مشخصات این پایان نامه:
 
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 143
نوع فایل: word کد Psy054
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از این پایان نامه:

در اين فصل ابتدا به طور خلاصه، نتايج آزمون فرضيه هاي پژوهش و نتايج پژوهش هاي همخوان با آن بيان مي گردد، سپس تبيين هاي احتمالي مورد بررسي قرار گرفته و در پايان محدوديت ها و پيشنهادات پژوهش بيان خواهد شد.

5-2 یافته های اصلی

فرضیه پژوهشی اول: مشاوره گروهی مبنی بر نظریه ی عقلانی عاطفی الیس بر افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر بندر عباس مؤثر است. همان طور که نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون دوگروه گواه و آزمایش در متغیر وابسته عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد (001/.=p). و هم چنین اثر متغیر مستقل گروه بر متغیر وابسته عزت نفس مؤثر بوده است و تفاوت معنی داری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد (001/.P<). بنابراین فرضیه اول پژوهش مبنی بر تأثیر رویکرد عقلانی-عاطفی الیس بر عزت نفس دختران تأیید گردید.

این نتایج حاکی از آن است که مشاوره گروهی به شیوه عقلانی-عاطفی-رفتاری توانسته است میانگین نمرات پس آزمون عزت نفس را در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه آن ها افزایش دهد. نتایج تحقیق حاضر با یافته های نمازی زاده و همکاران(2002)، لويس (2000)، ماریانی (1979)، برایان سوکیانگ (1995)، کرستن (1997)، کونوی (1999)، راستا، واتر (1998)، وارن و همکارانش(1988)، پوپ و همکاران(1989)، خدایی(2007)، مظاهري و همکاران(2006)، دادپور و همکاران(1391)، رجبی و خدایی(1386)، امامی و همکاران(1385) و ولی زاده(1385) همسو و همخوان می باشد. چرا که در این تحقیقات با توجه به متفاوت بودن جامعه ها نتیجه مشابه با یافته حاضر به دست آمده بود. نتیجه تحقیق با عقاید الیس در زمینه اهداف درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری هماهنگ است و هم چنین با نظر و ادعای بسیاری از محققان در زمینه ی روش های پیشنهادی برای بهبود تفکرات غیر منطقی و تحقیقات بسیاری از محققان در زمینه ی مؤثر بودن روش عقلانی-عاطفی-رفتاری در رفع و بهبود مشکلات افراد هماهنگ و اعتماد بنفس همخوان است.

الیس معتقد است هدف اصلی درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری به حداقل رساندن نظرات اصلی مراجع در زمینه خود مغلوب سازی و یاری دادن به او در جهت کسب فلسفه ای قابل انعطاف تر و واقعی تر در مورد حیات می باشد. دو هدف مهم دیگر در درمان کاستن از اضطراب(سرزنش خود) و خصومت(سرزنش کردن دیگران و جهان) مراجع و آشنا ساختن او با شیوه های مناسب مشاهده و ارزیابی خود و حصول اطمینان نسبت به این که مراجع به بهبود و پیشرفت خویش در این زمینه ادامه خواهد داد می باشد(ساعتچی،1380). بنابراین، درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری پسران را یاری می دهد تا باورهای غیر منطقی را در مورد خود کنار بگذارند و خود را به سادگی قربانی هر خیر و شری نکنند بلکه عقل سلیم و استدلال صحیح و منطقی را در اعمال و رفتار خود مد نظر قرار دهند.

هم چنین الیس معتقد است تفکر منطقی منجر به فعالیت بیشتر در زندگی می شود و به فرد امید، شهامت و جرأت و اعتماد بنفس می دهد و سبب می شود فرد از پایگاه روشنی به حوادث بنگرد(الیس، 2005).

فرضیه پژوهشی دوم:

مشاوره گروهی مبنی بر نظریه ی عقلانی عاطفی الیس بر افزایش خرده مقیاس عزت نفس خود، دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر بندر عباس موثر است. جهت بررسی این فرضیه از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون دوگروه گواه و آزمایش در متغیر وابسته خرده مقیاس عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد (001/.=p). و هم چنین اثر متغیر مستقل گروه بر متغیر خرده مقیاس عزت نفس مؤثر بوده است و تفاوت معنی داری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد (001/.P<). بنابراین فرضیه دوم پژوهش مبنی بر تأثیر رویکرد عقلانی-عاطفی بر خرده مقیاس عزت نفس دختران تأیید گردید. .

نتایج تحقیق حاضر با یافته های نمازی زاده و همکاران(2002)، لويس (2000)، ماریانی (1979)، برایان سوکیانگ (1995)، کرستن (1997)، کونوی (1999)، راستا، واتر (1998)، وارن و همکارانش(1988)، پوپ و همکاران(1989)، خدایی(2007)، مظاهري و همکاران(2006)، دادپور و همکاران(1391)، رجبی و خدایی(1386)، امامی و همکاران(1385) و ولی زاده(1385) همسو و همخوان می باشد. چرا که در این تحقیقات با توجه به متفاوت بودن جامعه ها نتیجه مشابه با یافته حاضر بدست آمده بود. جهت تبیین فرضیه فوق از مبانی مشاوره عقلانی-عاطفی-رفتاری استفاده شد. با توجه به این که الیس مطرح نموده هدف اصلی مشاوره آموزش دادن مراجع و کمک به او جهت باز شناسی و ستیز با عقاید غیر منطقی خود می باشد تا مراجع بتواند عقل سلیم و استدلال صحیح و منطقی را در اعمال و رفتار خود به کار گیرد(شفیع آبادی و ناصری، 1386)، و هم چنین با توجه به نتایج همخوان اشاره شده می توان نتیجه تحقیق فوق را با ادعای الیس موافق دانست. و آموزش مشاوره گروهی باعث افزایش اعتماد به نفس گروه آزمایش نسبت به گروه گواه گردیده است.

فرضیه پژوهشی سوم:

مشاوره گروهی مبنی بر نظریه ی عقلانی عاطفی الیس بر افزایش عزت نفس اجتماعی، دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر بندر عباس موثر است. نتایج جدول تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون دوگروه گواه و آزمایش در متغیر وابسته عرت نفس اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (001/.=p). و هم چنین اثر متغیر مستقل گروه بر متغیر وابسته عزت نفس مؤثر بوده است و تفاوت معنی داری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد (001/.P<). بنابراین فرضیه سوم پژوهش مبنی بر تأثیر رویکرد عقلانی-عاطفی بر عزت نفس اجتماعی دانش آموزان دختر تأیید شد.

این یافته تحقیق با نتایج کونوی (1999)، راستا، واتر (1998)، وارن و همکارانش(1988)، پوپ و همکاران(1989)، خدایی(2007)، مظاهري و همکاران(2006)، دادپور و همکاران(1391) و رجبی و خدایی(1386) همسو و هم خوان ی باشد. با توجه به این که عزت نفس اجتماعی نیز جزئی از عزت نفس کلی می باشد لذا کسب این نتایج در یافته های دیگر که با پژوهش حاضر همسو می باشند دور از انتظار نمی باشد. جهت تبیین این موموضوع می توان بیان نمود که عزت نفس اجتماعی شامل عقاید کودک در مورد خودش به عنوان یک دوست برای دیگران است.

آیا کودکان دیگر او را دوست دارند؟ آیا عقاید و افکار او برای آن ها ارزشمند است؟ آیا او را در فعالیت هایشان شرکت می دهند؟

آیا از ارتباط و تعامل با همسالان خود احساس رضایت می کند؟ به طور کلی کودکی که نیاز اجتماعی اش برآورده شود، صرف نظر از این که چه تعداد از آن ها با آداب و اصول مورد قبول ملی مطالبقت دارد، احساس خوبی در این زمینه خواهد داشت؟(اکبری، 1380). بنابراین، اگر این عقاید در انتهای دیگر پیوستار باشند باعث می شود که عزت نفس دختران پایین بیاید بنابراین، با آموزش مشاوره گروهی عقلانی عاطفی این دختران یاد گرفتند که چگونه عقاید ناکارآمد را در زمینه ی عزت نفس اجتماعی کشف کنند وبا آن ها مبارزه نمایند. بنابراین، عزت نفس اجتماعی آن ها افزایش پیدا کرد. فرضیه پژوهشی چهارم: مشاوره گروهی مبنی بر نظریه ی عقلانی عاطفی الیس بر افزایش عزت نفس خانوادگی، دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر بندر عباس مؤثر است. در بررسی این فرضیه از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.

نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون دوگروه گواه و آزمایش در متغیر وابسته عزت نفس خانوادگی تفاوت معناداری وجود دارد (001/.=p). و هم چنین اثر متغیر مستقل گروه بر متغیر وابسته عزت نفس خانوادگی مؤثر بوده است و تفاوت معنی داری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد (001/.P<).

این یافته پژوهش با یافته های پژوهش های های نلسون و دیوید (1996)، و فنل و ملوئیک(1977)، نمازی زاده و همکاران(2002)، لويس (2000)، ماریانی (1979)، راستا، واتر (1998)، وارن و همکارانش(1988)، پوپ و همکاران(1989)، خدایی(2007)، مظاهري و همکاران(2006)، دادپور و همکاران(1391)، ولی زاده(1385)، کلانتری، نشاط دوست، مولوی و آدم زاده(1999)، همسو و همخوان می باشد. ارزیابی و قضاوت فرد به عنوان عضوی از خانواده را عزت نفس خانوادگی می گویند که در اثر تعامل فرد با اعضاء خانواده در او به وجود می آید. نوع رابطه متقابل فرد با پدر، مادر، برادران و خواهران و سایر اعضاء خانواده و این که فرد تا چه اندازه توسط آن ها پذیرفته شده است، در چگونگی نگرش او نسبت به خود مؤثر است و عزت نفس خانوادگی او را تعیین می کند(تجلی، 1375).

بنابراین، پایه و اساس عزت نفس در خانواده توسط والدین گذاشته می شود. بنابراین این تحقیق نشان داد که عزت نفس افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر افزایش یافته و بهبود پیدا کرده است.

کاربرد این مطلب:

نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.