مشخصات این پایان نامه:
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 153
نوع فایل: word کد Psy126
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از فصل پنجم این پایان نامه:

همچنان که در فصل‌های قبل توضیح داده شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نوع روش کار توصیفی- مشاهده‌ای و مقطعی است که ویژگی‌های یک معلم اثربخش از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان موردبررسی و مقایسه قرار می‌گیرد.

گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه دوقسمتی استاندارد بالاچا ندران و وا دایا گام که بومی‌شده است، انجام شد؛ که قسمت اول آن مشخصات فردی و اجتماعی و قسمت دوم آن 34 سؤال در ابعاد هشتگانه: هوشمندی، پاسخ‌دهی، انگیزه، تعهد برای تدریس، مکالمه مؤثر، نگرانی برای پیشرفت، کمک هدفمند و آموزش غیررسمی را می‌سنجد. پاسخ‌دهندگان براساس طیف لیکرت 5 گزینه‌ای (5 خیلی خوب، 4 خوب، 3 متوسط، 2 ضعیف و 1 خیلی ضعیف) به هر گویه پاسخ دهند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای به دست آوردن حجم نمونه استفاده‌ گردید.

نظر به اینکه جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان و معلمان سال سوم دبیرستان‌های شهر ایلام تشکیل می‌دادند جمعاً شامل 30 دبیرستان بودند که با توجه به‌تناسب پراکندگی دبیرستان‌ها در مناطق مختلف 10 دبیرستان به‌صورت تصادفی انتخاب شد. سپس از هر دبیرستان به‌تناسب رشته تحصیلی (علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فیزیک) 1 کلاس و مجموعاً 25 کلاس انتخاب گردید؛ بنابراین عده کل ا افراد نمونه برابر با 545 نفر که از این تعداد 109 نفر معلم و 436 نفر دانش‌آموز بودند. در این پژوهش برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی تجمعی و نمودار) و استنباطی (آزمون t مستقل) استفاده گردید. دراین فصل سؤالات پژوهش مطرح و همخوانی و احیاناً عدم همخوانی آنها با تحقیقات گذشته بررسی شده و همچنین این سؤالات تبیین و تشریح شده‌اند.

5-2- یافته‌ها

یافته‌های حاصل از آمار توصیفی حاکی از این است که در کل 545 نفر در این تحقیق شرکت داشته‌اند که 436 نفر (80 درصد) از آنان دانش‌آموز و 109 نفر (20 درصد) معلمان بودند. میانگین سنی دانش آموزان 17 سال و میانگین سنی معلمان حدوداً 40 سال بود. تعداد دانش آموزان پسر 199 نفر (6/45 درصد) و دانش آموزان دختر 235 نفر (9/53 درصد) بود. در رابطه با معلمان 109 نفر که از تعداد 47 نفر از شرکت‌کنندگان مرد (1/43 درصد) و 62 نفر زن (9/56 درصد) بودند. مقطع تحصیلی اکثر معلمان کارشناسی (54 درصد) و (46 درصد) کارشناسی ارشد و دکتری بودند. رشته تحصیلی دانش آموزان (7/31 درصد) رشته تحصیلی آنان علوم انسانی، (9/36 درصد) رشته تحصیلی آنان علوم تجربی و (4/31 درصد) رشته تحصیلی آنان علوم ریاضی و فیزیک می‌باشند.

5-2-1-نتایج

حاصل از پاسخ به سؤال نخست تحقیق «معلمان اثربخشی تدریس خود را چگونه ارزیابی می‌کنند؟» نتیجه‌گیری کلی سؤال نخست تحقیق: یافته‌های آماری (39/4=Mx) نشانگر آن است که معلمان اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند. یافته‌های تحقیق در بخش اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان با نتایج تحقیقاتی که به‌وسیله لیوینگستون و بورکو (1989)، دانشگاه سانفرانسیسکو (2005)، شیر بیگی (1389)، قره‌باغی (1387) عندلیب و احمدی (1386) انجام‌شده است مورد تأیید قرار می‌گیرد و با یافته‌های آنان همسو است. نتایج فرعی حاصل از سؤال نخست: هوشمندی: (24/4=Mx). یافته‌های آماری نشانگر آن است که معلمان بعد هوشمندی اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند.

به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند. پاسخ‌دهی: (45/4=Mx). یافته‌های آماری نشانگر آن است که معلمان بعد پاسخ‌دهی اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند.

انگیزش:

(34/4=Mx). یافته‌های آماری نشانگر آن است که معلمان بعد انگیزش اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند.

تعهد برای تدریس:

(48/4=Mx). یافته‌های آماری نشانگر آن است که معلمان بعد تعهد برای تدریس اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند.

مکالمه مؤثر:

(69/3=Mx). یافته‌های آماری نشانگر آن است که معلمان بعد مکالمه مؤثر اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند.

نگرانی برای پیشرفت:

(59/4=Mx). یافته‌های آماری نشانگر آن است که معلمان بعد نگرانی برای پیشرفت اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند.

کمک هدفمند:

(19/4=Mx). یافته‌های آماری نشانگر آن است که معلمان بعد کمک هدفمند اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند. آموزش غیررسمی: (36/4=Mx). یافته‌های آماری نشانگر آن است که معلمان بعد آموزش غیررسمی اثربخشی تدریس خود را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به عبارتی از دیدگاه معلمان تدریس، بسیار اثربخشی داشته‌اند.

5-2-2- نتایج حاصل از پاسخ به سؤال دوم تحقیق «دانش آموزان اثربخشی تدریس خود را چگونه ارزیابی می‌کنند؟»

نتیجه‌گیری کلی سؤال دوم: یافته‌های آماری (17/3=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست. یافته‌های تحقیق در بخش اثربخشی تدریس از دیدگاه دانش‌آموزان با نتایج تحقیقاتی که به‌وسیله باندل و اولیوواتایو در سال (2014)، جروم دلانی و همکاران (2008)، اسلوان (1988)، دیگبی و همکاران (1998)، مهدوی نژاد و شریفی (1384)، شریفیان و همکاران (1384)، آراسته و محمودی راد (1382)، ظهور (1384)، خیر (1380)، کلیانی و همکاران (1389)، صالحی (1380)، یعقوبی و پور مقدم (1391) و میر محمدی و همکاران (1391) انجام‌شده است مورد تابید قرار می‌گیرد و با یافته‌های آنان همسو است.

نتایج فرعی حاصل از سؤال دوم:

هوشمندی: یافته‌های آماری (31/3=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان بعد هوشمندی اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست.

پاسخ‌دهی:

یافته‌های آماری (29/3=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان بعد پاسخ‌دهی اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست. انگیزش: یافته‌های آماری (3=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان بعد انگیزش اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست.

تعهد برای تدریس:

یافته‌های آماری (22/3=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان بعد تعهد برای تدریس اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست.

مکالمه مؤثر:

یافته‌های آماری (12/3=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان بعد مکالمه مؤثر اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست.

نگرانی برای پیشرفت:

یافته‌های آماری (33/3=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان بعد نگرانی برای پیشرفت اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست.

کمک هدفمند:

یافته‌های آماری (90/2=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان بعد کمک هدفمند اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست. آموزش غیررسمی: یافته‌های آماری (99/2=Mx) حاکی آن است که از دیدگاه دانش آموزان بعد آموزش غیررسمی اثربخشی تدریس معلمان را بالاتر از متوسط هست.

5-2-3- نتایج حاصل از پاسخ به سؤال سوم تحقیق «چه تفاوتی میان میزان اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان وجود دارد؟»

نتیجه‌گیری کلی سؤال سوم: نتایج آماری (39/4 =1Mx > 17/3 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان هست. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان هست؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند. یافته‌های تحقیق در بخش مقایسه تدریس اثربخش از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان با نتایج تحقیقاتی که به‌وسیله محدثی و همکاران (1390) و عسکری و مؤدب (1388) انجام‌شده است مورد تأیید قرار می‌گیرد و با یافته‌های آنان همسو است. ضمناً تحقیقات درزمینهٔ تدریس اثربخش به‌صورت مقایسه‌ای در داخل و خارج کشور انجام‌نشده است.

نتایج فرعی حاصل از سؤال سوم: هوشمندی: نتایج آماری (23/4 =1Mx > 31/3 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی بعد هوشمندی تدریس معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان هست. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان است؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند. پاسخ‌دهی: نتایج آماری (50/4 =1Mx > 29/3 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی بعد پاسخ‌دهی تدریس معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان است. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان است؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند.

انگیزش: نتایج آماری (34/4 =1Mx > 3 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی بعد انگیزش تدریس معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان است. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان است؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند.

تعهد برای تدریس: نتایج آماری (48/4 =1Mx > 23/3 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی بعد تعهد تدریس معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان است. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان است؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند.

مکالمه مؤثر: نتایج آماری (69/3 =1Mx > 12/3 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی بعد تدریس مکالمه مؤثر معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان است. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان است؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند.

نگرانی برای پیشرفت: نتایج آماری (59/4 =1Mx > 33/3 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی بعد نگرانی برای پیشرفت معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان است. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان است؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند.

کمک هدفمند: نتایج آماری (19/4 =1Mx > 90/2 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی بعد کمک هدفمند معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان است. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان است؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند.

آموزش غیررسمی: نتایج آماری (36/4 =1Mx > 99/2 =2Mx) حاکی از تفاوت معنی‌دار بین میزان اثربخشی بعد آموزش غیررسمی معلمان از دیدگاه آنان و دانش‌آموزان است. به عبارتی اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان کمتر از اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان است؛ یعنی معلمان اثربخشی تدریس خود را بالاتر از نمره ارزیابی اثربخشی دانش‌آموزان می‌دانند.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


برای مطالعه کامل این پایان نامه لازم است فایل آن را خرید کنید

قیمت : 15900 تومان
پس از پرداخت انلاین وجه، بلافاصله دانلود فایل ظاهر می شود.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.