مشخصات پایان نامه:
موضوع پایان نامه: دانلود پایان نامه ارشد روانشناسی با موضوع خانواده و اعتیاد : ارزش‌های دینی خانواده و نقش آن در پیشگیری از گرایش به مواد مخدر
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 110 صفحه
نوع فایل: word شماره 12
برای دانلود این پایان نامه باکیفیت به ادامه مطلب بروید...

شیوه اجرای یک پژوهش ارتباط زیادی با ماهیت موضوع، نوع پژوهش و همچنین متغیرهای پژوهش دارد. اما باید توجه داشت آنچه موجب شده جوهر علمی حیات پیدا کند، وقوف به اکتشافات و نتایج علوم نیست بلکه شناخت و درک عمیق روش ها یعنی شیوه هایی که بشر برای پیشرفت علم به کار بسته است. روش ها در حقیقت ابزار های دست یابی به حقیقت هستند (حافظ نیا، 1388).

با توجه به اهمیتی که روش شناسی پژوهش دارد در این فصل به آن پرداخته می شود. روش شناسی در واقع پلی است بین مباحث نظری و عملی تحقیق، به این معنی که در فصول پیشین مطالعه تئوریها و چارچوب نظری و تحقیقات پیشین در رابطه با موضوع مورد مطالعه انجام شد. در این فصل روش تحقیق، جامعه پژوهشی، نمونه و روش نمونه گیری، ابزار گردآوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل داده ها آورده شده است.

3-2 طرح پژوهش

با توجه به موضوع و هدف پژوهش، روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. که در آن ارتباط ارزش های دینی خانواده وگرایش به مصرف مواد مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین، تحقیق همبستگی به پژوهش هایی گفته می شود که هدف آنها کشف روابط بین متغیرها با استفاده از آماره های همبستگی است. مزیت اصلی این روش پژوهش آن است که به پژوهشگر اجازه می دهد روابط میان تعداد زیادی متغیر را تنها در یک پژوهش تجزیه و تحلیل نماید و همچنین اطلاعات در خصوص درجه ارتباط بین متغیر های پژوهش را ارائه می دهد. روش همبستگی برای دو هدف عمده به کار می رود:

1) برای کشف ارتباط بین متغیر ها؛ 2) برای پیشگویی نمره آزمودنی در یک متغیر از روی نمره های او در دیگر متغیرها (گال ، بورگ و گال ، a1942؛ ترجمه نصر و همکاران، 1386). بنابراین در پژوهش حاضر ارتباط ارزش های دینی خانواده با گرایش به مصرف مواد و همچنین پیش بینی گرایش به مصرف مواد براساس ارزش های دینی خانواده مورد بررسی قرار گرفت.

متغیر پیش بین متغیر ملاک - متغیرپیش بین: ارزش های دینی خانواده - متغیر ملاک: گرایش به مصرف مواد 3-3 جامعه آماری جامعه مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی است که نتایج پژوهش به آن انتقال داده می شود (دلاور، 1385). جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران شامل شدند؛ که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. که به طور تقریبی 30000 نفر را شامل می شدند.

3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری

نمونه، گروهی از اعضای یک جامعه تعریف شده است که اطلاعات مورد نیاز پژوهشی به کمک آن حاصل می شود (دلاور، 1385).نمونه ای به تعداد 260 نفر (130 دختر و 130 پسر) از جامعه دانشجویان دانشگاههای تهران انتخاب شدند.

روش نمونه گیری پژوهش حاضر به صورت خوشه ای چند مرحله می باشد. در نمونه گیری خوشه ای، واحد نمونه گیری یک گروه از افراد است که به طور طبیعی تشکیل شده است. در روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در آن اول خوشه ها انتخاب می شوند و سپس در داخل هر خوشه افراد انتخاب می شوند (گال، بورگ و گال، a1942؛ ترجمه نصر و همکاران، 1386).

به این صورت که، در پژوهش حاضر از بین دانشگاههای دولتی تهران، سه دانشگاه به صورت تصادفی انتخاب شده است. و سپس از هر دانشگاه، دو دانشکده به صورت تصادفی برگزیده شد. و سپس هر دانشکده به نسبت تعداد دانشجویان آن دانشکده و به تفکیک جنسیت تعداد نمونه مورد نظر به صورت تصادفی انتخاب شدند. و تعداد 260 پرسشنامه بین دانشجویان توزیع شد. بعد از جمع آوری و بررسی پرسش نامه ها 12 پرسشنامه مخدودش بودند و کنار گذاشته شدند و در نهایت تعداد 248 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در جدول زیر دانشگاههای برگزیده و دانشکده های آن و تعداد افراد نمونه به تفکیک جنسیت آورده شده است:

 

شماره 12


 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.