مشخصات این پایان نامه:
 

اثربخشي نقاشي‌درماني بر سلامت روان  دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدايي شهرستان گچساران

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 107
نوع فایل: word کد Psy028
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه

در این فصل به بحث و بررسی پیرامون نتایج به دست آمده از پژوهش پرداخته می شود و سپس كاربردهای عملی و نظری پژوهش به همراه پیشنهادات و محدودیت های تحقیق ارائه می گردد.

5-1- بحث و تحلیل نتایج

بر طبق آنچه در پیشینه مورد بحث قرار گرفت و با توجه به تحلیل های مختلف كه از هنردرمانی به طور عمده و نقاشی درمانی به طور ویژه بیان گردید و در فصل دوم به تفصیل ذكر آنها پرداختیم، نقاشی درمانی فرصت هایی را فراهم می سازد كه فرد را در ضمن كسب تجربه های موفقیت آمیز و افزایش مهارتها، قادر می سازد تا به كمك خلق تصاویر، احساسات درونی خود را آشكار ساخته و به وسیله فرافكنی تعارضات، ترس ها، آرزوها و دیگر احساسات درونی به نوعی تخلیه هیجانی دست یابد.

بررسی نتایج به دست آمده از پژوهش و مشاهده تفاوت معنی دار در كاهش می زان پرخاشگری دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به دانش آموزان گروه گواه، پس از اجرای نقاشی درمانی به عنوان یك برنامه مداخله ای، بیانگر این نكته است كه نقاشی درمانی افراد عادی به پالایش احساسات كمك می كند،پ و منجر به كاهش رفتارهای پرخاشگری می گردد. بررسی كمی نتایج به كمك تحلیل كوواریانس بیانگر كاهش معنی دار در میزان رفتارهای پرخاشگرانه گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود و در جهت تأیید پژوهش های پیشین می باشد. نقاشی درمانی از طریق برون افكنی احساسات و افكار به فرد كمك می كند تا خود را با محیط سازگار كند.

بررسی و تحلیل غیركمی نتایج نشانگر اینست كه دانش آموزان عادی نیز می توانند از نقاشی برای بیان غمها، شادی ها، ترسها، اضطراب ها و آرزوهای خود بهره گیرند. بر اساس تحلیل نقاشی ها به نظر می رسد، نقاشی دانش آموزان كه در واقع در سطح هوشی بالاتر و سنین بالاتر (پانزده سال به بالا) هستند در واقع به مرحله حقیقت گرایی در نقاشی دست پیدا كرده اند، كمتر از نقاشی كودكانی كه در سنین پایین تر هستند بیانگر حالات درونی و افكار و احساسات آنان است.

با توجه به تحلیل نقاشی ها می توان به این نتیجه رسید كه افراد گوناگون بر اساس وضعیت خاص خود به نقاشی درمانی پاسخ می گویند. بدین صورت كه برخی از كودكان خیلی زود می توانند به كمك نقاشی با دیگران ارتباط برقرار كنند در حالی كه برخی از آنان به طوری كه از نقاشی ها دیده می شود دیرتر به برون فكنی احساسات و عواطف خود می پردازند و گاهی تا چند جلسه برخی از كودكان حتی از كشیدن نقاشی خودداری می كنند و هیچ اثری از موجود زنده در نقاشی های آنان دیده نمی شود. به این علت در نقاشی درمانی محدودیت زمانی از نظر تعداد جلسات نباید قائل شد تا هر كس به تناسب وضعیت خود، از جلسات درمان بهره لازم را ببرد.

پرخاشگری آثار نامطلوبی بر رفتارهای بین فردی و همچنین اثر ناخوشایندی بر حالات درونی و روانی افراد می گذارد. روش گوناگونی برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کودکان وجود دارد که از آن جمله هنر درمانی که به اشکال گوناگونی مانند نقاشی درمانی، موسیقی درمانی، بازی درمانی و نظایر آن صورت می گیرد که فرض اساسی آن این است که بیان عاطفه در هنر اثر شفابخشی دارد. نقاشی وسیله ی بیانی گیرا و ممتازی است که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در تکامل هوشی و افزایش قابلیت ها و رشد نیروهای خلاق داشاه باشد. کودک می تواند به کمک آن نوعی ارتباط روحی با دیگران برقرار کند. بنابراین می توان از این طریق به روحیات و تمایلات و شخصیت او پی برد. از طریق نقاشی می توان به هوش کودک پی برد و به آنها کمک کرد که تعارضات و مشکلات را حل کنند.

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تفاوت معناداری در نمرات پرخاشگری دانش آموزان پسر گروه آزمایش، نسبت به دانش آموزان گروه کنترل پس از اجرای جلسات نقاشی وجود دارد که نشانگر آن است که نقاشی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، کاهش افسردگی، کاهش وسواس، کاهش پارانویا، کاهش خود بیمارانگاری، کاهش روان پریشی، کاهش اضطراب، کاهش حساسیت بین فردی، کاهش فوبی و سلامت روان موثر است. بنابراین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که مداخله بر نتایج پس آزمون تاثیرگذار بوده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش افسردگی کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-2 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (21/19) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2) بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس افسردگی تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است در تبیین فرضیه حاضر می توان بیان داشت از آنجایی که این اختلال بی علاقگی فعّالیت های را درپی دارد که شخص مورد نظر قبلاً از انجام آن لذّت می برد(قراچه داغی1387، 50).

و از طرفی چون نقاشی شرایطی را برای کودک فراهم می سازد تا بتواند ابراز وجود کند تاآنچه که در دل آشکار سازد و خواسته ها و آرزوهای خود را بیان کند . با ترسیم کودک احساس هویت و موجودیت خود را به دیگران نشان می دهد و بدینوسیله در محیط پیرامون خود کاوش کرده و من کودکانه اش را مطرح می سازد و همچنین نقاشی نوعی ارتباط روحی است که کودک می تواند با دیگران برقرار کند ، بدین ترتیب از نقاشی های کودک به روحیه ، تمایلات و شخصیت او پی می برند و این آشنایی ها در هدایت وی مؤثر می باشد . کودک در هنگام کشیدن نقاشی افکار خود را با حرکات ، نگاه ، قهر و آشتی ، بازی و جنجال ،سر و صدا و سکوت ، انزوا و پرخاشگری بیان می کند .بنابر این نقاشی درمانی در کاهش افسردگی کودکان تاثیر دارد.

نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (سایمون 1996، 176)، (گیلوری ولی ،1994)، (کیلیک و شاروین ،1997)، همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش خود بیمار انگاری کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-4 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (90/23) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2) بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس خود بیمار انگاری تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است.

در تبیین فرضیه حاضر نیز می توان بیان داشت از آنجا که در خود بیمار انگاری فرد علایم جسمی را غلط تفسیر کرده وبر همین اساس با این باور اشتغال خاطر پیدا می کند که دچار بیماری وخیمی است.این اشتغال خاطر سبب تخریب عملکرد یا عذاب وی می شود و سپس از بررسی کامل وردّ شدن بیماری های طبیّ، همچنان بر جا باقی می ماند (کاپلان و سادوک 1388، 35). و از آنجایی که در نقاشی درمانی نقاشی راهی است برای کمک کردن به کودک برای سازندگی بهتر با دنیای اطراف و تغییر در الگوهای رفتاری آنان می باشد بنابراین نقاشی درمانی میتواند بر کاهش خود بیمار انگاری کودکان تأثیر داشته باشد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983)، (جانسون وهمکاران 1996، 177)، (مک نیف 1992، 263)، (اشتاینبر وهمکاران 1999، 142)، همخوان می باشد.

نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش روان پریشی کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-6 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (96/21) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2) بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس روان پریشی تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. از آنجایی که شکل گیری باور هذیانی در فرد نزدیک به بیماری است که دچار هذیان تثبیت شده می باشدو محتوای هذیان ،شبیه هذیان بیمار دارای تثبیت شده است(کاپلان و سادوک 1388، 41).

و از آنجایی که با توجه به مواردی که در مورد نقاشی و اهمیت آن توضیح داده شد ، می توان از نقاشی برای رفع بسیاری از مشکلات عاطفی و روانی کودکان و کاهش قابل ملاحظه بسیاری از رفتارهای ناسازگارانه و روان پریش استفاده کرد از و این رفتارها که مسلما ریشه در عواطف ، روحیات و احساسات کودک داردو نقاشی یکی از روشهای بسیار مفیدی است که می تواند ما را در کاهش این رفتار کمک کند نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (عناصر 1368، 176)، (هیربدنیا 1377، 142)، (لویک 1983، 143)،همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش اضطراب کودکان تأثیر دارد.

همان طور که در جدول شماره 4-8 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (52/30) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2) بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس اضطراب تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. در تبیین پژوهش حاضر نیز می توان گفت از آنجایی که اضطراب خود انگاره هیجانی است که به دنبال به خطر افتادن «خود» با ارزشمندی انسان ایجاد می شود و این اضطراب وقتی ایجاد می شود که فرد می ترسد در فلان کار شکست بخورد، احمقانه عمل کند یا دیگران او را تایید نکنند.

به این ترتیب هیجانات ناخوشایندی مثل احساس کناه با شرم در فرد ایجاد می شود وبه رفتار اجتناب رو می آورد (فیروز بخت 1385، 43). و از آنجایی که دانش آموز معمولا در زمان پرداختن به نقاشی به آرامش بیشتری رسیده و به این نتیجه می رسد که برای هر مسئله ای راه حلی وجوددارد ، می توان بعضی از رفتارهای بد دیگران را نادیده گرفت و یا هر رفتاری که دیگران انجام می دهند بدنیست و نباید دیدمنفی نسبت به دیگران داشته باشد و یا در مورد خانواده اوو وظایفی که او در برابر خانواده اش داردو در واقع این روش ، راه حل بسیار مناسبی است .پس بنابر این نقاشی درمانی بر کاهش اضطراب کودکان تأثیر دارد.

نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (اسکیف ،1998)، (ویلیامز ووود 1973، 174)، (دنی ،1972)، (وبلیامز 1977، 215)،همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش وسواس کودکان تأثیر دارد.

همان طور که در جدول شماره 4-10 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (15/27) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2)بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس وسواس تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. در تبیین فرضیه حاضر نیز می توان بیان داشت،از آنجایی که وسواس فکری، افکار یا تصاویر تکراری و مزاحمی که ناخوشایند هستند وسواس های عملی رفتاری تکراری هستند که فرد احساس می کند مجبور به انجام آنهاست. مشخصه ocd، بروز وسواس های فکری، عملی یا هر دوی آنهاست در غالب موارد، فرد عمل وسواسی را انجام می دهد تا اضطراب ناشی از افکار وسواسی را کاهش دهد (کاپلان و سادوک 1388، 35).

و از آنجایی که در نقاشی درمانی می توانیم کودک را بعد از کشیدن نقاشی اش یاری کنیم تا آنچه را که کشیده مانند قصه یا داستان تعریف کند و بابیان آنچه که کشیده رفتارهای مطلوب را تقویت و رفتارهای نامطلوب او را کاهش دهیم بنحوی که به جای سرزنش ها و اوامر مستقیم به دانش آموز ، از طریق نقاشی او این رفتار ها را در او ایجاد یا کم کنیم .پس بنابر این نقاشی درمانی بر کاهش وسواس کودکان نیز تأثیر دارد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983)، (جانسون وهمکاران 1996، 177)، (مک نیف 1992، 263)، همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش حساسیت بین فردی کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-12 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (67/23) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2) بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس حساسیت بین فردی تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است.

در تبیین پژوهش حاضر نیز می توان بیان داشت از آنجایی که حساسیت در روابط بین فرد، فرد احساس عدم کفایت، خود کم بینی و احساس ناراحتی در ارتباط با دیگران می کند (کرمی1390، 97).و از آنجایی که نقاشی گروهی روی یک سطح می تواند باعث دوری از تفاوت های فردی شده و راهی باشد که گروه بتواند با احساسات مشترک ، هم در سطح هوشیار و هم ناهشیار ، درباره ی یک موضوع مشترک کار کند .

همچنین در نقاشی گروهی ، افرادی را که همانند خود هستند می بینند و به این ترتیب فضای محیطی آنان آرام تر و پذیراتر می شود.بنابر این نقاشی درمانی بر کاهش حساسیت بین فردی کودکان تأثیر دارد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983، 143)، (اسکیف و هیوت ،1998)، (سایمون 1996، 176)، همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش فوبیا کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-14 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (63/22) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2)بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس فوبی تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. از آنجایی که درصورتی فرد به فوبی خاص تشخیص داده می شود که ترس مستمری داشته باشد که بیش از اندازه یا نا معقول بوده و وجود موضوع یا موقعیتی خاص موجب آن شود،همچنین فرد از موقعیّت فوبیک اجتناب کرده یا با اضطراب و ناراحتی زیاد آ را تحمل می کند و اگر چه افرادی که به فوبی ها مبتلا هستند معمولاً می دانند که ترس آنها قدری نامعقول است، امّا می گویند که نمی توانند به خودشان کمک کنند(سیّد محمّدی 1388، 88).

و از آنجایی که در نقاشی درمانی کودکان فرصت بودن در کنار یک گروه نزدیک با فرهنگ کودک باعث تجربه رشد هیجانی میکنند ، بویژه کسانی که تجربه های خوبی در خانواده و یا کلاس درس نداشته اند یا کودکانی که نسبت به بودن در کنار بزرگسالان رغبت نشان نمی دهند ، می توانند پس خوراند بیشتری از همسالان دریافت کنند و همچنین کودکانی که دارای فوبی به موارد متعددی هستند با بودن در گروه و ابراز احساساتشان با نقاشی و بصورت بیانی ،موجب کاهش فوبی در آن ها می شود. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (آرنهایم 1986، 143)، (لاند گارتن 1981 ترجمه هاشمیان 1378، 177)، (عناصر 1368، 176)، همخوان می باشد.

نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش کاهش خصومت کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-16 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبتt محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (64/18) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2)بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس خصومت تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. در تبیین این فرضیه نیز می توان گفت از آنجایی که خصومت نوعی خشم آزاد وشناور است که هیچ هدف مشخصی ندارد و ممکن است دراثر هر موقعیتی که انتظار است شخص را بر آورده نمی سازد، بر انگیخته شود و از طرفی حالت عاطفی مبهم و شدیدی است که حتّی ممکن است متّوجه اشیاء وبه وضوح فاقد پرخاشگری است (فرجی 1389، 118).و از آنجایی که نقاشی درمانی برای درمان مشکلات رفتاری موثر بوده و از این گذشته نقاشی درمانی به کودک اجازه می دهد تا رفتارهای منفی را به سوی یک تعادل مثبت هدایت کند بنابراین نقاشی درمانی در کاهش کاهش خصومت کودکان تأثیر دارد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983)، (جانسون وهمکاران 1996، 177)، (مک نیف 1992، 263)، (اشتاینبر وهمکاران 1999، 142)، همخوان می باشد.

نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش پارانویا کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره 4-18 مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی 48 یعنی (86/17) از نسبت t جدول در سطح 5/0 یعنی (02/2)بزرگتر است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس پارانوئید تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است. در تبیین این فرضیه می توان بیان داشت از آنجایی که افراد دچار اختلال شخصیّت پارانوئید ،نسبت به دیگران بی اعتماد شکاکند و ممکن است تصّور کند دیگران عملاً کاری می کنند که آنها را ناراحت کرده ویا به آنها صدمه بزند.

اغلب آن ها در اظهارات دیگران، تهدیدها یا تحقیرهای پنهان را کشف می کنند. این افراد ممکن است در موارد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان یا همکاران نگران باشند و اغلب مایل نیستند به دیگران اعتماد کنند زیرا معتقدند وقتی مطلبی خصوصی را با کسی در میان می گذارند برایشان تمام خواهد شد. افراد دچار اختلال شخصیّت پارانوئید ممکن است در زمینه کنترل خشم مشکلاتی داشته باشند. اینها وقتی وارد یک رابطه می شوند، اغلب نگران عدم وفاداری و خیانت طرف مقابل هستند (کاپلان و سادوک 1388، 40).از طرفی،از آنجایی که کودکان با نقاشی اجازه می دهد تا هیجان های خود را به وسیله یک واسطه بیان کنند که باعث افزایش سازگاری و عزت نفس آنها نیز می شود . این روش همچنین باعث افزایش قابل توجه سطح تحریک کسانی هم می شود که در اغلب موارد منزوی وبی انگیزه بوده اند ، ارزش درمانی روش نقاشی درمانی برای افراد مبتلا به ناتوانایی های شدید و پیچیده ، به آرامش و کنترل فشار روانی از راه نقاشی بستگی دارد .

نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک 1983، 143)، (اسکیف و هیوت ،1998)، (سایمون 1996، 176)، (گیلوری ولی ،1994)همخوان می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر افزایش سلامت روان کودکان تأثیر دارد. همان طور که در جدول شماره فصل چهار پژوهش در همه ی فرضیه های پژوهش حاضر مشاهده می-شود سلامت روانی گروه آزمایش نسبت به نمرات پیش آزمون افزایش یافته است یعنی می توان گفت که مداخله (نقاشی درمانی) بر سلامت روان افراد گروه آزمایش موثر بوده است. در تبیین پژوهش حاضر می توان بیان کرد از آنجایی که نقاشی زبان كودك است.

كودكان برخلاف بزرگسالان هستند. آنها از طریق نقاشی كشیدن، قصه گویی، بازی كردن و… شناخته می شوند (موریسون ،216:2000)،می توان تغییرات سلامت روان کودکان را در نقاشی های آن ها مشاهده کرد.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.