مشخصات این پایان نامه:
موضوع پایان نامه: اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانش‫آموزان دختر
پژوهش‌حاضربا هدف بررسی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانش ‫آموزان دختر تیز هوش‌ دبیرستانی ‌انجام گرفت. بر این اساس نتایج فرضیه اصلی نشان داد که آموزش‬‬‬‬ مهارت‌های زندگی می تواند بر سلامت روان دانش آموزان دختر تیزهوش مؤثر باشد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 129
نوع فایل: word کد Psy017
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

بحث و نتیجه گیری :

پژوهش‌ حاضر با هدف بررسی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانش‫آموزان دختر تیز هوش‌دبیرستانی ‌انجام گرفت. بر این اساس نتایج فرضیه اصلی در جدول 4-4- نشان داد که آموزش‬‬‬‬ مهارت‌های زندگی می تواند بر سلامت روان دانش آموزان دختر تیزهوش مؤثر باشد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

این نتایج‌ حاکی از آن بود که بین میانگین پس آزمون سلامت روان در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد به این معنی که میانگین سلامت روان گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است.

این یافته بر نتایج برخی از پژوهش‍ها در حوزه اثر بخشی آموزش مهارت‌های زندگی صحه می گذارد از جمله رحیمیان بوگر، محمدی فر، نجفی و دهشیری(1392) ،در پژوهشی با عنوان تأثیر مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه سمنان دریافتند که آموزش مهارت‌های زندگی به طور معناداری سلامت عمومی دانشجویان گروه آزمایش را بهبود بخشیده است و باعث کاهش معنادارعلائم نشانه‌های بدنی، اضطراب وبی خوابی، اختلال عملکرد اجتماعی و افسردگی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است واین پژوهش همسو با مطالعات رحیمیان بوگر و همکاران(1392) ، علی مدد (1392) ، شاویسی زاد(1391)، قاطع زاده، عبدالامیر(1390)، خلعتبری وعزیز زاده حقیقی (1390)، نعمتي سوگلي تپه و همكاران ( 1388)، یوسف پور،گروسی(1388)، پاشا و یادآوری (1386)، ویست(2010) ، بوب لاولیر وهمکاران(2010)، استگر،مان ، میچلز وکوپر(2009) می باشد.

‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ طبق نظر موريس ايس الياس از دانشگاه راجرز در كتاب تصميم گيري‌هاي اجتماعي و رشد مهارت‌هاي زندگي "مهارت‌هاي زندگي يعني ايجاد روابط بين فردي مناسب و موثر، انجام مسئوليت‌هاي اجتماعي،‌انجام تصميم گيري‌هاي صحيح و حل تعارضات و كشمكش ها بدون توسل به اعمالي كه به خود يا ديگران صدمه بزند." . آموزش مهارت‌های زندگی با ارتقاء بهداشت روانی وآمادگی رفتاری، فرد را به رفتاری سالم و اجتماعی مجهز می کند و فرد را قادر می سازد تا دانش، ارزش ها ونگرش ها را به توانایی های بالفعل تبدیل کند، این مهارتها بر ادراک فرد از کفایت خود واعتماد به نفس وعزت نفس اثر دارد وبنابراین نقش مهمی درسلامت روان دارد. مهارت‌های زندگی در تحول کلی افراد، نقش محوری دارد و با تحول شخصی، هوشی، هيجانی و جسمانی افراد مرتبط هستند.در نظريه اريكسون فرد در هر مرحله از زندگي با بحراني روبرو گشته كه با حل اين‌ بحران‌رواني اجتماعي به مرحله بعد سوق مي يابد و داشتن مهارت‌هاي اجتماعي در زندگي به فرد در حل بهتر و سلامت رواني- اجتماعي وي كمك فراواني مي نمايد و در آموزش جلسات گروهي به افراد آموزش داده ميشود تا در حل بحرانهاي مختلف زندگي موفقيت بيشتري داشته باشند و در حل و فصل بحرانها و مسائل قبلي و فعلي خويش توفيق يابند.

از آنجا که نوجوانان و جوانان اعضای جامعه ای خواهند بود که هم در آن زندگی خواهند کرد و هم از آن بهره خواهند برد، پس در مرکز ثقل این آموزش ها قرار دارند. بنابراین آگاهی از چنین جریان اجتماعی و برنامه ریزی برای بهینه سازی فرآیند مشارکت اجتماعی و آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان و جوانان از مسئولیت های بسیار حساس جوامع انسانی است که هر جامعه ای با توجه به شرایط و زمینه های تاریخی،‌ اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی و اقتصادی، این فرآیند را به منصه ظهور می رساند.

آموزش این مهارتها دردانش آموزان تیزهوش تاثیربیشتری دارد. مهارت های زندگی به فرد کمک می کند تا در موقعیت های مختلف عاقلانه و صحیح رفتار کند و با دیگران ارتباط سازگارانه و مفیدی داشته باشد(کاظمی و همکاران، 1390). با توجه به اهمیت مهارت های زندگی با اهداف گوناگون پیشگیری و ارتقاء سطح سلامت روانی ضرورت آموزش این گونه مهارت ها به دانش آموزان برای ما آشکار می شود . پژوهش های مختلفی که پس از اجرای برنامه آموزش مهارتهای زندگی در مدارس صورت گرفته ، تاثیر این آموزش را بر ابعاد مختلف سازگاری و سلامت روانی نشان می‫دهد. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ نتایج به دست آمده از فرضیه اول در جدول 4-5 در تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی برکاهش اضطراب و بی خوابی دانش آموزان تاثیر دارد. این نتایج با نتایج پژوهش های انجام شده توسط این نتایج با مطالعات علی مدد (1392) ، شاویسی زاد(1391)، قاطع زاده، عبدالامیر(1390)، خلعتبری و عزیززاده حقیقی (1390)، ویست(2010) ، بوب لاولیر وهمکاران(2010)، استگر،مان ، میچلز وکوپر(2009) همخوانی دارد.

روان شناسان اجتماعی اعتقاد دارند اضطراب عاملی مخرب و نابود کننده است و می توان آن را به کمک روش های آموزشی و الگوبرداری کاهش و یا کنترل نمود. کاپلان بر اساس اجرای آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس پیشرفت معنی داری را در سازش یافتگی اجتماعی وهیجانی دانش آموزان ومقابله با اضطراب مشاهده نمود. آموزش مهارت‌های زندگی به صورت غیر مستقیم در کاهش اضطراب مؤثر است .

زیرا اضطراب ناشی از کمبود مهارت وپیش بینی ناپذیری موقعیت است (خانزاده،رشیدی،یگانه،زارعی منش،1391). اموزش مهارت ها با افزایش آگاهی و توانایی خودگردانی ومقابله با فشارهای روانی اضطراب کاهش می یابد. به کمک آموزش مهارت های زندگی می توان اضطراب و مولفه های آن را در همه افراد به خصوص دانش آموزان و نوجوانان تا حد قابل چشمگیری کاهش و کنترل نمود (ارونسون1973، ترجمه شکرکن، 1393). کاپلان و همکاران، 2007،ترجمه رضاعی،1391) بر اساس اجرای برنامه آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس پیشرفت معناداری را در سازگاری اجتماعی و هیجانی دانش آموزان و مقابله با اضطراب مشاهده کردند.

شاویسی‫زاد (1391)، در پژوهشی به بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی برسلامت روان فرزندان شاهد و ایثارگر پرداخت .یافته ها نشان دادند که آموزش مهارت‌های زندگی به طور معنی داری موجب کاهش شکایت جسمانی، علائم افسردگی و اضطراب و موجب افزایش سلامت روان گروه آزمایش شده است. در تحقیقات بعمل آمده نشان داده شد كه از طريق آموزش مهارتهاي زندگي مي توان ميزان استرس ، اضطراب و بطور كلي واكنش هاي هيجاني نوجوانان را كاهش داد. با توجه به یافته هاي پژوهش در مجموع آموزش مهارت‌های زندگی میتواند به دانش آموزان کمک کند تا هم اضطراب پنهان که به صورت عادت در اغلب موارد با آن ها همراه است را کاهش دهند و هم درشرایط خاص که ممکن است استرس زا باشد با غلبه برخود و به کاربردن مهارت‌هاي آموخته شده تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند و با افزایش عزت نفس وخود باوري میزان رضایت از زندگی آن ها افزایش یابد.(جلالی آریا ، آسایش ، سدهی ، قنبری ،1391)‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

نتایج به دست آمده از فرضیه دوم در جدول 4-8 نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی برکاهش افسردگی دانش آموزان دختر تیزهوش موثراست. اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی در کاهش علایم افسردگی در پژوهش های زیادی بررسی شده یافته های این پژوهش با برخی از یافته های علمی دیگر از جمله مطالعات علی مدد (1392) ، شاویسی زاد(1391)، قاطع زاده، عبدالامیر(1390)، خلعتبری و عزیززاده حقیقی (1390)، ویست(2010) ، بوب لاولیر وهمکاران(2010)، استگر،مان ، میچلز وکوپر(2009)همخوانی دارد.

اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی درکاهش علایم افسردگی درپژوهش های زیادی بررسی شده است : مردانی و همکاران(1389) در بین یک گروه از دانشجویان ایرانی نشان دادند که رابطه معنی داری بین مهارت‌های زندگی و علایم افسردگی وجود دارد.

امیری برمکوهی(1388) بر روی گروهی از دانش آموزان با هدف مطالعه اثر بخشی مهارت های زندگی در کاهش نشانه های افسردگی ، به این نتیجه رسیده است که آموزش مهارت های زندگی برکاهش علایم افسردگی کلی دانش آموزان موثر است. (میرزمانی، آزور، دولتشاهی، عسکری ، 1391).

رفتارهای اجتماعی مثبت در مدارس و تعامل اجتماعی مطلوب بین همسالان ، افزایش حمایت همسالان ، بر کاهش افسردگی اثر مثبت داشته است بنابراین می توان گفت ؛ آموزش مهارت های زندگی علایم و نشانه های افسردگی در دانش آموزان را کاهش می دهد و تاثیر این روش در درمان مراجعانی که دچار اختلالات افسردگی بوده اند ، تایید شده است . آموزش مهارت‌های زندگی برکاهش اختلال درکنش اجتماعی دانش آموزان دختر تیزهوش موثر است .

نتایج فرضیه سوم به دست آمده از جدول 4-10 نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی برکاهش اختلال درکنش اجتماعی دانش آموزان دختر تیزهوش موثر است. این نتایج همسو با مطالعات علی مدد (1392) ، شاویسی زاد(1391)، قاطع زاده، عبدالامیر(1390)، خلعتبری و عزیززاده حقیقی (1390)، ویست(2010) ، بوب لاولیر وهمکاران(2010)، استگر،مان ، میچلز وکوپر(2009) می‫باشد.

در تبیین این نتایج می توان گفت ؛ با توجه به نظریه لیبرمن (1989) كنش اجتماعي به عنوان يك فرآيند مرحله اي و نيازمند مهارت هاي متفاوت تعریف میشود . عملکرد اجتماعي بستگي زيادي به شناخت صحيح نشانه هاي ميان فردي و محيطي دارد، كه ما را به پاسخ هاي مؤثر رهنمون مي شوند و نیازمند یادگیری مهارتهای زندگی میباشد . مثال هاي مهارت هاي زندگی در خصوص کنش اجتماعی شامل شناخت متناسب اشخاصي است كه با آن ها تعامل مي كنيم. شناخت صحيح احساسات و اميالي كه ديگران بيان مي كنند. در واقع شنيدن صحيح آنچه ديگران بيان مي كنند و دانشتن اهداف شخصي فردي كه با ما تعامل مي نمايد، مي باشد. (ده بزرگي، 1375).

با توجه به پژوهش های انجام شده از جمله یافته های این پژوهش می توان اینگونه استنباط کرد که آموزش مهارت هاي زندگي، روشي براي بهبود عملکرد اجتماعي دانش آموزان است . آموزش مهارت هاي زندگي بر پايه ي آن اصل قرار دارد كه مشكلات كودكان در عملکرد اجتماعي غالباً به اين دليل ايجاد مي شود كه دانش آموزان نمي دانند در موقعيت هاي اجتماعي چه كار كنند و مي توان دانش آموزان را براي غلبه بر اين مشكلات آموزش داد و به همين دليل اين روش مستلزم آموزش مستقيم مهارت هاي ضروري است.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

نتایج بدست آمده از فرضیه چهارم و جدول 4-12 نشان داد آموزش مهارتهای زندگی برکاهش نشانه های جسمانی دانش آموزان دختر تیزهوش موثر است. این نتایج با مطالعات علی مدد (1392) ، شاویسی زاد(1391)، قاطع زاده، عبدالامیر(1390)، خلعتبری و عزیززاده حقیقی (1390)، ویست(2010) ، بوب لاولیر وهمکاران(2010)، استگر،مان ، میچلز وکوپر(2009) مطابقت دارد.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.