مشخصات این پایان نامه:
موضوع پایان نامه: پایان‎نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
پیوست و پرسشنامه: دارد
فهرست مطالب: دارد
کاربرد این مطلب: نقد پایان نامه، آموزش روش تحقیق، منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 163
نوع فایل: word کد MG018
برای دانلود فایل کامل این پایان نامه به ادامه مطلب بروید...

بخش هایی از این پایان نامه:

مقدمه

جمع بندی و نتیجه گیری از یک تحقیق بخش اصلی آن محسوب می شود که نتایج کلیه فعالیت‌های صورت گرفته در طول تحقیق را نشان می دهد. فصل حاضر در ابتدا به ارزیابی و تفسیر یافته های ارائه شده در فصل چهارم می پردازد و سپس نتایج و پیشنهادهای تئوریک و کاربردی تحقیق را تشریح می‌نماید. در قسمت پایانی پیشنهاداتی به منظور انجام تحقیقات آتی از دیدگاه نگارنده بیان می شود.

1-5- نتایج و یافته‌های تحقیق

در این بخش پاسخ هر یک از پرسش‎های تحقیق ارائه می‎شود:

پرسش اول: شاخص های مناسب ارزیابی قابلیت فناورانه در جهت تدوین استراتژی در بنگاههای خدماتی کدامند؟ براساس نتایج حاصل از مرور ادبیات موضوع تحقیق در فصل دوم، 35 شاخص شناسایی شدند، که می‎توانند به عنوان پاسخ پرسش اول مطرح شوند. شاخص‎های مذکور براساس بررسی مطالعاتی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با موضوع تحقیق مرتبط بودند و همچنین لحاظ رویکرد قابلیت فناورانه و با رعایت الزامات مربوط به تعریف شاخص‎های عملکرد گردآوری شدند.

پرسش دوم: اولویت بندی توانمندی تکنولوژیکی فعلی شرکت هواپیمایی خلیج فارس به چه صورت است؟ براساس تکنیک تاپسیس فازی صورت گرفته بر روی داده‎های جمع‎آوری شده از شرکت مذکور، که نتایج آن در فصل قبل، ارائه شد، در این بخش ( جداول 1.5 تا 7.5)، اولویت‎بندی آن‎ها نیز ارائه می‎شود. پرسش سوم: شرکت هواپیمایی خلیج فارس، چه راهکارهایی را می بایست با توجه به قابلیت های فناورانه فعلی، جهت رسیدن به اهدافش، در پیش گیرد؟ با توجه به پرسش طرح شده در انتهای پرسشنامه که نظر پاسخ‎دهندگان را در ارتباط با راهکارهای ارتقاء قابلیت های فناورانه ، به ویژه در ارتباط با شاخص‎های مهم‎تر، جویا می‎شود، پاسخ به این پرسش مرتبط با شاخص‎های شناسایی شده شکل می‎گیرد. به عبارت دیگر راهکارهای پیشنهادی جدای از شاخص‎ها نیستند و با توجه به آن‎ها ارائه می‎شوند.

1-1-5- نتایج مربوط به تعیین شاخص‌های اولویت‌بندی همان‌طور که در فصل‌های پیشین نیز اشاره شد، اولویت‌بندی سطوح توانمندی تکنولوژی در سه بعد توانمندی های استراتژیک ،توانمندی های تکنولوژیک تاکتیکی و توانمندی تکنولوژیک مکمل تدوین گردید. سپس شکاف بین سطح موجود و سطح مطلوب توانمندی ها بررسی گردید.جهت شناسایی تکنولوژی ها، نخست با بررسی کتابخانه‌ای و مطالعه سازمان‌های مختلف، تکنولوژی های اولیه استخراج گردید. در گام اول با نظرات اساتید دانشگاهی این تکنولوژی ها تعدیل شد و پس از برگزاری چندین جلسه با مدیران رده‌بالای شرکت هواپیمایی خلیج فارس، تکنولوژی ‌های نهایی سازمان مذکور در هفت حوزه در قالب صورتجلسه‌ای مورد تصویب واقع شد. در گام آخر الگوریتم پیشنهادی، تکنولوژی ها با استفاده از تکینک TOPSIS فازی مورد رتبه‌بندی قرار گرفت. نتایج این رتبه‌بندی درجداول زیر نشان داده شده است. بنابراین می‌توان مهمترین تکنولوژی هایی را که در این شرکت باعث ارتقاء سطح توانمندی تکنولوژیکی می‌شوند، موارد زیر عنوان نمود:

  تکنولوژی تغییر

Brake Disk  تکنولوژی برنامه ریزی و کنترل ساعت پرواز 

تکنولوژی مدیریت مهندسی هزینه ها 

تکنولوژی اطلاع رسانی به مسافر 

تکنولوژی سرویس دهی فرودگاهی به مسافر 

تکنولوژی اخذ گواهینامه ها 

تکنولوژی محاسبات درآمد و هزینه بر اساس الگوهای استاندارد بصورت آنلاین

2-5- مزایای الگوریتم پیشنهادی(مدل پاندا) و تکنیک تاپسیس فازی در الگوریتم پیشنهادی (مدل پاندا) شناسایی سطوح توانمندی تکنولوژی ، علاوه بر اینكه مدلسازی در آن به سهولت انجام شده، معیارهای آن قابل فهم و مشخص بوده و از تعامل بالایی با تصمیم‌گیرنده برخوردار است، دارای مزایای دیگری هم می‌باشد كه موجب برتری آن در مقایسه با روش‌ها و رویكردهای موجود می‌گردد. مهم‌ترین این ویژگی‌ها و مشخصات به شرح ذیل است: 

این مدل از نظام‌مندی مناسب برخوردار بوده و دارای مراحل مشخص و تعریف شده و ورودی‌های معلوم می‌باشد. این مشخصه سازمان را از سردرگمی و بلاتكلیفی درآورده و این اطمینان را می‌دهد كه با پیمودن گام‌های تعریف شده به خروجی مورد انتظار برسد. 

معیارهایی كه در این مدل مبنای ارزیابی گزینه ها قرار گرفته است از جامعیت بالایی برخوردار است. 

تکنیک تاپسیس فازی منجر به رتبه بندی معنی‌دار گزینه‌ها می‌شود. لذا سازمان این فرصت را می‌یابد تا با توجه به درجه اهمیت و اولویت تکنولوژی ها‌، گزینه‌های اولی‌تر را به عنوان تکنولوژی های مفید در دستور كار قرار دهد. 

این تکنیک یك الگوی تصمیم‌گیری گروهی می باشد به نحوی كه این فرصت را فراهم می‌سازد تا سازمان به تلفیق معنی‌دار تصمیمات انفرادی هر یك از صاحبنظران و خبرگان خود پرداخته و از اجماع نظرات موجود به تصمیم مناسب برسد. این موضوع موجب تقویت اعتبار و قابلیت اطمینان به خروجی های حاصله خواهد شد. 

استفاده از تاپسیس فازی این امكان را فراهم نموده است تا شرایط واقعی و طبیعی حاكم بر محیط كسب وكار سازمان كه عمدتاً از عدم قطعیت برخوردار بوده و با ابهام و سربستگی همراه است، در نظر گرفته شود. این موضوع منجر می‌شود تا تصمیمات اتخاذ شده مناسب‌تر و به واقعیت نزدیك‌تر باشد. 

استفاده از روش تاپسیس این اطمینان را می‌دهد كه به دلیل وجود آنالیز ریاضی قابل قبول در این شیوه، انتخاب گزینه های برتر به شیوه‌ای منطقی و استدلالی اصولی صورت پذیرد و صرفاً نتیجه تصور و برداشت فردی بدون پشتوانه نباشد.

3-5- پیشنهاداتی جهت کاربرد نتایج تحقیق

در راستای کاربردی نمودن نتایج تحقیق پیشنهادات زیر ارائه می‌گردد: 

با توجه به اولویت‌بندی تکنولوژی ها، پیشنهاد می‌گردد در دفتر تحقیق و توسعه شرکت هواپیمایی خلیج فارس، این تکنولوژی ها مورد بررسی نهایی قرار گرفته و امکانات و منابع مورد نیاز جهت ارتقاء آنها فراهم گردد. 

در پژوهش حاضر اولویت‌بندی تکنولوژی ها به صورت کلی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس صورت گرفت، پیشنهاد می‌شود که برای هریک از دپارتمان‌های سازمان مذکور این اولویت‌بندی به صورت جداگانه تهیه گردد. 

پیشنهاد می‌شود جهت افزایش کارایی الگوریتم تحقیق، نرم‌افزاری جهت پیاده‌سازی الگوریتم به صورت مکانیزه طراحی شود تا در دوره‌های زمانی خاص، تکنولوژی‌های جدیدتری که به تصویب شرکت هواپیمایی خلیج فارس رسیده است، مورد اولویت‌بندی قرار گیرد. 

پیشنهاد می‌شود در دوره‌های زمانی مشخص، شاخص‌های اولویت‌بندی تکنولوژی ها مورد بازنگری قرار گیرد تا در صورت نیاز شاخص جدید اضافه گردد.

4-5- پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی

با توجه به نتایج تحقیق حاضر، موارد زیر جهت انجام پژوهش‌های آتی پیشنهاد می‌گردد: در پژوهش حاضر در مراحل آخر از تکنیک TOPSIS فازی جهت اولویت‌بندی تکنولوژی ها استفاده گردید. پیشنهاد می‌شود در تحقیقات مشابه از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها(DEA) جهت این کار استفاده شود. در این حالت میزان سرمایه، زمان و نیروی انسانی مورد نیاز برای هر تکنولوژی را می‌توان به عنوان متغیر ورودی و امتیازات کسب شده توسط تکنولوژی ها را می‌توان به عنوان متغیر خروجی در نظر گرفت.

این تکنیک را می‌توان در محیط فازی و یا منطقی به کار برد. شاخص‌های این پژوهش با توجه به قلمرو تحقیق متناسب با شرکت هواپیمایی خلیج فارس ، تدوین شده بود. پیشنهاد می‌گردد با بررسی سایر سازمان‌های مشابه مدل جامعی در این صنعت ارائه گردد که کلیه تکنولوژی‌های سازمان‌های دخیل را فرا بگیرد.

5-5- جمع‌بندی

هدف از این تحقیق، ارزیابی قابلیت های فناورانه در جهت تدوین استراتژی در شرکتهای خدماتی است.

نتایج پیاده سازی الگوریتم در شرکت هواپیمایی خلیج فارس حاکی از این بود که بر مبنای مدل پاندا، 36 شاخص در سه بعد جهت ارزیابی توانمندی تکنولوژی های شرکت شناسایی گردید. رتبه‌بندی این تکنولوژی ‌ها با تکنیک تاپسیس فازی نشانگر این بود که تکنولوژی آرشیو مستندات دیجیتال (تهیه و توزیع نسخ) به همراه درگاه اینترنتی دارای برترین اولویت می‌باشد.


 


 خرید آنلاین و دانلود فوری این پروپوزال (این پروپوزال در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.