مشخصات این پایان نامه:
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 121
نوع فایل: word کد Psy164
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از این پایان نامه:

درفصل حاضر، یافته های این پژوهش با یافته های پژوهش های پیشین مقایسه می شود. به این ترتیب، ابتدا فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند، سپس، نتیجه گیری به عمل آمده و محدودیت ها و پیشنهاد های پژوهش ارائه می شوند.

1-5- بحث در مورد فرضیه های پژوهش

سوال یکم: آیا زمان برنامه ریزی قبل از نگارش یک متن نوشتاری در دانش آموزانی که تحت آموزش راهبرد خود تنظیمی قرار می گیرند، متفاوت از دانش آموزان گروه کنترل است؟ نخستین یافته ی این مطالعه این بود که آموزش این راهبرد منجر به افزایش زمان برنامه ریزی در کودکان نارسا توجه/ فزون کنش شده است که این یافته با پژوهش جاکوبسن و رید (2012) و دلاپاز (2001) همسو بود.

افزایش زمان برنامه ریزی یک شاخص مهم است، زیرا افزایش زمان برنامه ریزی کیفیت نوشتن را بهبود می بخشد (جاکوبسن، 2009). ضمن اینکه پژوهش های چندی نشان داده اند که افراد با اختلال نارسا توجه/ فزون کنشی در استفاده از راهبرد برنامه ریزی مشکل دارند (بارکلی، 1997؛ کلایگل، روپیتر، و ماکینلا ، 2006). در فرایند برنامه ریزی دانش آموزان اهدافی را برای نوشتن برمی گزینند و ایده های اصلی که قرار است در مورد آن بحث کنند را مشخص می کنند. در این راستا، طرح کلی آنچه که قرار است نوشته شود مشخص می شود. این مولفه در چارچوب راهبردهای فراشناختی خودتنظیمی تبیین می گردد که در آن افراد برای کاربرد راهبردهای شناختی و هدایت و نظارت بر آنها طرح ریزی می کنند.

سوال دوم پژوهش:

آیا زمان نوشتن یک متن نوشتاری در دانش آموزانی که تحت آموزش راهبرد خودتنظیمی قرار می گیرند، متفاوت از دانش آموزان گروه کنترل است؟ در این مطالعه شاهد افزایش قابل توجهی در زمان نوشتن انشا بوده ایم که این نیز با پژوهش جاکوبسن و رید (2012) همسو بود.

پژوهش های پیشین حاکی از آن هستند که افزایش زمان نوشتن انشا موجب بهبود کیفیت نوشتن دانش آموزان می شود (سادلر، 2006؛ ترویا و گراهام، 2002؛ سکستون و همکاران، 1998). ادامه یافتن برنامه ریزی در هنگام نوشتن انشا، موجب درگیری بیشتر دانش آموزان در فرایند نوشتن می شود، و به موجب آن کیفیت نوشتن نیز افزایش می یابد. افزایش زمان نوشتن، یا به عبارتی درگیری بیشتر در هنگام نوشتن نیز مربوط به راهبردهای فراشناختی خودتنظیمی، بویژه راهبرد هدف گزینی و برنامه ریزی، و راهبرد خود نظارتی می باشد. چون در این راستا دانش آموزان سعی می کنند به اهدافی که قبل از نوشتن تعیین کرده اند جامه ی عمل بپوشانند و به بارش فکری ادامه دهند.

سوال سوم پژوهش: آیا طول یک متن نوشتاری در دانش آموزانی که تحت آموزش راهبرد خودتنظیمی قرار می گیرند متفاوت از دانش آموزان گروه کنترل است؟ در خصوص سوال سوم این پژوهش میتوان گفت که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی طول انشا را به طور چشم گیری افزایش می دهد. این افزایش می تواند ناشی از برنامه ریزی قبل و حین نوشتن انشا باشد.

از آنجا که عناصر راهبرد برنامه ریزی (STOP) شرایط بارش فکری را مهیا می کنند، بدیهی است که به موجب آن طول انشا نیز افزایش می یابد. راهبرد بسط دهی نیز به عنوان یکی از مولفه های شناختی راهبرد خودتنظیمی، در افزایش طول انشا تاثیر چشم گیری داشت. دانش آموزان توسط این راهبرد جزئیات بیشتری به ایده های اصلی شان افزودند و از این طریق نوشته شان را بسط و گسترش دادند. خلاصه کردن انشای نوشته شده در نتیجه گیری نیز موجب افزایش طول انشای این دانش آموزان شد. همچنین، هدف-گزینی که یکی از مولفه های فراشناختی راهبرد خودتنظیمی می باشد، در افزایش طول انشا حائز اهمیت است.

هدف گزینی پشتکار را افزایش می دهد و انگیزه پیشرفت و دستیابی به اهداف را در فرد ایجاد می-کند. پس از آموزش راهبرد هدف گزینی، دانش آموزان هدف هایی را برای طول انشا تعیین کردند و برخلاف مطالعات قبلی که نشان داده اند افراد با اختلال نارسا توجه/ فزون کنشی در استفاده از یک راهبرد مشکل دارند (کافمن، لارسون، ماستوفسکی ، 2008) توانستند به اهداف تعیین شده برسند. افزون بر آن، خودنظارتی که مولفه ی دیگری از خودتنظیمی می باشد، بر افزایش طول انشا اثر گذار بود. دانش آموزان توسط نمودار یادآور تعداد واژه ها بر عملکرد خودنظارت می کردند، که این راهگشای رسیدن به اهداف تعیین شده در مرحله ی قبل بود.

به طور کلی، افزایش طول انشا با پژوهش رید و لینمن (2006)، لینمن، و همکاران (2006)، رید و لینمن، (2008) جاکوبسن و رید (2012)، لین، و همکاران (2008) و دلاپاز (2001) همسو بود.

سوال چهارم پژوهش: آیا استفاده از واژه ها و عبارتهای انتقالی/ پیوندی در یک متن نوشتاری، در دانش آموزانی که تحت آموزش راهبرد خود تنظیمی قرار می گیرند، متفاوت از دانش آموزان گروه کنترل است؟

در خصوص چهارمین سوال این پژوهش باید گفت که جملات دانش آموزان در پیش آزمون، پراکنده و فاقد ارتباط معنادار بود. پس از آموزش واژه های انتقالی/ پیوندی، آنها به طور مشخص این واژه ها را در جملات خود به کار بردند. این مولفه از انشانویسی در چارچوب راهبرد سازماندهی، که مربوط به راهبردهای شناختی خودتنظیمی می شود تبیین می گردد. به وسیله راهبردهای سازماندهی، اطلاعات در واحدهای کنار هم قرار گرفته و به صورت کاملا یکپارچه در می آیند. در واقع استفاده از واژه های انتقالی/ پیوندی موجب انسجام و سازماندهی مناسب متن شده و در ذهن خواننده معنی ایجاد می کنند.

این مولفه با پژوهش جاکوبسن و رید (2012) همسو بود.

سوال پنجم پژوهش: آیا گنجاندن عناصر اصلی در یک متن نوشتاری، در دانش آموزانی که تحت آموزش راهبرد خودتنظیمی قرار می گیرند متفاوت از دانش آموزان گروه کنترل است؟ دانش آموزان در پیش آزمون به ندرت عناصر انشا را به کار بردند. نوشته های آنها فاقد مقدمه و بیان دلیل برای اظهاراتشان بود، و تنها سه نفر از آنها انشا را با نتیجه گیری به پایان رساندند. انشاهای آنها بیشتر قالب خاطره نویسی داشت تا متقاعد کننده. یافته های این مطالعه حاکی از آن است که پس از آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، دانش آموزان توانستند یک انشای متقاعد کننده با همه ی عناصر آن بنویسند. در این مولفه نیز راهبردهای هدف گزینی و خودنظارتی در کاربرد عناصر انشا اثر گذار بود.

یکی از هدف هایی که دانش آموزان پیش از نوشتن انشا تعیین کرده بودند، گنجاندن عناصر انشای متقاعد کننده در نوشته هایشان بود. آنها با استفاده از راهبرد خودنظارتی بر پیشروی خود به سوی اهداف نظارت می کردند و با استفاده از نمودار یادآور عناصر انشا توانستند این اهداف را تا دستیابی به آنها را در ذهن خود نگه دارند. از آنجا که دانش آموزان با اختلال نارسا توجه/ فزون کنشی مشکلاتی در حافظه کاری خود دارند، نمودار یادآور عناصر انشا توجه آنها را جلب می کند و باعث می شود که اهداف آنها همواره در ذهنشان باقی بمانند. از طرفی، رد کردن جنبه ی مخالف یک موضوع که یکی از عناصر انشای متقاعد کننده می باشد، نیازمند تغییر توجه از یک جنبه به جنبه ی دیگر است. پژوهش ها نشان داده اند که افراد با اختلال نارسا توجه/ فزون کنشی نمی توانند توجه خود را از یک کار به کار دیگر تغییر دهند (بارکلی 1997 و گوالتی یری و جانسون ، 2006).

عملکرد دانش آموزان در پیش آزمون مهرتاییدی بر این پژوهش ها بود، اما در پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری از نظر آماری در این عنصر مشاهده شد. دانش آموزان به طور مشخص، جنبه ی مخالف موضوع را با یک استدلال رد کردند. گنجاندن عناصر اصلی انشا با پژوهش ماسون و شراینر (2008)، لینمن و همکاران (2006)، لین و همکاران، (2008) و جاکوبسن و رید (2012) همسو بود.

سوال ششم پژوهش: آیا کیفیت کلی متن نوشتاری دانش آموزانی که تحت آموزش راهبرد خودتنظیمی قرار می گیرند، متفاوت از دانش آموزان گروه کنترل است؟

...

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.