مشخصات این پایان نامه:

مقایسه ابعاد سرشت و منش شخصیت افراد اقدام کننده به خودکشی

با افراد بهنجار در چارچوب مدل زیستی روانی کلونینجر

 

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 204
نوع فایل: word کد Psy253
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

در این بخش، ابتدا به خلاصه‏ای از پژوهش اشاره خواهد شد و بعد از آن یافته‏های مرتبط با هر یک از فرضیه‏های پژوهش مرور شده و بحث و تبیین‏های مربوط به آن‏ها مطرح می‏گردد. 5-1- خلاصه پژوهش هدف این پژوهش مقایسه‏ی شخصیت افراد اقدام کننده به خودکشی با شخصیت افراد عادی جامعه در چارچوب مدل زیستی روانی کلونینجر بود.

محقق با توجه به پیشینه تحقیقاتی فرض را بر این گذاشت که بین افراد اقدام‏کننده ‏به خودکشی و افراد به‏هنجار جامعه از نظر ابعاد شخصیتی سرشتی و منشی تفاوت‏های معنی‏داری وجود خواهد داشت. لذا برای پاسخ دادن به فرضیه ‏های پژوهش، دو گروه جهت مطالعه انتخاب شدند.

ابتدا تعداد 136 نفر از اقدام کنندگان به خودکشی مراجعه کننده به چهار بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، بیمارستان نمازی، بیمارستان شهید فقیهی و بیمارستان قطب الدین شیرازی که هر چهار بیمارستان دولتی بوده و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‏باشند، به روش نمونه‏ گیری در دسترس انتخاب شده و پرسشنامه سرشت‏ و ‏منش TCI-125 با کسب رضایت شفاهی از ایشان توسط پژوهشگر تکمیل گردید و مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس از بین پرسشنامه ‏های فوق 100 پرسشنامه که دارای معیارهای لازم بود انتخاب شده و نتایج ابعاد شخصیت افراد فوق با نمونه ‏های هنجاریابی شده ایرانی توسط دکتر کاویانی و نمونه‏های هنجاریابی شده دکتر حق‏شناس در شیراز و نمونه هنجاریابی دانشجویان توسط دکتر کاویانی در تهران مقایسه شدند.

نتایج نشان داد که در افراد اقدام‏کننده‏ به خودکشی ابعاد شخصیت سرشتی هم‏چون نوجویی، اجتناب از آسیب، پاداش- وابستگی تفاوت معناداری با افراد عادی جامعه دیده می‏شود، اما در بُعد سرشتی پشتکار تفاوت معناداری دیده نشد، هم‏چنین در ابعاد منشی هم‏چون همکاری و خودراهبری تفاوت معنی‏داری با افراد جامعه دیده شده ولی در بُعد خودفرآوری منش تفاوت معنی‏داری مشاهده نگردید. هم‏چنین در زمینه اطلاعات پرسشنامه دموگرافیک مشاهده گردید میانگین سنی افراد اقدام‏کننده‏ به خودکشی 36/25 سال بود و در زنان بیشتر از مردان بود (زنان 56% و مردان 46%) و بیشترین اقدام به خودکشی در بین افراد مجرد بود 56%. طی این پژوهش مشخص شد که بیشترین اقدام توسط افرادی انجام گرفته که دارای سطح تحصیلی دیپلم به بالا بوده‏اند (74%)، ولی هرچه که از میزان سواد کاسته شده اقدام به روش خشن‏تری انجام گرفته است.

نتایج پژوهش نشان داد که اقدام‏کننده ‏به خودکشی در سطح شهر نسبت به روستا فراوانی بیشتری داشت (83% شهر و 17% روستا). هم‏چنین در قشر متوسط جامعه از نظر وضعیت مالی نسبت به قشر عالی و ضعیف جامعه، اقدام به خودکشی بیشتری مشاهده شد (متوسط64% خوب 24% و ضعیف 12%). بیشترین روش اقدام به خودکشی به وسیله خوردن دارو بود (65%) و بیشترین داروی مورد استفاده مخلوطی از چند دارو بوده است.

در این تحقیق میزان افرادی که بیش از یکبار اقدام به خودکشی نمودند ( 24%) در مقایسه با بعضی پژوهش‏ها در سال‏های گذشته روند صعودی طی کرده است. پس از بررسی نتایج این پژوهش با تعداد پژوهش‏های داخلی و خارجی مشخص شد که بررسی نتایج دموگرافیک این پژوهش با بیشتر پژوهش‏های خارجی و داخلی همسو بوده است.

به منظور ارائه یک گزارش جامع در این فصل نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه های اصلی و فرعی مورد بحث دقیق تری قرار خواهد گرفت.

5-2- بحث ونتیجه‏ گیری

5-2-1- بحث و نتیجه‏ گیری

پیرامون فرضیه اصلی پژوهش: بین ابعاد شخصیتی سرشت‏ و ‏منش افراد اقدام‏کننده‏ به خودکشی با افراد به‏هنجار تفاوت معنی‏دار وجود دارد. یافته‏های این پژوهش حاکی از آن بود که اختلاف آماری معنی‏داری بین اقدام‏کننده‏گان ‏به خودکشی با افراد به‏هنجار جامعه در بیشتر ابعاد وجود دارد. افراد اقدام‏ کننده ‏به خودکشی در زمینه سامانه‏های سرشتی در مغز که دارای سازمان یافتگی کارکردی متشکل از یک‏دیگر برای فعال‏سازی، تداوم و بازداری رفتار در پاسخگویی به گروه‏های معینی از محرک‏ها است تفاوت محسوسی دارند و از عملکرد کمتری برخوردار‏ند.

هم‏چنین در زمینه منش شخصیت ایشان که شامل دریافت‏های منطقی در‏باره خود، دیگران و دنیاست و تحت تاثیر عوامل محیطی در ساختار شخصیتی فرد پدید آمده با افراد عادی تفاوت دیده می‏شود و شاید علت افراد فوق در مهارت تصیمیم گیری در برخورد با مسائل روزمره زندگی و استرس‏زا دچار مشکل شده و دست به چنین اقدامی می‏زنند از همین موضوع سرچشمه می‏گیرد.

این افراد در پاسخ دادن به چیزهای جدید، ترس از شرایط نامطمئن، تکرار رفتارهای مثبتی که پاداش به همراه نداشته باشد دچار مشکل بوده و در زمینه پنداشت مثبت به خویشتن، حمایت دیگران، همدلی و صبوری با افراد عادی تفاوت دارند. هم‏چنین یافته‏ های پژوهش بیانگر آن بود که نمونه ‏های این پژوهش در زمینه پشتکار و انجام کار اضافی برای جبران مشکلات، خودانگاره احساساتی، مشارکت عارفانه ، متانت و صبوری غیر مشروط با افراد عادی یکسان هستند.

یافته‏های این پژوهش با یافته پژوهش‏های مختلفی چه در خارج و چه در داخل کشور همسو بوده است. از جلمه می‏توان به موارد ذیل اشاره نمود.

پژوهش‏های خارجی همسو با پژوهش حاضر: اکینچی ‏و همکاران (2012) در زمینه بررسی مقایسه افراد اقدام‏کننده‏ به خودکشی با افراد بهجار جامعه به این نتیجه رسید که این افراد در بُعد اجتناب از آسیب از ابعاد سرشت دارای نمره بالا و در بُعد خودراهبری از ابعاد منش دارای نمره بسیار پایین‏تری نسبت به گروه به‏هنجار می‏باشند.

‏میتسویی و همکاران(2012) طی پژوهش خود نشان دادند که نمرات بالای اجتناب از آسیب در افراد اقدام ‏کننده‏ به خودکشی وجود داشت. فورکانو ‏وهمکاران (2009) دریافتند که نوجوانانی که اقدام به خودکشی داشته‏اند در بُعد اجتناب از آسیب نمره بسیار بالاتر و در ابعاد پاداش‏– وابستگی و خودراهبری دارای نمرات پایین‏تری هستند، آن‏ها هم‏چنین چاقی و سوءمصرف الکل در والدین را یکی از علل ایجاد این ابعاد عنوان کرده‏اند.

گیوتاکوس و همکاران (2006) دریافتند که افراد اقدام‏کننده‏ به خودکشی که دارای رفتارهای تکانشگری، پرخاشگری داشته‏اند در بعد نوجویی نمرات بالاتر و در ابعاد پشتکارو خودراهبری نسبت به گروه گواه نمرات پایین‏تری را کسب کرده‏اند.

انگلسکو و همکاران(2005) در‏یافتند که افراد اقدام ‏کننده‏ به خودکشی که بیماران وابسته به الکل نیز هستند در اجتناب از آسیب دارای نمره بالاتر و در بعد خودراهبری دارای نمرات پایین‏تری هستند. روپرت‏کنراد وهمکاران (2009) عنوان کردند که نمرات اجتناب از آسیب بالا و نمرات خودراهبری پایین در افکار خودکشی و اقدام به خودکشی موثر است.

ریچارد و همکاران (2003) نشان دادند که نمره بالا در اجتناب از آسیب و پاداش‏–‏وابستگی با افسردگی و بی‏قراری همراه بوده و عوامل زمینه ساز اقدام به خودکشی می‏باشند. ‏کلاتی وهمکاران(2008) در مقایسه اقدام کنندگان به خودکشی با گروه به‏هنجار تفاوت معنی‏داری با این گروه در نمرات بالاتر اجتناب از آسیب و نمرات پایین‏تر خودراهبری و داشتند.

هانازوک و همکاران (2006) طی پژوهشی بیان کردند که اقدام کنندگان به خودکشی در تکانش‏گری در اجتناب از آسیب و پاداش- وابستگی تفاوت معنی‏داری با افراد عادی داشته‏اند. کلونینجز وهمکاران (1992) و جافی و همکاران (1993) طی تحقیقاتی نشان دادند که نمره اجتناب از آسیب با وضعیت اضطراب و افسردگی دارای همبستگی است.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.