مشخصات این پایان نامه:
 

اثربخشی معنا درما ني گروهی بر کیفیت زندگی وتغییرسبک دلبستگی ناایمن بر روی سالمندان شهر رشت

منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
تعداد صفحه: 177
نوع فایل: word کد Psy024
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

در اين فصل با استفاده از داده هاي آماري و جدول های فصل چهارم، اطّلاعات به دست آمده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و بر اساس يافته هاي پژوهش در رابطه با هر یک از فرضیه های تحقیق نتيجه گيري لازم صورت گرفته است.

در ادامه نیز به محدوديت تحقیق و همچنین به پیشنهادهای کاربردی و مرتبط با موضوع هم اشاره شده است. نتیجه گیری از ویژگی های جمعیت شناختی - تعداد جمعیت نمونه 30 نفر می باشد که به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شده اند. در گروه گواه تعداد 8 نفر (3/53%) مرد و تعداد 7 نفر (7/46%) زن هستند. همچنین در گروه آزمایش تعداد 9 نفر (0/61%) مرد و تعداد 6 نفر (0/40%) نیز زن هستند.

- کمترین تعداد فرزندان گروه گواه 1 نفر (7/6%) بدون فرزند و بیشترین آنها 5 نفر (3/33%) دارای 2 فرزند هستند. همچنین کمترین تعداد فرزندان گروه آزمایش 1 نفر (7/6%) بدون فرزند و 3 فرزند و بیشترین آنها 5 نفر (3/33%) دارای 2 فرزند هستند.

- در بین گروه گواه کمترین تعداد 1 نفر (7/6%) دارای همسر متارکه کرده و مجرد و بیشترین آنها 8 نفر (3/85%) با وضعیت همسر فوت شده می باشد. همچنین در بین گروه آزمایش کمترین تعداد 1 نفر (7/6%) دارای همسر مجرد و بیشترین آنها 9 نفر (0/60%) نیز با وضعیت همسر فوت شده می باشد.

- کمترین تعداد سالهای حضور در خانه سالمندان گروه گواه 0 نفر (0%) 3 سال و بیشترین آنها 5 نفر (3/33%) بمدت 4 سال می باشد. همچنین کمترین تعداد سالهای حضور در خانه سالمندان گروه آزمایش 1 نفر (7/6%) به میزان 1، 6 و 7 سال و بیشترین آنها 4 نفر (7/26%) بمدت 2 و 5 سال می باشد.

- در بین گروه گواه کمترین تعداد 1 نفر (7/6%) دارای شغل کارمند و بیشترین آنها 11 نفر (3/73%) کشاورز می باشند. همچنین در بین گروه آزمایش کمترین تعداد 1 نفر (7/6%) دارای شغل کارمند و بیشترین آنها 8 نفر (3/53%) نیز کشاورز می باشند.

5-3- بحث و نتیجه گیری

- فرضیه اول: آموزش معنادرمانی گروهی بر کیفیت زندگی افراد سالمند شهرستان رشت تأثیرگذار است. نتایج جدول و نمودار بالا که مربوط به تحلیل کوواریانس می باشد نشان می دهد که چون مقدار آماره F (000/0 ;Sig.= 258/93F=) کوچکتر از 05/0 است، لذا فرضH0 رد و فرض H1 تأیید می¬شود. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که آموزش معنادرمانی گروهی بر کیفیت زندگی افراد سالمند شهرستان رشت تأثیرگذار است.

نتایج حاصل از یافته های این آزمون را با احتمال 95% اطمینان می توان به جامعه آماری مورد مطالعه تعمیم داد. این یافته با نتیجه پژوهش هاي رحیمیان (1388) و اسلامی نسب (1387)قهرمانی.زینب (1385)و كانگ كيونگ و همكاران (2010) وبلر (2011)، کیو و سوهو (2009) هماهنگ بوده. در این خصوص رحیمیان (1388) با انجام پژوهشی به این نتیجه رسید که افراد نااميد، افسرده و بي قرار و آنهايي كه احساس تنهايي مي كنند، غالباً از بي معنايي و پوچي زندگي شكايت دارند.

در زندگي هيچ چيز آنها را به خود پاي بند نمي سازد و برايشان ارزشي ندارد.كانگ كيونگ و همكاران (2010) در بيمارستان آموزشي در كره در مورد اثر بخشي آموزش معنادرماني در نوجوانان سرطاني انجام گرفت. هدف از اين تحقيق معنا بخشيدن به زندگي بيماران سرطاني و درجه بندي خوب بودن روحيه آنها و كاهش رنج آنها بود. اين تحقيق شامل نمونه اي از 29 نوجوان سرطاني بود.

گروه آزمايش در اين تحقيق 17 نفر بودند كه در برنامه آموزشي معنا درماني شركت داشتند كه تشكيل جلسات آنها به تعداد 5 جلسه در هفته بود و گروه كنترل كه 12 نفر از اعضا بودند مراقبت هاي معمولي پرستاري را دريافت. نتيجه تحقيق نشان داد كه معنا درماني بر روي كاهش رنج و افزايش معنا بخشي به زندگي در بين نوجوانان سرطاني اثر بخش است .اسلامی نسب (1387) با انجام پژوهشی دریافت که نااميدي حالت تكان دهنده اي است كه با احساس از ناممكن بودن امور، احساس ناتواني و بي علاقگي به زندگي آشكار مي شود .

فرد در اثر نااميدي به شدت غيرفعال شده و نمي تواند موقعيت مختلف خود را بسنجد و تصميم بگيرد قهرمانی(1385)در پژوهش خود که تحت عنوان کیفیت زندگی وارتباط آن با امید در بستگان مراقبت کننده از بیماران اسکیزوفرنیک بود نتیجه گرفت با مشاوره ی که به آنها داده شد کیفیت زندگی و امید در آنها بالا رفت. بلر (2011) از معنا درماني براي كمك به بيماران نوجوان مبتلا به افسردگي استفاده كرد. او با كمك معنا درماني به درمان جويان كمك كرد تا معنايابي را شروع و در طول زمان حفظ نمايند. كيو و سوهو (2009) در كره توسط سازمان پرستاري كالج علمي آندونگ با هدف مطالعه اثر بخشي معنا درماني و ورزش بر فعاليت هاي ابزاري زندگي بر افزايش معنا بخشي زندگي و عزت نفس و روي افراد سالمند سنين 65 تا 75 سال به صورت نيمه آزمايشي انجام شد.

تعداد افراد نمونه 51 نفر بود كه به دو گروه 25 نفري آزمايش و 26 نفري كنترل تقسيم شده بود و برنامه آموزشي آنها در 5 هفته انجام شد. نتايج بدست آمده در اين تحقيق بدين صورت بود كه بين گروه آزمايش و كنترل در اثر معنا بخشي زندگي، عزت تفاوت معنادار مشاهده شد و بدين صورت معنادرماني با ورزش با نفس و وجود مراقبت هاي پرستاري براي افراد مسن توصيه مي شود.در نتیجه در تبیین این فرضیه میتوان گفت که با پژوهش ها وتحقیقاتی که در این زمینه شده و ما قید کردیم و پژوهشی که ما آنجام داده ایم می توان نتیجه گرفت که معنا درمانی گروهی بر کیفیت زندگی تاثیر گذار بوده است و در بالا بردن سطح کیفیت زندگی موثر بوده

- فرضیه دوم: آموزش معنادرمانی گروهی بر تغییر سبک دلبستگی ناایمن افراد سالمند شهرستان رشت تأثیرگذار است. نتایج جدول بالا که مربوط به تحلیل کوواریانس می باشد نشان می دهد که چون مقدار آماره F (000/0 ;Sig.= 343/45=) کوچکتر از 05/0 است، لذا فرضH0 رد و فرض H1 تأیید می¬شود. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که آموزش معنادرمانی گروهی بر سبک دلبستگی ناایمن افراد سالمند شهرستان رشت تأثیرگذار است.

نتایج حاصل از یافته های این آزمون را با احتمال 95% اطمینان می توان به جامعه آماری مورد مطالعه تعمیم داد. این یافته با نتیجه پژوهش های لین ،کو ووو(2011)وبروماری و کرنس (2010)، کاسل(2008)و وایلا اسپیک و دیگران (2008)همخوانی دارد. ولی با یافته پژوهش های آدرم (1389)و شیخ پور (1385)وفکری (1385) همخوانی ندارد. در این خصوص در پژوهش کاسل.(2008).در پژوهش خود تحت عنوان امنیت دلبستگی افراد بزرگسال و استفاده مواد به این نتیجه رسید که رابطه مثبت میان دلبستگی افراد بزرگسال به مصرف دارو به طور مکرر و مصرف دارو تحریک کننده اند در واقع سبک های دلبستگی عامل پر خطر جهت مصرف مواد بزرگسالان است.

ودر پژوهش بروماری و کرنس (2010).با بررسي خود تحت عنوان ،رابطه بین سبک دلبستگی دوسوگرا با اضطراب جدای وسبک دلبستگی نا ایمن را با علائم بدنی و هراس اجتماعی بر روی بزرگسالان نشان داد که دلبستگی نا ایمن به ویژه با سالمندان در فرزندان تاثیر گذاربوده و تایید شده است.لین. کو و وو(2011). با انجام پژوهشي تحت عنوان تأثير اعتیاد به اینترنت با سبک دلبستگی ایمن رابطه منفی وبا سبک دلبستگی نا ایمن برروی بزرگسالان رابطه مثبت دارد .و در پژوهشی آدرم (1389)که با عنوان پیشبینی گرایش به مصرف مواد در بزرگسالان بر اساس ویژگی های شخصیتی و سبک دلبستگی صورت گرفت ، نشان داد که میان عوامل شخصیتی و گرایش به مصرف مواد ارتباط مستقیم معنی داری وجود دارد .

همچنین سبک دلبستگی نا ایمن با گرایش به مصرف مواد در بزرگسالان همبستگی مثبت دارد .و در پژوهشی که بوسیله شیخ پور (1385) تحت عنوان تاثیر مشاوره گروهی به شیوه معنا درمانی در افزایش امید به زندگی و سبک دلبستگی معلولین ضایعه نخاعی ناشی از زلزله شهرستان بم صورت گرفت .نمونه مورد پژوهش 16 نفر معلول ضایعه نخاعی 35-20 ساله بودند که در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.اعضای گروه ازمایشی در 8 جلسه مشاوره گروهی به شیوه معنا درمانی و هر جلسه به مدت 90 دقیقه در 2ماه شرکت داشتند بعد از اخرین جلسه پس ازمون روی دو گروه اجرا شد .

ونتایج حاکی از ان بود که بین گروه ازمایشی و گروه کنتر در افزایش امید به زندگی و سبک دلبستگی و مسئولیت پذیری تفاوت معنا داری وجود دادرد لیکن بین دو گروه در احساس پوچی تفاوت معنا داری وجود نداشت ودر پژوهشی فکری (1385) تحت عنوان بررسی اثر بخشی روش تصورات ذهنی هدایت شده بصورت فردی روی میزان اضطراب و امید به زندگی و سبک دلبستگی خانم های مبتلا به سرطان سینه بخش رادیو تراپی انیستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی تهران صورت گرفت .

برای انجام پژوهش36نفر از بیماران بصورت داوطلبانه انتخاب و سپس بصورت تصادفی در 3 گروه گواه آزمایش 7 جلسه ای و ازمایش 15 جلسه جایگزین شدند.6 نفر از افرادی که اختلاف فاحشی با دیگران بر اساس اطلاعات دمو گرافیک داشتند حذف گردیده و حجم نمونه به 30 نفر رسید. در این مرحله از آنها یک بار قبل و یک بار بعد از تصورات ذهنی ارزیابی شد اما حتی بعد گذراندن کلاسها از نظر سطح اضتراب تفاوتی بین این دو گروه وجود نداشت.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


برای مطالعه کامل این پایان نامه لازم است فایل آن را خرید کنید

قیمت : 15900 تومان
پس از پرداخت انلاین وجه، بلافاصله دانلود فایل ظاهر می شود.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.