مشخصات پروپوزال:
موضوع پروپوزال پایان نامه: بررسی تاثیر عامل محیطی رنگ بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهر ...
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 15 صفحه
نوع فایل: word شماره 62
برای دانلود این پروپوزال باکیفیت به ادامه مطلب بروید...

بیان مساله : در جوامع امروزی از موضوع هایی که در پژوهش های آموزشی مورد توجه بسیار قرار گرفته، این است که دانش آموزان چگونه به یادگیری مطالب بپردازند. دنیای کنونی چنان در حال پیشرفت و توسعه است که پژوهشگران و متخصصان آموزشی را بر آن داشته است تا راههایی یابند که توسط آنان بتوانند سرعت یادگیری را با سرعت پیشرفت همگام کرد. انسان از طریق یادگیری رشد می یابد و به توانایی های خود فعلیت بخشد (خنک جان، 1381). در گذشته اعتقاد بر این بوده است که عامل مهم یادگیری، هوش فرد است که به صورت ذاتی از والدین به ارث می رسد. براساس این اعتقاد فردی که دارای ضریب هوشی بالا باشد به راحتی به یادگیری معنادار و پیشرفت تحصیلی می رسد در صورتی که نظریه های جدید روان شناسی حاکی از این است که بخش مهمی از رفتار هوشمندانه را کارکرد شخصی تشکیل می دهد و با توجه به این رویکرد بر خلاف توانایی های ذاتی فرد که غیر قابل تغییر است کارکردهای شناختی قابل آموزش و یادگیری است (سیف، 1390).

بنابراین عوامل بسیاری می تواند در درک مطالب و یادگیری و نهایتا پیشرفت دانش آموزان تاثیر گذار باشد(پارسایی و همکاران، 1390). به عقیده صاحب نظران تعلیم و تربیت، در یک نگاه سیستمی، چگونگی معماری مدارس و عناصر تشکیل دهنده آن مثل رنگ، نور، صدا، تجهیزات و جز آن می توانند در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی اثرات قابل توجهی بر فراگیران و دانش آموزان باقی گذارند. از سوی دیگر رنگ به عنوان اساسی ترین جلوه فضاهای آموزشی و پرورشی می تواند در کارایی درونی دانش آموزان موثر باشد. در واقع رنگ به عنوان عنصر تفکیک ناپذیر معماری، تاثیر فراوانی بر روحیه و رفتار کاربران ساختمان ها دارد و حالات روانی و عاطفی آنان را شدیداً تحت تاثیر قرار می دهند، همچنین اثبات شده است که نور و رنگ، ارگانیسم دانش آموزان را هم از نظر بینایی و از راه غیر بینایی تحت تاثیر قرار می دهد(اندرسون و باور، 1973).

رنگ ماده قابل تجزیه و قابل شناختی است که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر شیمیایی مغز و چشم انسان به آن محتوی و مفهومی انسانی می دهد، درک رنگ یک واقعیت روان شناختی فیزیولوژیکی است (ایتن ، 1999؛ ترجمه شروه، 1392). لوگریس (2002) می گوید رنگ تجربه ای است که در ایجاد تمایز بین طول موج های مختلف نور احساس می کنیم. آدمی قادر به تشخیص بیش از هفت میلیون رنگ است بنابراین تصور نمی رود هیچ حوزه دیگری از تجارب انسانی واژگانی به این گستردگی داشته باشد (اتکینسون و اتکینسون ، 1999).

در وب گاه ها و نوشتارهای تبلیغاتی رنگ زرد باعث جلب توجه بیش تر می شود. رنگ سبز موقعیتی دوستانه و بدون خطر و انعکاس رنگ آبی بر روی پوست آن را پریده و بی روح می نمایاند. زمینه سیاه در تابلوهای نئون در شب باعث فریبندگی است و این یکی از متداول ترین موارد استفاده رنگ ها در تاثیر گذاری روانی روی افراد است درک اینکه هر رنگی چه معنی دارد نقطه آغاز خوبی است. در طب کهن چینی، هندی و تبتی مطرح کرده اند تابش یک ساعته نور زرد موجب کاهش التهابات روده ای و گوارش، نور آبی برای درمان ابسه، نور آبی و سبز در درمان آرترئید روماتوئید و کسب آرامش، تجدید قوا و رهایی از تنش های جسمانی و روحی، متانت و پرورش نیروری تخیل موثر است (خندان دل و همکاران، 1387).

 

شماره 62


 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.