مشخصات این پایان نامه:
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 110
نوع فایل: word کد Psy093
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

در این قسمت از پژوهش ابتدا به بررسی خلاصه ای از پژوهش پرداخته می شود و سپس در قسمت بحث و نتیجه گیری به بررسی یافته های حاصل از فرضیه های پژوهش و همچنین بررسی و مقایسه این نتایج با نتایج حاصل از پژوهش های گذشته و بحث و بررسی در رابطه با آن ها پرداخته شده است.

5-1 خلاصه پژوهش:

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کمال گرایی و مسئولیت پذیری با جهت گیری هدف در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان انجام شد جهت انجام پژوهش از بین این دانشجویان تعداد 358 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و سپس با استفاده از پرسشنامه های جهت گیری هدف، کمال گرایی و مسئولیت پذیری مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از تکمیل پرسشنامه ها، با استفاده از ابزرا کامپیوتری SPSS یافته های مربوط به هر فرضیه مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاکی از این بود که :

1- مسئولیت پذیری قادر به پیش بینی بخشی از واریانس جهت گیری هدف می باشد.

2- کمال گرایی قادر به پیش بینی بخشی از واریانس جهت گیری هدف می باشد.

5-2 بحث و نتیجه گیری:

در این قسمت از پژوهش ابتدا فرضیه های پژوهش ارائه شده و سپس در رابطه با یافته های پژوهش بحث و بررسی صورت گرفته و در نهایت به بررسی و مقایسه این نتایج با نتایج پژوهش ها و نظریات پیشین پرداخته می شود. فرضیه اول: مسئولیت پذیری قادر به پیش بینی بخشی از واریانس جهت گیری هدف می باشد. یافته های پژوهش حاضر فرضیه فوق را مورد تأیید قرار داده و ابراز می دارد که مسئولیت پذیری قادر به پیش بینی 74/0 از جهت گیری هدف یادگیری، 78 درصد از جهت گیری هدف عملکرد گرایشی، 57/0 از جهت گیری هدف عملکرد گریزی بصورت مثبت و همچنین قادر به پیش بینی 79/0 از واریانس بلاتکلیفی در جهتگیری هدف می باشد.

مسئوليت حالتي كه طي آن شخص نقش و اثر خود را در عوارض و نتايج يك اقدام، فعاليت يا رفتار مي پذيرد. گاف (1968) معتقد است که مسئولیت پذیری به معنای در نظر داشتن پیامد رفتار خود و قابل اعتماد و اطمینان بودن در رفتار، و احساس تعهد به ساختار اجتماعی بزرگتر می باشد. مسئولیت‌پذیری یعنی قابلیت پذیرش پاسخ‌گویی و به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست می‌شود و شخص حق دارد که آن را بپذیرد و یا رد کند. جامعه شناسان بر این باورند که سپردن مسئولیت به افراد و شرکت دادن آنها در تعاملات اجتماعی برای رشد شخصی آنها ضروری است. مسئولیت پذیری فرصتی برای فرد فراهم می سازد تا ایده های خود را در جریان کار به مرحله آزمایش بگذارد همین مسئله به وی کمک می کند تا راه رشد خود را به تدریج گسترش دهد و طرح مناسبی برای ایفای نقش های شغلی و اجتماعی و در کل برنامه زندگی اش تعیین کند. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده، پیش بینی کنندگی مسئولیت پذیری برای جهت گیری هدف بدین شکل قابل می باشد که، مسئولیت پذیری در برنامه ریزی و جهت گیری هدف نقش مهمی را ایفا می کند.

فردی که مسئولیت پذیری خوبی داشته باشد تمایل به یادگیری، برنامه ریزی و پیشرفت دارد و انجام مسئولیت ها را به عنوان فرصتی برای یادگیری در نظر می گیرد و از آن ها بهترین استفاده را در این جهت می کند، این شکل از مسئولیت پذیری با تعاریف جهت گیری هدف از جمله جهت گیری هدف یادگیری شبیه می باشد. جهت گیری هدف عملکرد گرایشی که تاکید بر کسب شایستگی و تایید در نزد دیگران دارد، در افرادی دیده می شود که مسئولیت پذیری دارند اما مسئولیت پذیری برای آن ها به عنوان امری درونی وجود ندارد، بدین معنی که مسئولیت پذیری آن ها در حدی است که توجهات مثبت اطرافیان را جلب نمایند.

جهت گیری هدف عملکرد گریزی که تاکید بر دوری جویی از عدم شایستگی در نزد دیگران دارد به نظر می رسد در افرادی دیده می شود که تحت فشار های بالایی برای مسئولیت قرار گرفته و اغلب مواقع به علت اینکه مسئولیت های محول شده از توان وی بیشتر بوده است در این تکالیف دچار شکست شده اند و اغلب وی تلاش می کند تا در امور و مسئولیت ها خود از شکست خوردن دوری کند و در اهداف و برنامه های خود نیز بیشتر بر همین مسئله تأکید دارد. با توجه به توضیحات نظری ارائه شده در فوق به نظر می رسد که یافته های پژوهش حاضر با پیکری نظری دانش موجود همسو می باشد ، هر چند در این زمینه پژوهش های تجربی انجام نشده است، اما از نظر پایه های نظری مورد تأیید قرار می گیرد.

فرضیه دوم:

کمال گرایی قادر به پیش بینی بخشی از واریانس جهت گیری هدف می باشد. جهت بررسی این فرضیه از روش آماری تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شده است که میزان پیش بینی مولفه های جهت گیری هدف (از جمله جهت گيري هدف يادگيري ، جهت گیری هدف عملكرد گرايشي،جهت گیری هدف عملكرد گریزی، و بلاتکلیفی در جهتگیری هدف) بر اساس مولفه های کمال گرایی محاسبه شده است. یافته های پژوهش حاضر فرضیه فوق را مورد تأیید قرار داده و ابراز می دارد که ، کمال گرایی خودمدار قادر به پیش بینی 72/0 از واریانس جهت گیری هدف یادگیری و مناسبترین پیش بینی کننده این جهت گیری هدف بوده است، علاوه بر این، کمال گرایی دیگر مدار قادر به پیش بینی 92/0 از واریانس جهت گیری هدف عملکرد گرایشی، 45/0 از واریانس جهت گیری هدف عملکرد گریزی و 69/0- از واریانس بلاتکلیفی در جهت گیری هدف بود که مناسبترین پیش بینی کننده این سه جهت گیری هدف می باشد.

یافته های حاصل از پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های هاشمی و لطیفیان (1388)، نيوميستر(٢٠٠٤)، نيوميستر و فينچ(٢٠٠٦)،زاهد بابلیان، پوربهرام، رحمانی(1389) همسو بوده است. هاشمی و لطیفیان ( 1388) دریافتند كمال گرايي خود مدار با جهت گزيني هاي يادگيري و گرايشي رابطه منفي دارد و اين جهت گزيني ها را به صورت منفي پيش بيني مي كند. كمال گرايي جامعه مدار نيز با اهداف گرايشي و اجتنابي رابطه منفي دارد و اين جهت گزيني ها را به صورت منفي پيش بيني مي كند. نيوميستر و فينچ(٢٠٠٦) به این نتیجه رسیدند که كمال گرايان خود مدار استانداردهاي بالايي براي خود انتخاب مي كنند و عملكرد خود را بر اساس اين استانداردها ارزشيابي مي كنند و بر این اساس، اهداف تبحري يا اهداف عملكرد گرايشي دارند.

همچنین كمال گرايان جامعه مدار بيشتر احتمال دارد كه اهداف عملكرد گرايشي يا عملكرد گريزي را بپذيرند، كه از ترس آنها از شكست نشأت مي گيرد. در پژوهش زاهد بابلیان، پوربهرام، رحمانی(1389) نتایج حاکی از این بود که بین کمال گرایی، جهت گزینی هدف و عملکرد تحصیلی با فرسودگی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد. فلت و هویت(1991) هم بر اين باورند كه كمالگرايي از سه بعد جداگانه كه شامل كمالگرايي خودمدار، کمال گرایی دیگر مدار و کمال گرایی جامعه مدار تشكيل مي شود. کمال گرایی خودمدار، يك مؤلفة انگيزشي شامل كوشش هاي فرد براي دستيابي به خويشتن كامل است و در اين بعد افراد انگيزة قوي براي كمال، معيارهاي بالاي غيرواقعي و تفكر همه يا هيچ دارند. كمال گرايي ديگرمدار، يك بعد ميان فردي و دربردارندة گرايش به داشتن معيارهاي كمالگرايانه براي اشخاصي است كه براي فرد اهميت زيادي دارند، مانند گرايش هاي كمالگرايانة والدين براي فرزندانشان، در نهايت كمالگرايي جامعه مدار برداشتي شامل معيارهاي كمالگرايانه يا غيرواقع بينانة تحميلي از سوي ديگران بر فرد است و دسترسي به اين معيارهاي تحميل شده اگر محال نباشد، حداقل دشوار است.

به عقیده تری شوت و همکاران(2005) كساني كه كمال گرايي مثبت(به هنجار) دارند، معيارهايي را براي خود در نظر مي گيرند، اما به جاي اين كه ر سيدن و يا نرسيدن به آن معيارها برايشان مهم باشد، نفس تلاش كردن برا ي رسيدن به هدف در نظرشان اهميت دارد. در واقع اين افراد از كار و تلاش زياد لذت مي برند و وقتي در انجام دادن يا ندادن كاري آزادند ، سعي مي كنند آن را به بهترين نحوی كه مي توانند انجام د هند. به نظر می رسد این نوع کمال گرایی با جهت گیری هدف یادگیری و تبحری در ارتباط است که این گونه افراد در تلاش های خود بر نفس یادگیری تأکید دارند. از نظر لی، اسکپسالیوان و کمپداش ( 2012 )، بین کمالگرایی بهنجار و روان آزرده تمایز وجود دارد . کمالگرایی بهنجار به عنوان تلاش براي معیار هاي معقول و واقعی تعریف شده است؛ کمالگرایی روان آزرده تمایل به تلاش براي معیارهاي بسیار بالا است که با ترس از شکست و تمرکز بر مأیوس کردن دیگران ، همراه است.

فلت و هویت(1991) هم بر اين باورند كه كمالگرايي از سه بعد جداگانه كه شامل كمالگرايي خودمدار، کمال گرایی دیگر مدار و کمال گرایی جامعه مدار تشكيل مي شود. کمال گرایی خودمدار، يك مؤلفة انگيزشي شامل كوشش هاي فرد براي دستيابي به خويشتن كامل است و در اين بعد افراد انگيزة قوي براي كمال، معيارهاي بالاي غيرواقعي و تفكر همه يا هيچ دارند. این بعد از کمال گرایی در بر گیرنده وضع معیار های غیر واقع بینانه برای خود، ارزیابی سختگیرانه خود با تمرکز بر نواقص و ضعف ها و تعمیم این انتظارات غیر منطقی و ارزیابی های تند و تیز به انواع حیطه های رفتاری می باشد. علاوه بر این مولفه ها، کمال گرایی خود مدار در بر گیرنده عامل انگیزشی قوی ای است که موجب می شود فرد برای بدست آوردن کمال اجتناب از شکست تلاش کند. به بیانی دیگر کمال گرایان خود مدار برای نائل شدن به هدف خود که کمال است انگیزش دارند.

این تعریف از کمال گرایی و بعد خود مدار آن بیشترین شباهت را با جهت گیری هدف یادگیری و همچنین جهت گیری هدف عملکرد گرایشی دارد. جهت گیری یادگیری و سازه های مشابه مانند جهت گیری تبحری با واژه ها و اصطلاحاتی مانند تمرکز بر یادگیری، تبحریابی در تکلیف بوسیله معیارهای تدوین شده بوسیله خود، افزایش مهارت های نو، رشد دهی و فزون بخشی شایستگی، کوشش برای مواجهه با مسائل چالش برانگیز و کوشش برای کسب بینش و بصیرت معرفی شده است (ایمز، b1992، دوک و لگت، 1988، میهر و میگلی،1991، میگلی و همکارانف 1998، نیکولز، 1984، هارتر ، b 1981).

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.