مشخصات این پایان نامه:
موضوع پایان نامه: 

مقایسه اضطراب اجتماعی، تصویر بدنی و امید به زندگی در زنان و مردان متقاضی جراحی زیبایی با افراد عادی

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 157
نوع فایل: word کد Psy258
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

پژوهش حاضر به دنبال این موضوع بود تا مشخص کند که «آیا بین اضطراب اجتماعی، تصور بدنی و اُمید به زندگی در افراد متقاضی جراحی زیبایی با افراد عادی تفاوت وجود دارد؟» بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش تفاوت اضطراب اجتماعی ، تصور بدنی و اُمید به زندگی در مردان و زنان متقاضی جراحی زیبایی با افراد عادی با 805/0= s Lambdaو wilk ، 82/15 = (196،3) F از نظر آماری معنی دار است.

بنابراین فرضیه اصلی تائید می شود. همچنین نتایج نشا داد که گروه متقاضی جراحی زیبایی تصویر بدنی نامطلوب تری نسبت به افرادی که متقاضی نیستند برخوردار بودند. نتایج حاصل از این فرضیه با یافته های تحقیقات پونت (2008)، فردریک لوروپابلو (2007)، سارور (2005)، ویتاکر (2005)، فردریک (2001)، وادن (2001) و امیر مجدی (1381)، مطابقت دارد. پونت (2008)، در یافته های خود این موضوع را مورد تاکید قرار داد که نگرانی بیماران از تصویر بدنی شان بیشترین دلیل آنها برای انجام جراحی زیبایی می باشد. فردریک لوروپابلو (2007)، در پژوهشی با هدف بررسی عوامل مربوط به جراحی زیبایی و تصویر بدنی نشان داد که افراد علاقمند به جراحی زیبایی تصویر بدنی ضعیف تری نسبت به کسانی دارند که علاقه ای به جراحی زیبایی ندارند. سارور (2005)، در پژوهش خود به این نتیجه رسید که افراد بعد از انجام جراحی زیبایی تصویر بدنی بهتری از خود گزارش کرده اند. ویتاکر (2000)، در پژوهش خود چنین نتیجه گیری کرد که گروهی که جراحی زیبایی انجام داده اند نارضایتی از تصویر بدنی کمتری را نسبت گروه عادی گزارش می دهند. فردریک (2001)، در پژوهش خود عنوان کرد اختلالات مربوط به تصویر بدنی شایع ترین مشکلات متقاضیان جراحی زیبایی است. وادن و همکاران (2001)، در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که علاقمندان به جراحی زیبایی تصویر بدنی ضعیف تری نسبت به دیگر افراد دارند.

سارور و همکاران (2001)، در پژوهش خود چنین نتیجه گرفتند که که افراد قبل از جراحی زیبایی تصویر بدنی منفی تری نسبت به زمان بعد از عمل جراحی زیبایی نشان دادند. امیر مجدی (١٣٨١)، در پژوهش خود بیان داشت جراحی زیبایی به تغییر در تصویر بدنی منجر می شود. تبیین احتمالی در مورد این یافته ها این است که کسانی که برای جراحی زیبایی مراجعه می کنند از اندام یا عضو منظور عمل جراحی ناراضی هستند و در صد بالایی از این افراد نه به دلیل نارضایتی از عملکرد پزشکی عضو تحت عمل جراحی، بلکه به دلیل نارضایتی از شکل ظاهری عضو مذکور به جراحی زیبایی مراجعه می کنند و شاید این خود دلیلی باشد مبنی بر اینکه از شکل ظاهری آن ناراضی هستند در صورتی که جراحی زیبایی بتواند حداقل رضایت آنها از عضو مربوطه را فراهم آورد طبیعتاً از تصویر بدنی خود رضایت خواهند داشت.

فرضیات فرعی:

١- به لحاظ اضطراب اجتماعی بین متقاضیان جراحی زیبایی زن و متقاضیان جراحی زیبایی مرد تفاوت وجود دارد.

یافته های حاصل از این پژوهش بیانگر تفاوت معنی داری اضطراب اجتماعی در متقاضیان جراحی و افراد عادی بود (18/7 = (1، 198) F ، (01 /0 > P )؛ بنابراین متقاضیان جراحی از اضطراب اجتماعی بالاتری نسبت افراد عادی برخوردار بودند . که همسو با پژوهش مدونده (٢٠١٤)، می باشد مدونده در پژوهشی به مقایسه آسیب شناسی روانی و شخصیتی بیماران مراجعه کننده به جراحان پلاستیک پرداخت و چنین نتیجه گرفت که تفاوت معناداری در ویژگی های آسیب شناسی و روانی این بیماران وجود دارد.

در گروه بیماران مراجعه کننده به متخصصان زیبایی ویژگی های اضطراب و ترس غالب بودند. این افراد معمولاً برای غلبه بر اضطراب خود به جراحی زیبایی روی می آورند. در تبیین این پژوهش می توان گفت مردان به دلیل جایگاه و موقعیت اجتماعی و بر عهده داشتن نقش های اجتماعی بیشتر نسبت به زنان از سطح بالاتری از اضطراب برخوردارند. و به نظر خودشان بیشتر توسط دیگران مورد ارزیابی قرار می گیرند

٢- به لحاظ تصور بدنی بین متقاضیان جراحی زیبایی زن و متقاضیان جراحی زیبایی مرد تفاوت وجود دارد. یافته های این پژوهش بیانگر تفاوت معنادار تصور بدنی در متقاضیان جراحی و افراد عادی بود(27/34 = (1، 198) F ، (01 /0 > P )؛ بنابراین متقاضیان جراحی از تصور بدنی پایین تری نسبت افراد عادی برخوردار بودند. که با یافته های حاصل از تحقیقات پهلوان زاده و همکاران (١٣٨٢)، مک کابی و ریساردلی (٢۰۰١)، مبنی بر تصور بدنی کمتر دختران نسبت به پسران؛ پاکستون و همکارانش (١۹۹٤) مبنی بر نارضایتی بیشتر دختران دارای تناسب اندام از وزن خود نسبت به پسران مشابه، جونز و همکاران (٢۰۰٤)، مبنی بر نیرومندی بیشتر رابطه ی بین پذیرش و نارضایتی از تصور بدنی دختران نسبت به پسران همسو همخوان است.

در تبیین این نارضایتی از اندام و ظاهر خود در متقاضیان جراحی زیبایی منجر به ارزیابی های نادرست و افکار و هیجان های منفی شده و باعث اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و از دست دادن اُمید می شود. زنان بیشتر از مردان به بدن خود توجه نموده و بیشتر از مردان زیر سلطه بدن خود قرار دارند.

٣- به لحاظ اُمید به زندگی بین متقاضیان جراحی زیبایی زن و متقاضیان جراحی زیبایی مرد تفاوت وجود دارد. یافته های حاصل از بین متغیرها نشان داد که تفاوت اُمید به زندگی در متقاضیان جراحی و افراد عادی با مقدار(97/11 = (1، 198) F ، از نظر آماری معنی داری است (01 /0 > P )؛ بنابراین متقاضیان جراحی از اُمید به زندگی بالا تری نسبت افراد عادی برخوردار بودند. در تبیین می توان چنین نتیجه گرفت که زنان، به اُمید به زندگی بیشتر و مقبولیت بیشتر اجتماعی گرایش دارند و با انجام جراحی زیبایی خواستار عنوان نمودن خود در جامعه هستند حضور زنان در نقش های اجتماعی موجب به وجود آمدن برخوردها و تعاملات اجتماعی بیشتر و کسب تجربیات و مهارت ها در بیشتر زمینه ها می گردد.

همچنین عدم حضور در موقعیت های واقعی زندگی سبب ترسیم دنیای خیالی در ذهن همراه با از دست دادن اُمید نسبت به دنیای واقعی می شود. مواجهه و رویارویی واقعی با اجتماع به تصحیح رفتار شناختی در فرد می انجامد که این نشان می دهد که هر چقدر اُمید به زندگی در افراد بیشتر باشد گرایش به جراحی زیبایی در آنها کمتر می شود.

۵-٢ محدودیت های پژوهش: هر پژوهشی ممکن است با محدودیت ها و مشکلاتی روبرو بوده باشد و این پژوهش نیز از این قائده مستثنی نبوده است و با محدودیت ها و دشواری هایی مواجه بوده است که مهم ترین ها اشاره می شود:

١- طولانی بودن نسبی پرسشنامه ها و دشواری در جلب همکاری و ادامه پاسخ آزمودنی ها به این پرسشنامه.

٢- محدودیت کمی تعداد نمونه های مورد پژوهش که به آسانی نمی توان به جامعه گسترده تر تعمیم داد و نیاز پژوهشی در سطح گسترده تری دارد.

٣- عدم همکاری کامل افراد داوطلب انجام جراحی زیبایی و جراحی عمومی و نیز عامل دسترسی در مراحل پیگیری مجدد متقاضیان.

٤- نتایج پژوهش حاضری نمونه ٢۰۰ نفر از زنان و مردان متقاضی ٤۰-٢۰ ساله شهر رشت می باشد لذا تعمیم یافته های پژوهش به جوامع دیگر نیازمند پژوهش های بیشتر و گسترده تر است.

۵- عدم قابلیت تعمیم نتایج به سایر نواحی کشور به دلیل تفاوت های فرهنگی و اجتماعی نواحی مختلف.

٦- داده های پژوهش حاضر با تکیه بر گزارش های افراد شرکت کننده در پژوهش خود - گزارشی (Self - Report) جمع آوری شده نه بر اساس رفتارهای واقعی آنها یکی از مهم ترین محدودیت های این روش افزایش احتمال قرار گرفتن یافته ها این پژوهش تحت تأثیرسوگیری مطلوبیت اجتماعی و کاهش روایی آن است.

٧- دیگر محدودیت این تحقیق نگرانی آزمودنی ها از ارزیابی بود با توجه به اعتماد سازی که قبل از پاسخ گویی به پرسشنامه ها صورت گرفته بود ولی باز نسبت به پرسشنامه ها نگران و مستاصل از ارزیابی خود بودند و سعی داشتند که خود را بهتر از آن چیزی که هستند نشان دهند.

٨-عدم در نظر گرفتن دیدگاه های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این پژوهش.

۵-٣ پیشنهادات تحقیق:

١- ارتباط بین متغیرها با در نظر گرفتن متغیرهای دیگری مانند عزت نفس، ویژگی های شخصیتی، عوامل اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

٢- افزایش آگاهی افراد درباره جراحی زیبایی و عوامل روانی آن.

٣- افزایش نمونه آماری تا درجه تعمیم دادن آن به جامعه، آسان تر و با اطمینان تر است.

٤- برای مقایسه و ارزیابی متغیر های پژوهش ذکر شده، تحقیق مشابه در سایر استانهای کشور صورت پذیرد.

۵-٤ پیشنهادات کاربردی:

١- پیشنهاد می شود که پزشکان جراحی زیبایی در پذیرش بیماران به ویژگی های شخصیتی و جراحی های مکرر با احتیاط عمل کرده و در صورت نیاز به ترغیب و ارجاع دادن بیمار به روانپزشک و روان شناسان بپردازند تا از عواقب و پیشامدهای احتمالی سوء آن جلوگیری به عمل آید.

٢- پیشنهاد می شود که بررسی روان شناختی همچون اضطراب اجتماعی، تصور بدنی و اُمید به زندگی در متقاضیان جراحی زیبایی قبل از عمل مورد توجه جراحان و متخصصان زیبایی قرار گیرد.

٣- پیشنهاد می شود که به نقش و اهمیت اضطراب اجتماعی، تصور بدنی و اُمید به زندگی در تبیین جراحی زیبایی در میان زنان و مردان متقاضی مورد توجه قرار گیرد که این امر می تواند متخصصین روان شناسی و روانپزشکی را جهت کاهش نشانه های آن از طریق توجه به متغیرها و درمان های مرتبط کمک نماید.

٤- پیشنهاد می شود برای پژوهش های آتی از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کُنترل استفاده شود تا نقش متغیرهای مُداخله گر در پژوهش کُنترل شود.

٥- انجام پژوهش به شکل طولی در این جمعیت قبل و بعد از جراحی و متغیرهای موثر بر نتایج جراحی پیشنهاد می شود.

٦- جهت اطمینان از پاسخ دهی صحیح آزمودنی ها و جلوگیری آنان حتی الامکان سعی شود از پرسشنامه ها با تعداد کمتری استفاده شود و یا اینکه پرسشنامه ها در دو نوبت به آزمودنی ها ارائه گردد.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.