مشخصات این پایان نامه:
 

ارائه درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و تأثیر آن  بر میزان یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 81
نوع فایل: word کد Psy029
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه:

این فصل در بردارنده ی 4 بخش مجزا اما مرتبط است. در ابتدا خلاصه ای از نتایج پژوهش با استناد به نتایج مربوط به بررسی تک تک فرضیات به صورت خلاصه ارائه می گردد. بعد از ارائه ی خلاصه ی نتایج هر فرضیه، به بیان پژوهش های همسو و غیرهمسو پرداخته می شود. در بخش بعدی با عنوان بحث و تفسیر یافته ها، نتایج حاصل از مطالعه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و چرایی نتایج حاصله بر اساس مبانی نظری تبیین می گردد.

در ادامه و در بخش پیشنهادها، در دو بخش پیشنهادهایی برای سایر پژوهشگران و پیشنهادهای کاربردی ارائه می گردد و در انتهای فصل نیز به بیان محدودیت های پژوهش در دو بخش محدودیت های در اختیار پژوهشگر و محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر می پردازیم.

5-2 خلاصه ی نتایج پژوهش:

این مطالعه با عنوان «ارائه درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و تأثیر آن بر یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی» 4 هدف را دنبال می نمود بر این اساس 4 فرضیه در پژوهش مطرح و در فصل قبلی بر اساس داده های گردآوری شده مورد بررسی قرار گرفتند. در ادامه ی این فصل ضمن بیان هر فرض، خلاصه ای از نتایج مربوط به هر فرضیه بیان و پژوهش های همسو و غیرهمسو با نتایج هر فرضیه را ارائه می کنیم.

در بررسی فرض اول این مطالعه با عنوان «درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادگیری واژگان زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است» نتایج بررسی داده ها در قالب آزمون تحلیل کوواریانس جدول 5-4 نشان داد که فرض محقق مورد تأیید قرار گرفته و اختلاف عملکرد دو گروه در پس آزمون یادگیری واژگان زبان انگلیسی با تعدیل اثر پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفته است (82/21=F ، 000/0=Sig). نتایج این بخش از این مطالعه با نتایج حاصل از پژوهش حیدری و همکاران (1389)، استاد و سلیمان پور (2014)، مایر (2012)، کومار و ماتهور (2013) همسو و با بخشی از نتایج پژوهش گنجی و همکاران (1391)، غیر همسو است.

در بررسی فرض دوم این مطالعه با عنوان «درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادگیری درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است» نتایج بررسی داده ها در قالب آزمون تحلیل کوواریانس جدول 7-4 نشان داد که فرض محقق مورد تأیید قرار گرفته و اختلاف عملکرد دو گروه در پس آزمون یادگیری درک مطلب زبان انگلیسی با تعدیل اثر پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفته است (17/8=F ، 006/0=Sig). نتایج این بخش از این مطالعه با نتایج حاصل از پژوهش حیدری و همکاران (1389)، استاد و سلیمان پور (2014)، مایر (2012)، کومار و ماتهور (2013) همسو و با بخشی از نتایج پژوهش گنجی و همکاران (1391)، غیر همسو است.

در بررسی فرض سوم این مطالعه با عنوان «درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادداری واژگان زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است» نتایج بررسی داده ها در قالب آزمون تحلیل کوواریانس جدول 9-4 نشان داد که فرض محقق مورد تأیید قرار گرفته و اختلاف عملکرد دو گروه در پس آزمون یادداری واژگان زبان انگلیسی با تعدیل اثر پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفته است (93/16=F ، 000/0=Sig).

نتایج این بخش از این مطالعه با نتایج حاصل از پژوهش حیدری و همکاران (1389)، استاد و سلیمان پور (2014)، مایر (2012)، کومار و ماتهور (2013) همسو و با بخشی از نتایج پژوهش گنجی و همکاران (1391)، غیر همسو است. در بررسی فرض چهارم این مطالعه با عنوان «درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادداری درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است» نتایج بررسی داده ها در قالب آزمون تحلیل کوواریانس جدول 11-4 نشان داد که فرض محقق مورد تأیید قرار گرفته و اختلاف عملکرد دو گروه در پس آزمون یادداری درک مطلب زبان انگلیسی با تعدیل اثر پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفته است (25/5=F ، 026/0=Sig).

نتایج این بخش از این مطالعه با نتایج حاصل از پژوهش حیدری و همکاران (1389)، استاد و سلیمان پور (2014)، مایر (2012)، کومار و ماتهور (2013) همسو و با بخشی از نتایج پژوهش گنجی و همکاران (1391)، غیر همسو است. 5-3 بحث و تفسیر یافته‌ها: نتایج این پژوهش در راستای همسویی با بسیاری از مطالعات موجود نشان داد که استفاده از درس افزارهای چند رسانه ای مبتنی بر اصول علمی، می تواند به اثربخشی آموزشی منجر گردد و بسیاری از نقاط ضعف روش های آموزش معمول را جبران نماید. این نتایج مرهون بهره گیری از حواس مختلف در چندرسانه ای تولید شده با ایجاد یک محیط بصری غنی برای یادگیری و یادداری واژگان است.

بر اساس مطالعات موجود با به کارگیری توان شنوایی فراگیران تنها 15 درصد اطلاعات را می تواند انتقال داد. استفاده از تصاویر سبب ارتقاء این موضوع به 25 درصد می گردد و اگر بتوان شرایط دیدن تصاویر و شنیدن گفته ها را به صورت همزمان برای فراگیران فراهم نمود می توان درصد انتقال اطلاعات را به بیش از 65 درصد ارتقاء داد. اما برای روش‌های سنتی آموزشی مشکل است که برای یک شخص به صورت همزمان یک مطلب آموزشی را توضیح و نمایش بدهد؛ بنابراین این فناوری چند رسانه ای است که این مشکل را حل می‌کند و با ترکیب صوت و تصویر باعث ارتقاء کیفیت آموزشی می‌شود (چن و اکسیا ، 2012، ص 4214).

چندرسانه ای تهیه شده در این مطالعه دارای ویژگی هایی است که بیان آن‌ها به تبیین نتایج حاصل از کاربرد آن در آموزش کمک خواهد نمود. در ابتدا در برنامه سعی گردیده است تا نرم افزار دارای یک صفحه ی استاندارد برای اجرای صحیح بر روی تمام نمایشگرهای موجود در بازار باشد. کلیدها و دکمه های طراحی شده از شرایط مفهومی لازم برای فهم آسان عملکرد هر دکمه برخوردارند و راهنمای برنامه به گونه ای تدوین گردیده است که کاربرد با یکبار مطالعه ی آن به راحتی بتواند از درس افزار استفاده نماید. نوشته ها و متون نوشته شده در برنامه از لحاظ نوع فونت، سایز و رنگ بندی به گونه ای طراحی گردیده است که دیدن و عملکرد آن‌ها کوچک‌ترین مشکلی برای کاربرد ایجاد ننماید. در پس زمینه ی برنامه از یک آهنگ ملایم استفاده گردیده که در هر قسمت از برنامه امکان کنترل و قطع آن برای فراگیر فراهم است.

کلیه ی لغات آموزش داده شده در برنامه در قالب جملات آشنا و مفهوم و با استفاده از تصویر ارائه گردیده اند. به منظور نوشتن لغات جدید از فنون برجسته سازی شامل فونت، اندازه و رنگ بهره گرفته شده است. با قرار گرفتن ماوس بر روی هر لغت درس افزار به صورت اتوماتیک تلفظ صحیح آن لغت را برای کاربر با ولوم مناسب پخش می نماید. و تصویری متناسب با لغت در گوشه ای از برنامه نمایان و با کنار رفتن ماوس از روی لغت، تصویر نیز محو می گردد.

با کلیک بر هر کلمه ی جدید، برنامه فراگیر را به صفحه ای راهنمایی می کند که در آن یک جدول با دو ستون مثال و غیر مثال با گزینه های (yes & no) وجود دارد و در زیر جدول تعدادی تصاویر که بخشی از آن‌ها مرتبط با لغت جدید و بخشی دیگر غیر مرتبط می باشند وجود دارد. فراگیر با انجام کلیک بر روی هر تصویر مشاهده می کند که تصویر به صورت اتوماتیک در زیر یکی از دو بخش مثال‌ها (yes) و غیر مثال ها (no) قرار می گیرد. در این صفحه به منظور تعیین فهم یا عدم فهم لغت مورد نظر پرسشی به دانش آموز ارائه می گردد که در آن در قالب 4 گزینه ی معنی و مفهوم لغت جدید از او پرسیده می شود.

اگر دانش آموز بتواند معنی لغت جدید را حدس بزند تشویق گردیده و به ادامه ی درس بر می گردد. در غیر این صورت به صفحه ی جدیدی می رود که در آن با انتخاب تصاویر جدید مثال‌ها و غیر مثال‌های بیشتری از معنی و مفهوم کلمه ی جدید را می بیند و تمرین می کند. در ادامه دوباره مورد پرسش قرار می گیرد. در صورت بلد بودن تشویق گردیده و به ادامه ی درس بر می گردد و در صورتی که نتواند جواب درست بدهد، به صفحه ای از برنامه می رود که در آن لغت مورد نظر در قالب جملاتی آشنا با تصویر به او ارائه می گردد. بعد از مطالعه ی جملات به پرسش باز گردیده و دوباره پاسخ می دهد تا بتواند به ادامه ی درس باز گردد. ویژگی های طراحی شده در نرم افزار، شرایطی را برای فراگیران فراهم نموده تا معنا و مفهوم واژگان را با واکاوی تصاویر و دسته بندی مثال ها و غیر مثال ها دریافت نمایند.

ضمن اینکه در یادگیری واژگان، کاربرد واژه را در جملات مختلف دیده و بدین ترتیب درک مطلب خود را نیز از موضوعات و مفاهیم مطرح شده، ارتقاء می بخشند. بر این اساس می توان نتایج حاصل از این مطالعه را به ویژگی های طراحی نرم افزار نسبت داد.

5-4 پیشنهادهای پژوهش

5-4-1 پیشنهادهای کاربردی:

این مطالعه دو مهارت اساسی را در آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. در بخش اول یادگیری و یادداری واژگان و در بخش دوم نیز یادگیری و یادداری درک مطلب مورد مطالعه قرار گرفت نتایج بررسی داده های حاصل از فرضیات محقق پشتیبانی نمود بر این اساس پیشنهادات کاربردی زیر بر اساس نتایج حاصل از پژوهش ارائه می گردد.

- یادگیری و یادداری واژگان بخشی عظیم و اصلی از یادگیری هر زبان خارجی است که موفقیت در آن همواره چالشی است برای دانش آموزانی که تمایل به یادگیری زبان دوم دارند. از این رو پیشنهاد می شود که آموزش زبان در مدارس از حالت سنتی خارج گردیده و در کنار ارائه ی کتب درسی در مدارس، درس افزارهایی مبتنی بر اصول علمی تهیه و به صورت یک بسته ی آموزشی در کنار کتب درسی به مدارس ارائه گردد.

- تهیه نرم افزار منطبق با نیازها و خواست های دانش آموز در هر جامعه، مدرسه و حتی کلاسی می تواند متفاوت باشد، از این رو برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان زبان انگلیسی به منظور توانمندسازی آن‌ها برای ساخت درس افزارهای متناسب با نیاز دانش آموزان خود، از جمله ی مواردی است که می تواند سبب کیفیت بخشی به آموزش زبان انگلیسی در مدارس کمک نماید.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.