشد. فرضیه سوم:بین اعتیاد به اینترنت و غرق وجذب شدن رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه سوم پژوهش: بین اعتیاد به اینترنت و سن رابطه معناداری وجود دارد که این فرضیه با99درصد اطمینان تایید شد. اين يافته با ديگر مطالعات از جمله مطالعه درگاهی و رضوی(1386) در بررسي اعتیاد به اینترنت و عوامل موثر بر آن در ساکنان منطقه 2 غرب تهران.

در این پژوهش نتایجی در رابطه ی اعتیاد به اینترنت با سنین بدست آوردند، تمايل نوجوانان به اينترنت بسيار شديدتر از ساير گروه هاي سني بود. اين رابطه در مورد افراد مجرد و دانش آموزان دبيرستاني نيز وجود داشت. اعتياد به اينترنت در گروه سني 19-15 سال در مقايسه با ساير گروه هاي سني بيشتر و چندين برابر است رابطه معنی داری وجود داشت. فرضیه چهارم: بین اعتیاد به اینترنت با دو متغیر جنس و تاهل و تعامل این دو تفاوت معناداری وجود دارد تجزیه وتحلیل داده ها نشانگر این است که در متغیرهای سن، جنسیت و تعامل وضعیت تاهل و جنسیت رابطه معنادار است ( p0.05 ).

و این متغیرها به ترتیب اهمیت عبارتند از: سن، تاهل، تعامل جنست و تاهل. در نهایت همه این منابع تغییر 62 درصد واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین می کنند. یافته های پژوهشی مشخص کرد که بین اعتیاد به اینترنت و جنسیت و تاهل رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی درچهار گروه رده سنی دختر،پسر، مرد وزن که این پژوهش انجام شد ارقام بدست آمده نشان داد که بیشترین گروه سنی که می تواند در معرض این اختلال قرار گیرد از بین چهار گروه دختر و پسران بودند. بنابراین به نظر می رسد که این افراد زمینه مناسبی برای ورود به دنیای مجازی و وابستگی به آن را دارند. اين يافته هم راستا با ديگر يافته ها مي باشد از جمله با مطالعات ویزشفر(1384) با عنوان بررسي ميزان اعتياد به اينترنت در استفاده كنندگان از كافي نت هاي شهر لار انجام داد بين اعتياد به اينترنت و سن ، جنس،‌ طول ساعات استفاده از اينترنت و زمان استفاده از اينترنت و دليل استفاده از اينترنت رابطه آماري معني داري وجود داشت.

در پژوهشی با عنوان مقایسه اعتیاد به اینترنت بر حسب سبکهای تفکر در کاربران آن بود توسط آتش پور و همکاران(1384) انجام شد از بین متغیرهای جمعیت‏شناختی، تنها سن با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار داشتو رابطه بین شغل، میزان استفاده از اینترنت و جنسیت با اعتیاد به اینترنت رابطه ی معنادار نبود. در پژوهشی که یانگ (1996) بر روی سن افراد مبتلا به اعتیاد به اینترنت انجام داد، گزارش کرده است که 60 درصد افراد را زنان با میانگین سنی 40 تشکیل می‏دادند و 42 درصد آنها بدون حرفه( خانه‏دار، بازنشسته یا دانشجو) بودند.

5-3- مشکلات و محدودیت های تحقیق بهترين و قطعي ترين نتايج از تحقيقي به دست مي آيد كه داراي مشكلات و محدوديت‌هاي كمي باشد و چنانچه اين مشكلات زياد باشد در نتيجه تحقيق تأثير گذاشته و نتايج رضایت بخش نخواهد بود.

در رابطه با محدوديت هاي اين پژوهش بايد يادآورشد، شرايط روحي و رواني واحدهاي مورد پژوهش در هنگام پاسخ دهي به سوالات پرسش نامه ها و تأثير بيماري هاي جسمي و روحي و رواني تشخيص داده نشده و مسائل اقتصادي و اجتماعي حاكم بر محيط زندگي آنان ممكن است بر نتايج مطالعه تاثير گذار باشد،كه كنترل دقيق آن ها از عهده پژوهشگر خارج بود . عدم دسترسي كافي به منابع كتابخانه اي جهت مطالعات گسترده درباره موضوع. عدم دسترسي آسان به کاربران اینترنتی. عدم مشارکت برخی از کاربران و پاسخ سطحی به سوالات دادن. گرچه آزمون اعتیاد به اینترنت مشخصات روانسنجی مناسبی داشت، از نظر نگارشی اصلاحاتی لازم دارد.

5-4- پیشنهادات تحقیق

در خاتمه ، با توجه به یافته های پژوهشی در این تحقیق پیشنهادهای زیر برای سایر محققان و روانشناسان ارائه می شود. با توجه به استفاده نادرست از اینترنت که باعث بروز مشکلاتی برای کاربرانش می شود. لذا این احساس نیاز می شود تا در این زمینه تحقیقاتی گسترده همانطوری که در سایر کشورهای پیشرفته صورت گرفته انجام شود و بر اساس آن برنامه های متنوع تربیتی صورت پذیرد.

بررسی بازیهای رایانه ای با غرق و جذب شدن بخصوص در گروه سنی کودکان در مقطع دبستان. آگاه سازی روان شناسان و مشاوران به منظور پیگیری از این اختلال وسبب شناسی آن. بهتر است آزمون اعتیاد به اینترنت از نظر نگارشی اصلاح شود.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.