مشخصات این پایان نامه:
موضوع پایان نامه: رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختر
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 108
نوع فایل: word کد Psy201
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

بحث و نتیجه گیری در این پژوهش بعد از جمع آوری داده ها و انجام فنون و روش های آماری مناسب،با توجه به فرضیه های پژوهش، نتایجی به شرح زیر بدست آمد:

فرضیه اصلی: بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختررابطه وجود دارد. مقادير همبستگی بين باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دخترازنظر آماری معنی دار است(01/0>p)؛ به عبارتی دیگر بین متغیرهای پیش بین و ملاک ارتباط معنی داری وجود دارد.افکار خودآیند منفی با مقدار B استاندارد 414/0 و باورهای غیر منطقی با مقدار B استاندارد 260/0 به طور مستقیم بر گرایش به رفتارهای پر خطر اثر داشته و یک واحد افزایش در افکار خود آیند منفی متغیر افکار خودآیند منفی 94/0 و باورهای غیر منطقی 30/0 تغییرات گرایش به رفتارهای پر خطر راپیش بینی می کند.محمدی ترک آباد (1387)با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد.

بين نمرات باورهاي غيرمنطقي با افکار منفی ورفتار پرخطر نوجوانان معارض با قانون رابطه معناداري وجود دارد.نتایج پژوهش آرفونسکی 1977 به نقل از رینینگر(2005 )نشان داده که احساس افسردگی و باورهای غیر منطقی و انزوا و افکار خودآیند منفی و تنهایی اغلب با رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه مستقیم دارد و با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد.گلدنبرگ 1999 نیز شیوع روز افزون رفتارهای پرخطر در نوجوانان را با افزایش افسردگی و باوهای غیر منطقی و افکار خود آیند منفی در آها مرتبط ساخته و معتقد است که امروزه به دلیل ازدیاد استرس ها و فشارهای وارده به نوجوانان، بروز این عوامل در این دوران افزایش یافته است و و دلیل عمده روی آوردن نوجوانان به رفتارهای پرخطر شده که سلامت آنها را به خطر می اندازد که این نتایج با نتایج پژوهش حاضر مطابقت دارد.

جسور1992 به نقل از سلیمانی نیا و همکاران(1384)عنوان می کند که درگیر شدن نوجوانان در فعالیت هایی که سلامت ایشان را به خطر میاندازد، ناشی از تعامل مستقیم یاغیر مستقیم میان عوامل خاص و رویارویی نوجوانان با این عوامل است.

وی همچنین مطرح می سازد که عوامل زمینه ای خطر زا، مانند باورهای غیر منطقی و افکارخود آیند منفی، احتمال بروز رفتارهای پرخطر نوجوانان را افزایش می دهدبا نتایج پژوهش حاضر مطابقت دارد.آموزش و پرورش نیروی انسانی یکی از ارکان بنیادین و مهم در رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به شمار می رود(پارسا،1993). لذا کنترل رفتارهای پرخطر فراگیران اهمیت دارد. زیاد احتمال زیادی وجود دارد فراگیری که در یکی از رفتارها در گیر شد در سایر رفتارهای پرخطر نیز در گیر شود. در بحث از رفتارهای پرخطر جامعه، باید مسائل فرهنگی آن جامعه را نیز در نظر بگیریم. ارزش های هر جامعه و هنجارهای آن در الگوی این رفتارها موثر هستند و این امر باید مورد توجه ارائه دهندگان خدمات قرار گیرد.

و نوجوانی یک دوره بحرانی در زندگی است. الگوهای رفتاری مهم که می توانند بر سراسر زندگی فرد تاثیر بگذارند در این دوران شکل می گیرند(جان پابلو و استفان ،2004).در نوجوانی فرد جایگاه خویش را در خانواده، دوستان و جامعه تعیین میکند. عوامل اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی نقش مهمی در سوگیری رفتاری افراد به عهده دارند. اغلب نوجوانان با خانواده، جامعه و بستگان دچار چالش هستند و ممکن است فشار این مشکلات نوجوانان را در مرحله تصمیم گیری به سمت رفتارهای پرخطر بکشاند (باریکانی،1387).این رفتارها تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم عمیقی بر سلامت فرد و جامعه می گذارند و عواقب منفی در بردارند.رفتارهای پرخطر سلامت افراد را در معرض تهدید قرار می دهند. این رفتارها هم برای خود فرد و هم برای دیگران تهدید کننده است. 

فرضيه فرعي اول:بین باورهای غیر منطقی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختررابطه وجود دارد. با توجه به نتايج آماري حاصل از فصل چهارم بين باورهای غیر منطقی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختر،همبستگی مثبت به میزان (30/0 =r) وجود دارد که از نظر آماری معنی دار است( 01/0>P). بنابراین با 99 درصد اطمینان می توان نتیجه گرفت که با افزایشباورهای غیر منطقی ، گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دخترافزایش می یابد .قاسمی(1373)گروهی که دارای تفکر غیر منطقی بودند ،میانگین نمره افسردگی آنها به طور معنی داری از میانگین نمره افسردگی گروهی که دارای طرز تفکر منطقی بودند بیشتر بود.که درنهایت با افزایش رفتارهای پرخطر در این دانش آموزان ارتباط معنا داری دارد. نتایج پژوهش باگورابرتز(2004 )بنابراین،باورهای غیر منطقیدربروزرفتارهايپرخطرمختلفنقشداشتهومیتوانندتاحدوديآنهاراپیشبینیکنند و با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد.در نتایج پژوهش کامپوآریاس ودیگران(2008) متغیرهایی از قیبل علایم افسردگی قابل ملاحظه،باورهای غیر منطقی، با الگوی رفتاری پرخطر مرتبط بود.

نتایج پژوهش گولونه و موری(2000 )؛ داهلن و همکاران(2005 ) ؛ بیانگر آن است که رابطۀ بین باورهای غیر منطقی ورفتارهاي ناسالم وپرخطرجوانان منفی است و با نتایج تحقیق حاضر مطابقت ندارد. نتایج پژوهش آرفونسکی 1977 به نقل از رینینگر(2005 ) نشان داده که باورهای غیر منطقی و انزوا اغلب با رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه مستقیم دارد و با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد.باورهای غیر منطقی سبب می شود تا مهارت های مقابله با افراد ضعیف گردد به عبارتی هیجانات افراد عمدتا از عقاید ارزیابی ها و تعبیرها و واکنش های افراد به شرایط زندگی ناشی می شود.

باورهای غیر منطقی می تواند منجر به تغییرات معنی داری در رفتارهای نوجوانان شود و در نتیجه شناخت باورهای غیر منطقی و ارتباط آنها با رفتارهای پرخطر می تواند مقدمه ی بکار گیری رویکرد های نوین در مقابله با افزایش رفتارهای پرخطر در نوجوانان شود. فرضيه فرعي دوم :بین افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختررابطه وجود دارد. با توجه به نتايج به دست آمده از تجزیه تحلیل داده ها بين افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختر،همبستگی مثبت به میزان (44/0 =r) وجود دارد که از نظر آماری معنی دار است( 01/0>P). بنابراین با 99 درصد اطمینان می توان نتیجه گرفت که با افزایشافکار خودآیند منفی ، گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دخترافزایش می یابد.

نتایج پژوهش آرفونسکی 1977 به نقل از رینینگر(2005 )نشان داده که احساس افسردگی و افکارخود آیند منفی وانزوا اغلب با رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه مستقیم دارد و با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد.بروک و همکاران(2002)نشان دادند که بین میزان افسردگی و افکار خودآیند منفی با رفتار پرخطر رابطه معنا دار وجود دارد و با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد.یافته های توصیفی اسپرینگر و دیگران(2006)در دانش آموزان دختر نیز به طور معنا داری، سطح گسترده تری از احساس نا امیدی و افکارخودایند منفی و سرخوردگی 6/35درصد،گزارش داده اندو با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد.

افکار خودآیند منفی شکلی از افکار ناکارآمد هستند که در اضطراب نوجوانان موثر می باشد. نوجوانانی که از افکار خودآیند منفی رنج می برند معمولا دچار احساس های ترس و نگرانی می شوند. که درنهایت منجر به ایجاد رفتارهای پرخطر درآنها خواهد شد. رفتارهای پرخطر تحت تحولات جسمی، روانی و اجتماعی در دوره نوجوانی رو به افزایش می گذارد و اثرات نامطلوبی بر زندگی نوجوان دارد.

5-3 - محـدوديت‌هاي تحقيق - به دلیل اجرای پژوهش فقط در یک ناحیه شهر (رشت)، و تاثیر پذیری متغیرهای تحقیق ، ممکن است با نتایج در شهرهای دیگر متفاوت قابلیت تعمیم را نداشته باشد.

- پژوهش مورد نظر فقط در یک گروه سنی نوجوان دانش آموزان انجام شده است.

5-4 - پيشنهـادات

5-4-1- پيشنهـادات پژوهشی - پیشنهاد می شود پژوهش مشابه در دانش آموزان پسر اجرا گردد و نتایج با هم مقایسه گردد و نقش جنسیت بر متغیرها مشخص گردد. - پیشنهاد می گردد به منظور بررسی این متغیرها، پژوهش هایی مشابه سطح استان گیلان اجرا شود.

- پیشنهاد می شود پژوهش مشابه در گروه های سنی (دانشجویان) نیز اجرا گردد.

5-4-2- پیشنهادات کاربردی

- دانش آموزان دختری که در یکی از رفتارها باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی درگیر می شوند. احتمال زیادی وجود دارد که در سایر رفتارهای پرخطر نیز درگیر شوند. در همین راستا رفتارهای مثبت در آموزشگاه ها درگیری آنها را در رفتارهای پر خطر را کاهش می دهد. مشارکت فراگیران در فعالیت های خارج از برنامه درسی، توسعه ارتباطات با معلمان و احساس حمایت آنان (حس تعلق به آموزشگاه) می تواند جلوگیری کننده ی رفتارهای پرخطر باشد.

در همین راستا پیشنهاد می شود علاوه بر برگزاری کارگاههای آشنایی با رفتار و مشاوره معلمان زمینه جذب دانش آموزان را به سمت رفتارهای مثبت فراهم نمایند. - یافته ها نشان می دهد که انجام یک رفتار پر خطر راه را برای انجام سایر رفتارهای خطرناک هموار می کند. خانواده و یا جامعه هیچ یک به تنهایی نمی توانند مانع از بروز رفتارهای پر خطر و یا کنترل آنها در نوجوانان شوند؛ بلکه نیازمند همکاری، مشارکت و هماهنگی آنها است.

لذا، توجه بیشتر به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان و گنجاندن مطالب آموزشی در کتاب های درسی و ارتباط بیشتر با پدران و مادران پیشنهاد می شود.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.