مشخصات این پایان نامه:
موضوع پایان نامه:

مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش­ آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 84
نوع فایل: word کد Psy259
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

مقدمه پژوهش حاضر جهت مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام طرح ریزی شد. در فصل حاضر، با توجه به تحلیل های آماری فصل چهارم، نتایج پژوهش در ارتباط با فرضیه ها مورد بحث قرار می گیرد و در رابطه با تأیید یا رد فرضیه ها دلایل علمي‌و منطقی ارائه خواهد شد. این فصل در برگیرنده ی مطالب زیر است:

بحث و نتیجه گیری 

محدودیت های پژوهش 

پیشنهادات

• پیشنهادات نظری

• پیشنهادات کاربردی

  5-2- بحث و نتیجه گیری

هدف از پژوهش حاضر مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام بود.

در این بخش نتایج حاصل از بررسی فرضیه ها و تبیین یافته های مربوط به آن ارایه مي‌شود. در ابتدا به بیان فرضیات پژوهش و یافته‌هاي حاصل از آن پرداخته می شود.

فرضیه اول: بین انگیزه پیشرفت دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام تفاوت معنی داری وجود دارد.

بر اساس نتایج بدست آمده از فصل چهارم (جدول 4-4) فرضیه تفاوت بین انگیزه پیشرفت در دانش آموزان تیزهوش و عادی تایید شد. بر اساس نتایج حاصل شده بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر انگیزه پیشرفت تفاوت وجود دارد. نتایج این پژوهش با یافته های پژوهش های تمنایی فر و گندمي‌(1390)؛ سیفی (2008) و بیکر و تارمیزی (2010) همسو است. در تبیین یافته های حاضر می توان بیان داشت که بر اساس مطالعات گوناگون از عواملی که می تواند به عنوان زمینه ای مرتبط با انگیزه پیشرفت در نظر گرفته شود میزان هوش افراد است. به این معنی، زمانی که فرد توان هوشی خود را در حد انجام یک تکلیف می بیند عاملی می شود که بر میزان انگیزش او اثرگذار می شود هرچند که در این بین عواملی می توانند این میزان اثرگذاری را کاهش یا افزایش دهند.

انگیزه پیشرفت عبارتست از میل یا علاقه به موفقیت کلی یا موفقیت در یک فعالیت خاص. بعضی افراد دارای انگیزه سطح بالایی هستند و در رقابت با دیگران برای کسب موفقیت به سختی تلاش می کنند. در مقابل، برخی دیگر انگیزه چندانی برای پیشرفت و موفقیت ندارند و از ترس شکست، آماده خطر کردن برای کسب موفقیت نیستند. به هرحال، این نیاز افراد را برای رسیدن به موفقیت در رقابت با معیار برتری، با انگیزه می‌کند (بابلج و سیمیک، 2011). اسلاوین (2006، ترجمه سیدمحمدی، 1385) انگیزه پیشرفت را به عنوان میل یا اشتیاق برای کسب موفقیت و شرکت در فعالیت هایی که موفقیت در آن ها به کوشش و توانایی شخصی وابسته است، تعریف کرده است.

وی معتقد است افراد دارای انگیزش پیشرفت سطح بالا برای حل مشکلات و رسیدن به موفقیت بسیار کوشا و جدی هستند، در صورت شکست، دست از تلاش بر نمی دارند و تا رسیدن به موفقیت به کوشش خود ادامه می دهند. در رابطه با این که انگیزه پیشرفت بالا به موفقیت می انجامد یا این که موفقیت موجب بالا رفتن سطح انگیزه پیشرفت می شود، پژوهش ها نتایج قاطعی را به دست نداده اند. آن چه که مشخص شده این است که انگیزه پیشرفت در ابتدا تحت تأثیر تجربه های فرد در خانواده است. یعنی هر چه تجربه‌‌ های موفقیت‌آمیز فرد در خانواده بیشتر باشد، انگیزش وی بالاتر است.

پس از آن که فرد وارد مدرسه شد و تجارب بیشتری کسب نمود، در این شرایط موفقیت و انگیزش پیشرفت روی یکدیگر اثر می گذارند. به عبارت دیگر، افزایش موفقیت باعث افزایش انگیزش پیشرفت می شود که در مقابل، انگیزش پیشرفت بالا نیز باعث موفقیت بیشتر می‌شود (بابلج و سیمیک، 2011). به طور کلی مي‌توان بیان داشت زمانی که فرد از سطح هوشی بالاتری برخوردار باشد فرد میزان توانمندی‌هاي خود را به نحو بهتری برای دستیابی به موفقیت‌ها و کامیابی‌ها مورد استفاده قرار مي‌دهد. و همچنین این میزان هوش در فرد بر روی اعتماد به نفس و ایمان فرد به توانمندی‌هاي خویش اثرگذار خواهد بود و منجر مي‌شود که فرد در راستای رسیدن به اهدافش هر چه بیشتر مصصم تر شود و انگیزش بیشتری در خود ایجاد نماید چرا که زمینه دستیابی به اهداف را در خود مي‌بیند.

فرضیه دوم: بین خلاقیت و مولفه‌هاي آن در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام تفاوت معنی-داری وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده از فصل چهارم (جدول 4-5) فرضیه تفاوت بین خلاقیت و مولفه های آن در دانش آموزان تیزهوش و عادی تایید شد. بر اساس نتایج حاصل شده بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر خلاقیت و مولفه‌هاي آن تفاوت وجود دارد. نتایج این پژوهش با یافته های پژوهش های پیرخائفی و همکاران (1386 و بیکر و تارمیزی (2010) همسو است.

در تبیین نتایج حاضر می توان بیان داشت که خلاقیت از جمله موضوعاتی است که تحت تاثیر میزان هوش افراد قرار می گیرد. در همین راستا پیرخائفی و همکاران (1386) در پژوهشی با عنوان مقایسه خلاقیت و هوش دانشجویان رشته‌هاي مختلف تحصیلی بیان داشتند که بین میانگین خلاقیت و هوش دانشجویان رشته‌هاي مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد و همچنین میزان خلاقیت با میزان هوش افراد در رابطه است به گونه ای که پیشرفت تحصیلی و ظهور استعداد و خلاقیت دانش آموزان بدون وجود فاکتور میزانی از هوش در آنان میسر نیست. نکته دیگر اینکه خلاقیت توانایی تولید ایده‌هاي اصلی و سازگارانه است.

لذا تولید این ایده‌ها نیازمند سطحی از توانش‌هاي هوشی است. چرا که فرد برای نشان دادن و ارایه ایده‌هاي نوین و جدید نمی تواند بی نیاز از توانش‌هاي شناختی خود عمل کند. فرضیه سوم: بین عملکرد تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام تفاوت وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده از فصل چهارم (جدول 4-6) فرضیه تفاوت بین عملکرد تحصیلی در دانش-آموزان تیزهوش و عادی تایید شد. بر اساس نتایج حاصل شده بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد. نتایج این پژوهش با یافته های پژوهش های تمنایی فر و گندمي‌(1390)؛ سیفی (2008) و چو (2010) همسو است.

در تبیین نتایج حاضر می توان بیان داشت که بر اساس مطالعات گوناگون عوامل مختلفی بر عملکرد تحصیلی افراد تاثیر می گذارند که متخصصان تعلیم و تربیت آنها را به چهار دسته شامل عوامل فردی، عوامل آموزشگاهی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی تقسیم کرده اند (زهراکار، 1386). که در بین عوامل فردی، یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی افراد، هوش و توانایی ذهنی اوست. هرچه میزان هوش افراد بالاتر باشد به نوبه ی خود عملکرد تحصیلی بهتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین بر اساس مطالعات انگیزه پیشرفت که آن را به صورت میل یا علاقه به موفقیت کلی یا موفقیت در یک فعالیت خاص تعریف کرده اند در دانش آموزان تیزهوش نسبت به دانش آموزان با هوش متوسط در سطح بالاتری قرار می گیرد.

5-3- محدودیت های پژوهش

1- ارزیابی انگیزه پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان به شیوه پرسشنامه ای ممکن است صحت و دقت یافته ها را مورد تردید قرار دهد، چرا که افراد در این روش سعی بر نشان دادن تصویری بهتر از آنچه در واقع هستند، دارند.

2- برخی از دانش آموزان به شکل خاص به سوالات پرسشنامه ها پاسخ می دادند مثلا پاسخ دادن به گزینه خنثی و یا میانی توسط برخی از دانش آموزان.

3- نظر به این که این پژوهش بر روی دانش آموزان دبیرستانی شهر ایلام صورت گرفته، لذا در تعمیم نتایج به دانش آموزان دیگر استان‌ها و دیگر مقاطع بایستی جانب احتیاط را رعایت نمود.

4- با توجه به این نکته که ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است و پرسشنامه جنبه ی خود گزارش دهی دارد و شرکت کنندگان با تمایل خود به آن پاسخ مي‌دهند و ممکن است در پاسخ هایشان حالت سوگیری وجود داشته باشد.

5- از دیگر محدودیت های پژوهش حاضر می توان به طرح پژوهش که از نوع مطالعات توصیفی (علی مقایسه ای) بود اشاره داشت چرا که با توجه به موضوع و طرح پژوهش، و این مساله که ممکن است یافته ها تحت تاثیر عوامل مداخله کننده در پژوهش (سطح اقتصادی اجتماعی، سطح سواد والدین و ...) باشد، لذا تعمیم نتایج بایستی با احتیاط صورت گیرد.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.