مشخصات این پایان نامه:
 

رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان شهر لنده

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 102
نوع فایل: word کد Psy225
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه:

در این فصل به ارائه و تبیین نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پژوهش در فصل چهارم و مقایسه آن با پژوهش های پیشین و نظریه های مطرح شده مرتبط با پژوهش در فصل دوم می پردازیم و در ادامه پیشنهادات پژوهشی و کاربردی برای استفاده از پژوهشگران و مسئولین و موانع پژوهش آورده می شود.

بحث و نتیجه گیری:

الگوی استفاده شده در این پژوهش در فرهنگ سازمانی الگوی هافستد می باشد که الگوی است که با مطالعه در فرهنگ های ملی بدست آمده و ابعاد آن عبارتند از فاصله از قدرت ، ابهام گریزی ، فردباوری (فرد گرایی) و مردگرایی (مرد سالاری). بعد فاصله از قدرت با جنبه ای از فرهنگ که به رؤسا اجازه اعمال قدرت می دهد سرو کار دارد. در فرهنگی که عنصر فاصله از قدرت آن بالاست ریاست به معنی برخورداری از امکان اعمال قدرت است. در این فرهنگ نابرابری پذیرفته است.

و کارکنان از اظهار مخالفت با رؤسای خود می ترسند. در فرهنگ های با بعد فاصله قدرت کم و یا نزدیکی به قدرت رؤسا و مرئوسان یکدیگر را همکار به حساب می آورند و به کم کردن نابرابری های اجتماعی اعتقاد دارند. کارکنان در این فرهنگ از ابراز مخالفت هراسی ندارند و توقع دارند قبل از اتخاذ تصمیمات با آنها مشورت شود. توانایی یک فرهنگ در قبول پدیده های نو و پذیرش نوگرایی ها در بعد ابهام گریزی متجلی می شود. در فرهنگ هایی که بعد ابهام گریزی آنها بالا است مردم خواهان نظم و وجود وضوح و شفافیت در امور هستند.

و با برخورد با موقعیت های بی سابقه و ناآشنا مضطرب می شوند. و این مسئله در قوانین و مقررات حاکم بر محیط کار برای آنها حساس تر است و بر رعایت کامل این قوانین و ثبات در محیط کار تاکید دارند. در فرهنگ هایی که بعد ابهام گریزی ضعیف است ابهام را به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی تلقی می کنند و آن را به راحتی می پذیرند در مورد تغییر مقررات دیدگاه ها بسیار عمل گرایانه است و از کارکنان انتظار می رود مدتی کوتاه شاغل یک شغل باشند. فرد باوری(فردگرایی) بیانگر بعدی از فرهنگ است که بر اصالت فرد بیش از اهمیت جمع و گروه تاکید دارد. در فرهنگ فرد باور بر ابتکار و دست آوردهای فردی تاکید می شود. عکس آن ویژگی یک فرهنگ جمع گرا برخورداری از یک چارچوب اجتماعی، انعطاف ناپذیر است.

در فرهنگ جمع گرا تاکید بر تعلق فرد به جمع است و هدف عضو خوبی بودن بشمار می آید در حالی که در فرهنگ فرد باور و فرد گرا هدف رهبر خوبی شدن مطلوب است. بعد مرد سالاری گویایی فرهنگ های مردانه است. آنچه در این فرهنگ ها اهمیت دارد عملکرد است. پول و مادیات، جاه طلبی و درشتی هیکل معیارهای مهم به شمار می آیند. در فرهنگ های زن سالار کیفیت زندگی، مردم و محیط اهمیت دارند. در فرهنگ های مردانه نقش زن و مرد کاملاً از یکدیگر تفکیک شده است. در این فرهنگ ها مردان باید قاطع و حاکم و زنان باید غمخوار و خانه دار باشند ولی در فرهنگ های زن سالار برایری نقش ها پذیرفته شده است (هافستد، 1991).

فرضیه اصلی: در مورد فرضیه اصلی که بین فرهنگ سازماني، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.

نتایج جدول 4-4- نشان می دهد که فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی ارتباط مثبت و معنی دار دارد به طوری که بالا رفتن فرهنگ سازمانی افزایش رضایت شغلی را به همراه خواهد داشت. نتایج جدول، فرضیه مطرح شده را تایید می کند. و نتایج پژوهش با پژوهش های مطرح شده چانگ، تایوان(2011) که در بین 200 پرستار انجام شد و رابطه بسیار قوی بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی را تایید کرده هم راستا می باشد، همچنین با نتایج تحقیقات چندلر(2003) که نتایج آن نشان داد که فرهنگ سازمانی کار آفرینی و مشارکتی معلمان از روحیه بالا برخوردارند و بدون درگیری با هم کار می کنند و رضایت شغلی بالا است، کیانی مهر و همکاران(1391) در پژوهشی خود با عنوان رابطه بین رضایت شغلی و فرهنگ سازمانی در کارکنان و کارشناسان ادارات تربیت بدنی استان مازندران انجام شد نتیجه گرفتند که فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی رابطه معنی داری دارد.

که نتایج این پژوهش نیز وجود رابطه معنی دار بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی را تایید می کند، گودرز وند چگینی(1389) معتقدند فرهنگ سازمانی موجب فراهم آوردن محیط آرام جهت پرورش خلاقیت و ارتقاء شغلی کارکنان می‌گردد. همچنین پژوهش های انصاری مهر و احمدی(1387)، رضایی(1385)،کشانی(1379)، بحرالعلوم(1378) با نتایج پژوهش حاضر هم راستا می باشند. همچنین نتایج جدول نشان می دهد که فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی ارتباط منفی و معنی دار دارد به ترتیبی که افزایش سطح فرهنگ سازمانی منجر به کاهش فرسودگی شغلی می شود.

نتایج جدول فرضیه مطرح شده را تایید می کند. نتایج پژوهش حاضر با پژوهش های تحقیقات شوفلی(2004) در پژوهشی نشان داد که فرهنگ سازمانی بورکراتیک منشأ بروز واکنش- های منفی، نارضایتی، فشارهای روانی و استرس است که منجر به فرسودگی شغلی می شود، کالچمن(2002) در پژوهشی نشان داد که فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی رابطه منفی و معکوس دارد. لاندووسکی و کوپر(2002) طی پژوهشی با عنوان عوامل موثر در فرسودگی شغلی به این نتیجه رسید که عوامل موثر در خشم و نومیدی کارکنان زمینه ساز فرسودگی شغلی محسوب می شوند، نتایج تحقیقات بنت و همکاران (2002) نشان داد که میان فرهنگ سازمانی به طور کلی رابطه معکوس وجود دارد. فرضيه فرعی اول: در مورد فرضيه فرعی اول كه میان فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.

نتایج جدول 4-4- نشان داده است که رابطه مثبت و معنی داری میان فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی وجو دارد. به این معنی که هرچقدر فرهنگ سازمانی بالاتر باشد رضایت شغلی نیز بالا می رود. نتایج این فرضیه با پژوهش های شان چانگ، تایوان(2011)، چندلر(2003)، کیانی مهر و همکاران(1391)، گودرز وند چگینی(1389)، انصاری مهر و احمدی (1387)، رضایی(1385)، کشانی(1379) و بحرالعلوم(1378)، نتایج همه این پژوهش ها وجود رابطه معنی دار بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی را تایید می کند. بدیهی است وقتی کارکنان سازمان حضور خود در سازمان را باور داشته باشند و داشته های سازمان را افتخاری برای خود به حساب آورند رضایت شغلی آنها به تبع آن افزایش پیدا می کند. این مسأله وقتی بیشتر خود را نشان می دهد که سازمان یک سازمان آموزشی و تربیتی باشد که انسان سازی و تربیت انسان های سالم از مهمترین وظایف آن می باشد. فرضيه فرعی دوم: در مورد فرضيه دوم كه میان فرهنگ سازمانی و فرسودگی شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.

نتایج جدول5-4 وجود رابطه معکوس و معنی دار میان فرهنگ سازمانی و فرسودگی شغلی را تایید می کند. نتایج این پژوهش با تحقیقات شوفلی(2004)، کالچمن(2002)، لاندووسکی و کوپر( 2002)، نتایج تحقیقات بنت و همکاران(2002) انچه که از پژوهش های مطرح شده به دست می آید این است که فرهنگ سازمانی به طور کلی رابطه معکوس با فرسودگی شغلی دارد که پژوهش پیش رو نیز وجود رابطه معکوس و معنی دار را تایید کرده است. سازمان های که توانسته اند الگو های بهتری را جهت توسعه فرهنگ سازمانی ارایه دهند توانستند سلامت نیروی انسانی خود را تامین کرده و فرسودگی شغلی کارکنان خود را پایین بیاورند. هرچقدر فرهنگ سازمانی متناسب با فرهنگ جامعه باشد فرسودگی شغلی کمتر می شود. به نظر می رسد فرهنگ سازمانی حاکم بر آموزش و پرورش در جامعه معلمان شهرستان لنده مورد پذیرش بوده که کاهش فرسودگی شغلی را به دنبال داشته است. فرضيه فرعی سوم: همچنین در فرضیه سوم بین ابعاد فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.

از ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج جدول7-4 نشان داده است که همه ابعاد فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی دار دارند نتایج این فرضیه با پژوهش های شان چانگ، تایوان(2011) که در بین 200 پرستار انجام شد و رابطه بسیار قوی بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی را تایید کرده هم راستا می باشد، همچنین با نتایج تحقیقات چندلر (2003) که نتایج آن نشان داد که فرهنگ سازمانی کار آفرینی و مشارکتی معلمان از روحیه بالا برخوردارند و بدون درگیری با هم کار می کنند و رضایت شغلی بالا است. البته در این پژوهش همه ابعاد فرهنگ سازمانی رابطه معنی داری با رضایت شغلی نشان دادند. همچنین پژوهش های کیانی مهر و همکاران(1391) که در پژوهشی خود با عنوان رابطه بین رضایت شغلی و فرهنگ سازمانی در کارکنان و کارشناسان ادارات تربیت بدنی استان مازندران انجام شد نتیجه گرفتند که فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی رابطه معنی داری دارد، گودرز وند چگینی(1389) معتقدند فرهنگ سازمانی موجب فراهم آوردن محیط آرام جهت پرورش خلاقیت و ارتقاء شغلی کارکنان می‌گردد، انصاری مهر و احمدی(1387)، رضایی(1385)، کشانی(1379)و نتایج پژوهش بحرالعلوم(1378) نتایج این فرضیه را تایید می کنند.

نتایج این پژوهش بیانگر این مطلب است که همه ابعاد فرهنگ سازمانی در جامعه معلمان بر رضایت شغلی آنان مرتبط هستند تنوع و گستردگی جامعه معلمان می تواند دلیلی باشد بر اینکه تنوع فرهنگ سازمانی را بوجود آورده باشد. معلمان در شرایط متفاوت کاری از فرهنگ های متفاوت برای کارشان استفاده کنند در برخی موقعیت های کاری نیاز است که فرد توانای های فردی خود را برای کسب رضایت شغلی به کار گیرد و گاهی از تفکر گروهی استفاده کند و برخی از موقیت ها معلمان با سیستم ثابت مدیریتی و برخی موارد با گریز از رویه های ثابت احساس می کنند که می توانند رضایت مندی در کار داشته باشند.در این پژوهش رابطه معنی دار همه ابعاد فرهنگ بر رضایت شغلی تایید شده است به نظر می رسد جامعه معلمان تلفیقی از فرهنگ ها را برای برآورده شدن رضایت شغلی خود خواستار است.

فرضیه فرعی چهارم: در مورد این فرضیه که بین ابعاد فرهنگ سازمانی و فرسودگی شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.نتایج جدول 8-4 نشان داده است که همه ابعاد فرهنگ سازمانی (فاصله قدرت، ابهام گریزی، فردگرایی و مردسالاری) رابطه منفی و معنی داری با فرسودگی شغلی دارند به طوری که افزایش و یا کاهش هر یک از ابعاد به ترتیب باعث کاهش و یا افزایش فرسودگی شغلی می شود. نتایج این فرضیه با نتایج پژوهش های شوفلی(2004)، کالچمن(2002)، لاندووسکی و کوپر(2002)، بنت و همکاران (2002) کار در محیط های که روحیه مشارکت و کار جمعی و مشورت حاکم است بهداشت روانی کارکنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. فضای مشارکت و گفتگو و مشاوره و فرهنگ متاثر از آن می تواند شئون زندگی فردی و خانوادگی افراد را تحت تاثیر قرار داده به طوری که فرد با اتمام کار، با روحیه مضاعف در خدمت خانواده خود باشد.

و البته این رابطه می تواند از سوی دیگر اعضای خانواده تکمیل شود. نقش همه ابعاد فرهنگ سازمانی و میزان اثر گذاری ان بر فرسودگی شغلی نکته اساسی است که این پژوهش آن را تایید می کند این است که همه ابعاد فرهنگ سازمانی در یک سازمان می توانند با درجه ای کم و زیاد تاثیر گذار بر بهداشت روانی و سلامت کارکنان و نیروی انسانی شاغل در صنایع و سازمان ها بوده به افزایش و یا کاهش فرسودگی شغلی منجر شوند. سازمان ها و صنایع خصوصاً سازمان های نظیر آموزش و پرورش در طراحی های آموزش های ضمن خدمت معلمان توجه به فرهنگ سازمانی و مولفه های آن را در آموزش ها باید جدی بگیرند.

فرضیه فرعی پنجم: در مورد فرضیه پنجم که ابعاد فرهنگ سازماني به طور معنی داری قادر به پیش بینی رضایت شغلی و فرسودگی شغلی هستند. نتایج جدول 9-4 نشان می دهد تحلیل رگرسیون نشان می دهد، که سه تا از متغیر های پیش بین(فاصله قدرت، فردگرایی و مردسالاری) وارد شده در معادله رگرسیون همزمان دارای توان پیش بین معناداری برای رضایت شغلی بودند و تنها بعد ابهام گریزی قادر به پیش بینی معنی داری برای رضایت شغلی نبود. میزان R2 نشان می دهد که متغیرهای پیش بین 34 درصد از ورایانس رضایت شغلی را تبیین می نمایند و واریانس باقی مانده مربوط به عواملی است که خارج از مدل می باشند. در بعد ابهام گریزی مقدار تی معنادار نیست و به معنای این است که در پیش بینی رضایت شغلی ابعاد (فاصله قدرت، فردگرایی و مردسالاری) نقش اصلی را داشته است همچنين ضرایب بتا نشان می دهد که فرهنگ مشارکتی تاثیر بیشتری بر رضایت شغلی معلمان داشته است.

نتایج این پژوهش با پژوهش های شان چانگ، تایوان(2011)، همچنین با نتایج تحقیقات چندلر (2003)، کیانی مهر و همکاران (1391)، گودرز وند چگینی(1389)، انصاری مهر و احمدی (1387)، رضایی (1385)، کشانی (1379)، نتایج پژوهش بحرالعلوم(1378)، هم راستا می باشد، البته پژوهشی که در آن پیش بینی معنی دار همه ابعاد فرهنگ سازمانی برای رضایت شغلی را بیان کنند در بین پژوهش های بررسی شده نبود. ولی در اکثر پژوهش ها فرهنگ مشارکتی به عنوان پیش پبینی کننده قوی رضایت شغلی تایید شده است. و این پژوهش از این نظر متفاوت از دیگر پژوهش ها می باشد. توانایی فرهنگ در قبول پدیده های نو و پذیرش نو گرایی ها، بعد ابهام گریزی آن قلمداد می شود.در فرهنگ هایی که بعد ابهام گریزی آنها بالاست، مردم خواهان نظم و وجود وضوح و روشنی در امور هستند. در فرهنکی که بعد ابهام آن ضعیف است، ابهام به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی تلقی و بسادگی مورد قبول قرار می گیرد. که قبول پدیده های نو و پذیرش نوگرایی از طرف مردم ابهام گریزی گفته می شود.

در این پژوهش این بعد قادر به پیش بینی رضایت شغلی نبوده که به نظر می رسد معلمان شهرستان لنده به راحتی تغییرات در رویه ها و مقررات را می پذیرند و بودن شفافیت و یا عدم شفافیت و رعایت قوانین و یا عدم رعایت قوانین را در امور تعلیم و تربیت بر میزان رضایت شغلی خود تعیین کننده نمی دانند. اینکه به چه جهت در جامعه معلمان این ابعاد فرهنگ سازمانی جمع گرایی/ فردگرایی (فرهنگ مشارکتی) ، فاصله قدرت (فرهنگ دیوان سالار) و مردسالاری و زن سالاری(قبیله ای) هرسه توان پیش بینی معنی دار رضایت شغلی را دارند می تواند به دلیل نقش هر سه بعد فرهنگ در این جامعه باشد در جامعه معلمان پژوهش ما هم توجه به فرهنگ مشارکتی و هم فرهنگ دیوان سالار و هم قبیله ای تاثیر گذار می باشند.

نتیجه گیری:

ارتقاء فرهنگ سازمانی و توجه به مولفه های آن کنترل کننده رفتار های کارکنان در سازمان می باشد حقیقت مسلم این است سازمان ها امروزه به نقش فرهنگ سازمانی و استفاده از روش های نو در بالا بردن سطح فرهنگ به طور کلی و فرهنگ سازمانی به شکل ویژه رویکرد مثبتی دارند. با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد تاکید بر تقویت ساختارهای فرهنگ مقبول جامعه می تواند به دست اندرکاران ستادی آموزش و پرورش کمک کند تا ظرفیت های فرا روی نظام تعلیم و تربیت را به استفاده از الگو های مناسب کشور اسلامی ما نزدیکتر کند. در این پژوهش نقش مجموعه از فرهنگ های سازمانی بیش از پیش نمایان شده است تمایل معلمان نمونه مورد پژوهش نشان داده که نگرش عمومی ساختارهای مبتنی بر همه فرهنگ ها را متناسب با موقعیت می پذیرد و لذا تقویت همه این فرهنگ ها نیاز جامعه است.

نکته دیگری که در این پژوهش قابل تامل است این است که قابلیت های فرهنگ جامعه اسلامی می تواند هم در فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی نمود پیدا کند فرهنگ اسلامی با تقویت فردیت انسان و رسیدن به مقام جانشینی خداوند و جمع گرایی و مشاوره در کارها و در عین حال داشتن نظام اداری در هر شرایط، الگوی مناسب فرهنگ سازمانی را ارایه می دهد و یا در رضایت شغلی و فرسودگی شغلی بهره گیری از روحیه تعاون و همکاری و تقویت روابط انسانی در کار ها را توصیه می کند.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.